Hjelp til å kjøpe min første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

Vi skal ikke forlede noen til å tro at TDM er en Adventure eller lightvariant av denne. Dette er forgjengeren til Tracer 900, som heller ikke er en Adventure sykkel. De er plassert i Sport Touringsegmentet. Lav bakkeklaring og 17" forhjul sier det meste.
Men TDM har et veldig bra allround tilbud. Ikke best på noe, men god til det meste

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp etter smak. Jeg for min del spurte her i 2016. Ingen av forslagene traff meg noe særlig. Jeg var nok ganske forutbestemt på hva jeg ville ha.
Ikke angrer jeg noe på det heller. TDM900 er sikkert en bra sykkel, men anser den som særdeles kjedelig, men det er min mening. Tror bare den er litt for "A4" for min del, rent teknisk altså.

Jeg har fremdeles min første sykkel, og kjører den hver dag. Har ingen trang til å bytte den ut heller. Om jeg ønsker å gjøre det, er det kun fordi jeg ønsker mer hester i stallen.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

TDM blei på engelsk fort til "tedium", og mange er nok enig enig med FredrikE24. Han er glad i sin sykkel, jeg i min. Finn din :-)

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Bosted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Skjønner at det blir vanskelig for andre å finne den perfekte sykkelen for meg så jeg skal komme tilbake til konkrete sykler når det er aktuelt! Men en ting jeg gjerne skulle likt å vite litt mer om er kostnadene/problemene involvert med å eie en sykkel som er eldre enn et par år!

Når jeg ser på sykler nå har jeg i hovedsak sett på sykler som har minimum 1 fullt år igjen av ny-gatantien og helst gått under 15k km. Dette begrenser jo markedet en del, og utvalget deretter. Er det noen som kan fortelle litt rundt hva jeg burde forvente av kostnader om jeg f.eks kjøper en sykkel fra 2012-2015 med km stand opp mot 40k f.eks. Er det mye kostnader involvert? Må de på verksted ofte eller holder det med en gang i året? Her tar jeg gjerne imot litt tips og erfaringer folk har samlet opp 😊

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av niko »

Jeg har hatt tre sykler i løpet av mine fire år som tung syklist og alle har vært til dels mye mer enn 10 år gamle. Altså ferdig med serviceprogrammet. Sykler er ikke som biler. De blir stort sett tatt godt vare på og satt på lager vinterstid. De får ny olje og filter i tide og utide :-), og det finnes mye på finn som nesten er bedre enn nytt. Min filosofi har vært å prøve å gjøre hobbyen så billig som mulig uten å gå på bekostning av sikkerhet. Jeg har tatt olje- og filterskift sjøl, skifta hjullager, dekk og andre relativt enkle reparasjoner/forbedringer uten å blakke meg. Jeg er ikke veldig praktisk og har ikke veldig greie på motor og mekanikk, men på en "gammel" sykkel uten for mye elektronikk går det an å prøve seg litt fram. Mine sykler har vært på verksted når det har oppstått problemer jeg ikke har våga meg på på egen hånd. Kostnadene har vært helt "innafor", ca. 20.000 sånn alt i alt. Verdt hver krone :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

King skrev: 04 sep 2020, 20:02 Takk igjen for alle tilbakemeldinger! Skjønner at det blir vanskelig for andre å finne den perfekte sykkelen for meg så jeg skal komme tilbake til konkrete sykler når det er aktuelt! Men en ting jeg gjerne skulle likt å vite litt mer om er kostnadene/problemene involvert med å eie en sykkel som er eldre enn et par år!

