Lett mc på motorvei
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 15 sep 2020, 17:55
- Motorsykkelen din: Har ikke
Lett mc på motorvei
Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
De raskeste A1 syklene går opp mot 160km/t. Men de vibrerer mye og er slitsomme i lengden. De er også lette og litt ustabile. Men å holde fartsgrensen er uproblematisk på så og si alle nye A1 sykler.
Det sagt så vil det nok gå helt fint. Motorveier er de tryggeste veiene pga forutsigbart trafikkmønster. Du vil nok trenge noen pauser på lange strekninger men du kommer deg fint i gjennom det.
Cb125R fra Honda og en tilsvarende sykkel fra Yamaha er vel det som anbefales. Husker ikke navnet.
Men stort sett helt greit uansett hvilken A1 sykkel du velger.
Det sagt så vil det nok gå helt fint. Motorveier er de tryggeste veiene pga forutsigbart trafikkmønster. Du vil nok trenge noen pauser på lange strekninger men du kommer deg fint i gjennom det.
Cb125R fra Honda og en tilsvarende sykkel fra Yamaha er vel det som anbefales. Husker ikke navnet.
Men stort sett helt greit uansett hvilken A1 sykkel du velger.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Det sagt, så går det jo an å tilpasse reisen litt. Jeg ville helst ha reist når trafikken er rolig. Å sitte på en A1 sykkel i rushtiden med biler over alt er ikke så morsomt. Selv om det går.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 15 sep 2020, 17:55
- Motorsykkelen din: Har ikke
Re: Lett mc på motorvei
Er det Yamaha ybr du tenker på? Cb125r er litt utenfor mitt budsjett. Akkurat nå tenker jeg at sykkelen ikke kan koste mer enn 20000, men hvis det ikke er realistisk så må jeg nok bsre vente noen årSilverSmurfer skrev: 15 sep 2020, 18:17 De raskeste A1 syklene går opp mot 160km/t. Men de vibrerer mye og er slitsomme i lengden. De er også lette og litt ustabile. Men å holde fartsgrensen er uproblematisk på så og si alle nye A1 sykler.
Det sagt så vil det nok gå helt fint. Motorveier er de tryggeste veiene pga forutsigbart trafikkmønster. Du vil nok trenge noen pauser på lange strekninger men du kommer deg fint i gjennom det.
Cb125R fra Honda og en tilsvarende sykkel fra Yamaha er vel det som anbefales. Husker ikke navnet.
Men stort sett helt greit uansett hvilken A1 sykkel du velger.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Nei, det var ikke YBR jeg tenkte på. Men det har heller ikke så mye å si, som jeg sa kan stort sett alle 125cc sykler fint klare seg på norske motorveier.
Det gjelder også YBR som er av de mest solgte syklene. I den budsjettklassen ville jeg også ha sett på scootere, feks Honda PCX. Scooter gir ofte mer for pengene og krever gjerne mindre vedlikehold.
Det gjelder også YBR som er av de mest solgte syklene. I den budsjettklassen ville jeg også ha sett på scootere, feks Honda PCX. Scooter gir ofte mer for pengene og krever gjerne mindre vedlikehold.
-
- Innlegg: 130
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Lett mc på motorvei
Honda Varadero var jo kongen av lett-mc til turbruk. Det er kanskje ikke så mye som kan måle seg i dag heller, selv om det er en stund siden den gikk ut av produksjon?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Motorvei kan være så mangt. Motorvei med 90-sone er nok OK med mange 125cc, i hvert fall om det ikke er veldig mye trafikk. Men selv min begrensede erfaring med motorvei har gjort meg oppmerksom på at det er bare vogntog med fartssperre som kjører i 90 der. Øvrig trafikk ligger minst 10-15 km/t over fartsgrensa. Er det da bare ett kjørefelt i hver retning vil det nok ganske fort samle seg kø bak mange 125cc, særlig i motbakker.
