Er det så oppsiktsvekkende? Er et ganske vanlig uttrykk og er gjentatt mange steder.
https://www.youtube.com/watch?v=x94PGgYKHQ0
Er det så oppsiktsvekkende? Er et ganske vanlig uttrykk og er gjentatt mange steder.
Takk kjellv. Jeg syns ikke det er noe oppsiktsvekkende jeg. Det er noe jeg har lært, lest og selv opplevd at det er den beste tankegangen å ha i trafikken.kjellv skrev: 06 sep 2020, 21:06
Juicebox sitt utsagn er nok i nærheten av første bud for oss motorsyklister om vi skal overleve. Vi gjør selvfølgelig så godt vi kan for å være synlig i trafikkbildet, men kan aldri ta som en selvfølge at vi blir sett. Derfor må vi ta ansvar i alle situasjoner og sørge for vår egen sikkerhet. Jeg stiller meg i allefall helt bak hans utsagn, for meg er dette ikke det minste oppsiktsvekkende.
"Jeg så deg ikke" = Jeg var alt for uoppmerksom til at jeg klarte å se deg.mekkern skrev: 06 sep 2020, 20:37 " jeg så deg ikke " er vel det mest brukte utrykket etter en ulykke. Ofte kombinert med en ansvarsfraskrivelse: "du må ha kjørt fort".
Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"tormodg skrev: 06 sep 2020, 23:10 Kjørelæreren min sa det enkelt, "du må huske på at ingen ser deg, og alle kjører som om de er idioter."
Hvorfor det?Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 06:50Bare man husker på og IKKE sykle over fotgjengerfelt. Da må man forvente seg en skjennepreken.
Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
Ikke bare sykle i fortau, selv hatt ett par skumle scenarioer hvor folk sykler langs veien på fortau, tar 90 grader ut i veien ved fortau og hopper av sykkelen. Dette kombinasjon med at stat og kommune liker å plante i nærheten av fortau er ekkeltBjerknez skrev: 09 sep 2020, 07:16Fordi mange bilister missliker dette. Skulle man bli påkjørt mens man sykler så blir man ikke regnet som "myk trafikkant" heller. Dessuten så er min erfaring etter bare noen få turer på jobb med tråsykkel at bilister ikke forventer å se syklende syklister i gangoverfelt.
Var egentlig det jeg ville frem til også. Har jobbsyklet i mange år og min erfaring med at så lenge man opptrer tydelig og signaliserer sine intensjoner får man ofte også litt goodwill tilbake (selvfølgelig med noen unntak). Det er greit (og lovlig) å sykle over gangfelt så lenge man er klar over at det er på andre vilkår enn om man går/leier sykkel over. Urimelig å måtte akseptere noen skjennepreken fra noen som tydeligvis forsøker pålegge sin egen (feilaktige) lovtolkning på andre.oivindg skrev: 09 sep 2020, 07:42 Min erfaring med sykling over gangfelt er at så lenge jeg viser tydelig at jeg vet at jeg har vikeplikt for bilen, så vinker de meg fram.
Om dem hørte deg eller ikke, du fikk ut frustrasjonen - OG jeg må innrømme at jeg har vært der,, og det eneste det hjelper på er å få blåst utDomino skrev: 07 sep 2020, 09:03 Litt off-topic: Jeg har det med å kommentere atferden til alle idiotene i trafikken. En gang vi passerte ei av rundkjøringene på Bardufoss spurte min eldste datter meg: "Pappa, tror du de hører deg?" Jeg måtte bare le og svarte: "Jeg håper ikke det!"
Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 09:49 det var da jeg hadde lyst til å kjøre ett øde sted og grave meg ned.
Skikkelig pinlig, og hadde jeg fått sjansen til å møte han, så skulle jeg personlig gitt han en unnskyldning.
Poenget er at i trafikken gjør vi alle feil, hele tiden. Noen feil er små, mens andre er grovere. Feilen jeg gjorde var i utgangspunktet ikke stor, men konsekvensene kunne blitt fatale. Heldigvis gikk det bra. Jeg prise meg lykkelig for at han var såpass våken som han var.