Når jeg ser på sykler nå har jeg i hovedsak sett på sykler som har minimum 1 fullt år igjen av ny-gatantien og helst gått under 15k km. Dette begrenser jo markedet en del, og utvalget deretter. Er det noen som kan fortelle litt rundt hva jeg burde forvente av kostnader om jeg f.eks kjøper en sykkel fra 2012-2015 med km stand opp mot 40k f.eks. Er det mye kostnader involvert? Må de på verksted ofte eller holder det med en gang i året? Her tar jeg gjerne imot litt tips og erfaringer folk har samlet opp 😊
Også her er det vanskelig å gi noe fasitsvar. De aller fleste motorsykler kan gå langt over 100000 km uten store påkost eller problemer, noen kan også gå langt over 200000. Men for å oppnå slike kjørelengder kreves det at sykkelen får en del fagmessig utført service. Veldig mange tar servicene selv, særlig etter at garantien er utgått. Mange har også god peiling og et velutstyrt verksted i garasjen sin, er fullt kapable for å gjøre alt selv. Dessverre er det også mange som regner seg som verdensmester og mener at de har tatt service om de har byttet olje på motoren en gang i året, og gjerne brukt det billigste de finner av olje og filter.
Service er så mye mer enn det og må utføres med jevne mellomrom, eller etter visse antall km kjørt. Generelt for de fleste er at det skal byttes olje og filter etter f.eks 10000 km. Styrelager skal smøres og justeres f.eks. hver 20000 km. Normalt skal tennplugger og luftfilter også byttes da. Ventilkontroll kreves på enkelte motorer ved 24000 km (typisk cruisere med V-twin motor), andre ved 30-40 eller 50000 km. Svingarm med lenker for bakdemper må demonteres, rengjøres, smøres og justeres typisk ved 24k, 30k, 40k eller 50k alt etter hvilken sykkel du har. Intervallene står gjerne i brukerveiledningen.
Så er det enkelte ting som skal utføres flere ganger i året, en gang i året, hvert andre eller 3. år. eller etter behov uavhengig av antall kjørte km., f.eks smøring og justering av wirer, justering av kjedestramming, bytte kjølevæske, clutch- og bremsevæske.

Den såkalte "storservice" pleier å inneholde det aller meste og kan gjerne koste fra 6000 - 15000kr alt etter hvilken sykkel du har. Dette er en betydelig kostnad som mange må planlegge og sette av penger til og som gjerne kommer minst en gang mens man eier sykkelen. Etter at denne er utført er vedlikeholdet rimelig igjen de første årene.

Så tilbake til spørsmålet ditt. Kommer du over en sykkel som har gått 10-15k km og er 4 år gammel er dette et godt utgangspunkt for rimelig vedlikehold de neste årene. Kjøper du en lik sykkel som har gått 35k men som skal ha storservice ved 40k vil du ofte få en stor kostnad innen kort tid. Da kan det være minst like lurt å velge en lik sykkel som har kjørt 45k og nettopp har fått storservice (denne bør du be om å få se dokumentasjon på, og denne dokumentasjonen bør inneholde noe mer enn en kassalapp fra Biltema på olje og filter).
Uansett hva du kjøper og særlig om du kjøper relativt nytt, be om dokumentasjon på utførte servicer. En godt servet sykkel kan være veldig god selv om den har gått veldig mye. Slurves det med vedlikeholdet kortes levetiden dramatisk ned.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pekle »

Spørsmålet ditt gjorde at jeg ble nysgjerrig på hva det har kostet for min egen del, så gikk gjennom kvitteringene mine. Kjøpte en 2,5 år gammel Ducati som hadde gått 40k for 2,5 år siden. Har etter det kjørt ca 32k selv.

dekk: 18.600kr
service (mellomservice, hovedservice m/ventiljustering, ekstra oljeskift, bytte av hjullagre, drev/kjede) alt gjort hos merkeforhandler: 32.000kr

Så om man bryter det ned per kilometer er det 1kr i service og 50 øre i dekk. Og så litt til bensin...

Nå er dette en dyr, ganske kraftig sykkel som kjøres noenlunde aktivt og er glad i dekk, så det vil nok være i være i øvre sjikt av det man kan forvente. Om man gjør litt selv kan dette enkelt reduseres. Det er nok mange her inne som har mye penere regnestykker (i kroner, ikke nødvendigvis tid ;) ) Nå som sykkelen hvert øyeblikk passerer 5 år vurderer jeg nok å gjøre litt mer selv (årlig olje/filterskift f.eks), mens hovedservicer og iallfall en årlig sjekk hos merkeforhandler kommer til å stå på programmet fortsatt.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pingvin »

Har oftest gått for lav km, gjerne under 10.000km, da får man "ny" sykkel hvor lite å gjøre utover service og dekk en god stund, samtidig som vesentlig billigere enn ny.

990en hadde gått drøyt 30.000km, er ikke så mange 990SMRer der ute så da må man fire litt på kravene. Har ikke hatt store problemer og ikke mer enn må regne med, men har likevel vært mer enn på tidligere sykler (bla. 2 990SDRer). Så jeg ser det slik at det lille ekstra man betaler for lav km får man direkte igjen i sparte utgifter. Og man har en sykkel som har moderat km lenge, også når man evt skal selge igjen.

My 2 cents ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Min har gått 115 000km nå. Kjøpt på 55 000km i 2016. Har skrudd mye igrunn. Ikke alltid fordi ddt har vært strengt nødvendig, men fordi jeg ønsker å ha ddt driftssikkert og vite at ting er i orden. Sikkert kosta meg en rundt 60-70 000kr alt i alt hvor det dyreste var Öhlins dempere til drøyt 30 000kr. Så kommer olje, filtre, lagre, tetninger, pakninger, luftfilter, registerkjeder, clutch, o-ringer, skruer, bremseklosser, gir og kardangolje mm. Har ikke spart på noe som helst rett og slett.
Kunne jeg klart meg med kostnader på rundt 20k istede og fortsatt kjørt fint, helt sikkert.

Gjør forøvrig alt arbeid selv.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av mekkern »

Har en CBR1000F fra -88.
denne hadde gått ca78000km på telleren ved kjøp(mulig mer/mye mer) denne har nå straks130000km.
skiftet kjede(stive ledd) på 82000km(ikke drev)-nå strekt 4 mm.
montert et cross-styre for mer oppreist stilling.
tredd på ei brukt potte for 4-1.
4 sett dekk.-et sett hjullager
nye skiver foran-par sett med klosser.
justert ventiler og skiftet strammer på 87000km.sjekket på 110000km.
noen oljeskift med filtre og luftfilter.
Alt arbeid utført selv.
Synes dette er helt innafor på ca 50000km med det neglisjerte utgangspunktet jeg startet med. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 04 sep 2020, 08:12 Jeg holder fast ved at jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har mest lyst på. Altså den du synes er tøffest/kulest/best å kjøre etc. Hadde jeg hørt på andre her inne hadde jeg ikke fått muligheten til å kjøre cruiser feks. I dag kan jeg vertfall si at valget på cruiser var et helt selvstendig valg og faktisk var det et riktig valg, for man skal slett ikke se bort fra at det blir en cruiser igjen ved en senere anledning :)
Enig :thumleft Men han må holde seg innenfor budsjettet sitt, mener jeg. I disse tider er det nok lurt ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Det koster faktisk ganske mye å eie en motorsykkel. Hvis jeg ikke tar med avdrag på lån etc. Så vil man ved en kjørelengde på rundt 10.000 i året mest trolig bytte minst ett sett med dekk. Er du heldig får du dette gjort på verksted inkludert dekk for rundt 5.000 kroner. Årlig service bør du regne med alt fra 3.000 til 15.000 kroner. Avhengig av hva som må gjøres. Så kommer forsikringen på tja... 10.000 i året?

Da har man så langt en månedlig kostnad FRA rundt 1.100 kroner og det er et minstebeløp. Så skal du jo fylle drivstoff. Bruker den en halvliter på mila og man kjører 10.000km. I løpet av en sommersesong så blir det ca. 7.000 kroner i drivstoff.

Så jeg tenker det er sundt å sette av minst 2.000 kroner i måneden for drift og vedlikehold av sykkel.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 05 sep 2020, 17:56 Det koster faktisk ganske mye å eie en motorsykkel. Hvis jeg ikke tar med avdrag på lån etc. Så vil man ved en kjørelengde på rundt 10.000 i året mest trolig bytte minst ett sett med dekk. Er du heldig får du dette gjort på verksted inkludert dekk for rundt 5.000 kroner. Årlig service bør du regne med alt fra 3.000 til 15.000 kroner. Avhengig av hva som må gjøres. Så kommer forsikringen på tja... 10.000 i året?

Da har man så langt en månedlig kostnad FRA rundt 1.100 kroner og det er et minstebeløp. Så skal du jo fylle drivstoff. Bruker den en halvliter på mila og man kjører 10.000km. I løpet av en sommersesong så blir det ca. 7.000 kroner i drivstoff.

Så jeg tenker det er sundt å sette av minst 2.000 kroner i måneden for drift og vedlikehold av sykkel.
Jeg husker for ca. 35 år siden :-k (begynner visst å vippe på gærne sida) satt av ca. 10000.- bare for ett sett dekk, og bensin, så slapp jeg å tenke på det i sesongen. Bare å gange opp til dagens penger, så syns jeg ikke du har tatt i.
Alt som er moro koster penger.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Bosted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Det var ikke tull at dette var et aktivt forum ihvertfall :) Jeg har på følelsen at det vil bli mange spørsmål hit etterhvert som jeg får kjøpt meg sykkel og begynner å bruke tid på den. Jeg har mye å tenke på fremover, men jeg er ihvertfall 100% sikker på at første steget etter at lappen er i lomma er å begynne å prøvekjøre!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av kjellv »

King skrev: 07 sep 2020, 14:26 Det var ikke tull at dette var et aktivt forum ihvertfall :) Jeg har på følelsen at det vil bli mange spørsmål hit etterhvert som jeg får kjøpt meg sykkel og begynner å bruke tid på den. Jeg har mye å tenke på fremover, men jeg er ihvertfall 100% sikker på at første steget etter at lappen er i lomma er å begynne å prøvekjøre!
Godt å høre at førsteinntrykket av forumet er bra :thumleft
Det du også kan legge merke til er at det er fritt for trolling her. Stiller du et spørsmål vil du få mange svar, ingen av dem trenger å være 100% riktige for ditt dilemma, men alle som svarer gjør dette etter egne erfaringer og kunnskap etter beste evne.
Prøv å stille samme spørsmål andre steder, f.eks på motorsykkelsiden på fb så skal du få se noe rart :lol

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av n00b »

Jeg var i samme situasjon som deg tidligere i år. Tok lappen i starten av mai og var usikker på valg av sykkel. Jeg hadde ca 60.000,- til rådighet, og siden jeg ikke er spesielt handy, ønsket jeg en sykkel som trengte minimalt med vedlikehold. Valget falt til slutt på en Suzuki Intruder som hadde gått ca 30.000 KM. Jeg var veldig fornøyd med valget. Japansk kvalitet med kardang og supertøft utseende for en cruiser sykkel. Jeg kjørte stort sett korte turer på ettermiddagene (var litt skummelt i starten) og noen litt lengre turer i helgene. Målet mitt var nådd, jeg kunne endelig cruise nedover i solnedgangen med beina forover og høre på "Born to be wild". :twothumbs:

I juni ble jeg invitert med på tur med et par kolleger fra fredag til søndag og før jeg visste ordet av det var jeg på en ukes tur i Midtnorge i ferien. Også en helgetur til etter det, og en oval weekend etter dette. Totalt 10 døgn i hengekøye og telt i forbindelse med MC turer. Det hadde jeg aldri sett for meg. Som person er jeg egentlig introvert, men MC folk er ekstremt utadvendte og hyggelige. Og jeg har blitt kjent med flere etter at jeg begynte å kjøre.

Uansett hvordan sykkel du kjører så er erfaringen du bygger deg opp som motorsyklist aller viktigst. Som andre har nevnt tidligere i tråden så ville jeg nok ikke kjøpt en cruiser hvis jeg hadde hørt på hva alle andre hadde anbefalt. Nå har jeg opplevd hvordan det er å kjøre MC og ikke minst har jeg innsett at jeg ønsker å oppgradere både kubikk, type sykkel, osv i forhold til hva jeg ønsker videre. Og fordelen er jo at det er så mye å velge i. Selv om dette ikke var til noe hjelp for å velge type sykkel så er uansett moralen at det ikke er så viktig hva du kjører, så lenge du kjører.

Lykke til meg lappen og valget av sykkel.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av rolf-arne »

n00b skrev: 08 sep 2020, 12:11 Selv om dette ikke var til noe hjelp for å velge type sykkel så er uansett moralen at det ikke er så viktig hva du kjører, så lenge du kjører.

Lykke til meg lappen og valget av sykkel.
Der er du inne på noe vesentlig...hva man har er skundært, det viktigste er å komme seg ut på tur, lang eller kort...gjør det man får til...

Nå i min start (2årsiden) har jeg basert meg på flaks og første inntrykk, og jeg har hatt masser av flaks.. :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Bosted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Hei igjen dere! Oppkjøring nærmer seg veldig, og jeg har intensivert søket litt på MC. Jeg finner mye jeg liker til rundt 80.000 men det er en del av meg som er litt tilbakeholden og egentlig ønsker å bruke mindre. Det å ha en god buffer er jo spesielt viktig nå for tiden, så jeg prøver derfor å lete litt lavere i pris. En sykkel jeg har sett litt på er denne: https://www.finn.no/191278726.

Jeg har jo tidligere skrevet at jeg ønsker meg så ny sykkel så mulig, og det har jo vært på grunn av forutsigbarhet i forhold til kostnader. Men det å spare 20.000 er jo alltids fristende, og jeg har forstått at Honda er kjent for god kvalitet og at godt vedlikehold uansett er det viktigste. Lurer derfor litt på hva folk tenker rundt den aktuelle sykkelen og om noen evt har noen andre forslag til salgs på østlandet. Dere som har litt erfaring, hvordan vil dere sammenligne vedlikeholdskostnadene på denne sykkelen mot f.eks en 2018 modell Honda CB650 eller en Suzuki SV650.

Jeg tror jeg har bestemt meg for at jeg ønsker enten en naked sykkel som de ovennevnte eller en litt mer sportslig variant som f.eks CBR650F, om noen vil komme med forslag til annonser.

Et siste poeng er vel at det kanskje er litt lettere å skru litt selv på en 2012 modell enn en 2018? Det må noen gjerne også bekrefte eller avkrefte :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.

Jeg har kjørt Honda CB650F (ikke CBR) og vertfall denne var utrolig kjip med tanke på motor og det meste. Når jeg kjørte denne så eide jeg selv en Cruiser og denne cruiseren hadde dratt fletta av denne CB'en jeg kjørte. Cruiseren var også mye morsommere. Faktisk.

Vertfall ville jeg ikke valgt en firesylindret i den klassen. Skulle jeg hatt noe som var morsomt i 600 klassen måtte det evt. blitt 690 Duke, MT07 etc.

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Bosted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene? ;) Det aller viktigste for meg er jo å ha en sykkel som er pålitelig og morsom å kjøre. Som starter når den skal og hvor man slipper at alt går i stykker og vedlikeholdskostnader deretter. Er jo derfor jeg i utgangspunktet har sett på sykler innenfor garantiperioden. Etter litt mer research så virker det jo som om sykler holder seg lenger enn jeg har trodd og at det ikke nødvendigvis er så mye dyrere å eie en 2010 modell enn en 2015, derfor jeg har utvidet søket litt når det kommer til alder så jeg kan gå litt ned i innkjøpspris!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

King skrev: 22 sep 2020, 22:36
Bjerknez skrev: 22 sep 2020, 15:39 Personlig synes jeg disse budsjettsyklene i 600 klassen er ganske triste saker. Jeg ville heller kjøpt noe LITT eldre som hadde litt mer sjarm. Det er ikke dårlige sykler rent kvalitetsmessig vil jeg tro, men det kommer ann på hvor mye du vil ofre av "finesser" for å forsvare en nyere sykkel etc.
Har du noen eksempler på disse litt mere sjarmfulle syklene? !
Skrev jeg ikke det?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av pingvin »

King skrev: 22 sep 2020, 13:53En sykkel jeg har sett litt på er denne: https://www.finn.no/191278726.
Er denne så ille da, basert på gamle CBR600 og over 100hk så kan da ikke være så kjedelig, får bra kritikk i MCN, lettkjørt og underholdende?

Tror bra førstesykkel, siden 4 sylindret og bra effekt så må du nok gire litt for å holde turtallet oppe for inspirert kjøring, men bra å få drillet inn dette på førstesykkel så kan man heller senere ha en sykkel med masse dreiemoment hvor bare planter sykkelen i høyt gir og blir der senere. Hadde Suzuki GSX600F (ikke R) som førstesykkel, 4-sylindret med 86hk som måtte jobbe for å finne og litt mykt chassis men aldri hatt det så moro selv om ble byttet etter 2 sesonger til noe med mer effekt og mer oppreist sittestilling for ryggen (Fazer 1000).

Anbefalte tidlig i tråden KTM690 da overså at skulle brukes til pendling, klart en 4 sylindret går vesentlig roligere enn en én-dunker. Tror Hornet 600 kunne vært bra valg, jeg, og Honda kvalitet er jo ingen ulempe. Men aldri kjørt Hornet 600 så bare synser her...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

King
Innlegg: 23
Registrert: 31 aug 2020, 18:49
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6N S2 2007
Bosted: Follo

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av King »

Vet ikke om jeg misforsto deg Bjerknez, men hvis du siktet til MT07/Duke 690 så trodde ikke jeg at en Hornet var noe mer budsjettsykkel enn de?

Jeg har også funnet en 2010 Suzuki GSX650F https://www.finn.no/185720066 og en 2005 Honda VFR800 https://www.finn.no/118992047 på Finn til rundt samme prisen. Er det noen som har noen erfaringer med disse syklene og da gjerne sammenlignet med den 2012 Horneten https://www.finn.no/191278726?

Er forøvrig ingen som har svart meg på det med vedlikeholdskostnader for sykkel i forhold til alder. Er det sånn at kostnadene øker kraftig med alder på sykkelen slik som med bil eller kommer man langt med en årlig service uansett? På en eldre sykkel uten garanti er jeg nok mer komfertabel på å prøve meg på litt enklere vedlikehold selv også og er vel en del å spare der regner jeg med. Har ikke noe særlig kompetanse på å skru, men har lyst til å lære og finner vel mye på YouTube og andre steder :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv litt sansen for Hornet (eller vertfall hadde) men det var dne gamle typen med rund lykt. Jeg vet ikke om denne blir betegnet som "budsjett"-sykkel

Men de billigste Suzukiene og Hondaene som man får til rundt 70k. er vel sykler jeg i utgangspunktet ville styrt unna for egen del. Dem er billige og dem er ikke dårlige rent kvalitetsmessig, men det er sykler man normalt sett går fort lei tror jeg.

MT07 vil jeg si er hakket over disse og er vel Yamahas innstegsmodell i den klassen. Eventuelt XSR700 som jeg annser som et enda bedre valg enn MT07. Men dette er MINE meninger og overhodet ikke noe fasit :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hjelp til å kjøpe min første MC

Legg inn av Rune75 »

En norsk test av Suzukien. https://www.klikk.no/motor/mc/sportstou ... 0f-3537174 Ser at det er en skade på/ved baklykt og det mangler en styrevekt på den du linket til. Kanskje den har veltet?

Edit: mangler begge styrevektene, da er de vel helst fjernet av en eller annen grunn.

Svar