Det er nok bare å innse at mange av disse syklene er ikke spesielt godt egnet til slike veier. Det finnes 125cc scootere og motorsykler med motorytelse fra 7-15 hk. Velg i så fall en med 15hk som er i god stand og prøv deg litt forsiktig fram. De fleste motorveistrekninger har gjerne alternativer i veier som går parallelt og kan egne seg bedre
Det er nok bare å innse at mange av disse syklene er ikke spesielt godt egnet til slike veier. Det finnes 125cc scootere og motorsykler med motorytelse fra 7-15 hk. Velg i så fall en med 15hk som er i god stand og prøv deg litt forsiktig fram. De fleste motorveistrekninger har gjerne alternativer i veier som går parallelt og kan egne seg bedre

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Koster fremdeles mer enn de fleste nye A1 sykler på markedet...Norsense skrev: 15 sep 2020, 20:24 Honda Varadero var jo kongen av lett-mc til turbruk. Det er kanskje ikke så mye som kan måle seg i dag heller, selv om det er en stund siden den gikk ut av produksjon?
125cc koster nå ofte like mye eller mer enn 1000cc Varadero...
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Lett mc på motorvei
Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.
Eller ventet et år og fått tak på en bil.
Eller ventet et år og fått tak på en bil.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Men på slutten av dagen så er det ikke så nøye hvilken 125cc sykkel man skal ha, du trenger ikke å ha den absolutt perfekte sykkelen for å kunne kjøre på en Norsk eller Svensk motorvei. Hvis målet er å kjøre på motorveien hver dag så bør man vel tenke seg godt om over valget. Men hvis det er snakk om å besøke slektninger i Sverige en gang i blandt så klarer man seg fint med feks en Honda CB125F eller Yamaha YBR.FredrikE24 skrev: 15 sep 2020, 20:41 Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.
Eller ventet et år og fått tak på en bil.
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Bosted: Buskerud ;)
Re: Lett mc på motorvei
Velg en du kan holde følge med øvrig trafikk. Mine håpefulle kjører hver sin Yamaha YZF R125. De gjør 130 km/t +
Denne mener jeg du kan få ett brukbart eksemplar av ned mot budsjettet ditt på 20K
Denne mener jeg du kan få ett brukbart eksemplar av ned mot budsjettet ditt på 20K
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Lett mc på motorvei
Ikke bil! Vent et år og skaff mellomtung. Da er ikke motorvei noe problem.FredrikE24 skrev: 15 sep 2020, 20:41 Peeent brukt Honda Shadow hadde nok vært mitt valg.
Eller ventet et år og fått tak på en bil.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
En 125cc på motorvei i dag, er vel ikke spesielt godt egnet desverre. Som kjellv skriver så ligger de fleste biler i minst 100km/t i 90 sone og langt mer i 100 sone og over. På disse strekningene vil du måtte tyne sykkelen til det ytterste bare for å holde følge.
Jeg vet ikke om disse syklene er egnet for å kjøres så hardt over lang tid, men det blir jo fort slitsomt. Og alle forbikjøringer i den hastigheten vil være langt farligere da du du ikke har noe krefter i bakhånd.
Men... hvorfor motorvei? Ta det som en tur og kjør en annen rute som ikke involverer motorveien i den grad. :)
Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Jeg vet ikke om disse syklene er egnet for å kjøres så hardt over lang tid, men det blir jo fort slitsomt. Og alle forbikjøringer i den hastigheten vil være langt farligere da du du ikke har noe krefter i bakhånd.
Men... hvorfor motorvei? Ta det som en tur og kjør en annen rute som ikke involverer motorveien i den grad. :)
Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
For å utbrodere litt mer direkte.Kurisutofa skrev: 15 sep 2020, 17:59 Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?
MC er en flott mulighet til å komme seg ut samt få en større følelse av frihet når man er på tur. Å kjøre til Sverige, eller jorden rundt for den saks skyld, er null problem uansett sykkel. Man må bare påberegne større kostnader kontra det å kjøre bil. mest på grunn av service og dekk kostnader. Det er ikke noe billigere å kjøre MC enn bil. Det er heller stikk motsatt. Billigere i innkjøp, men dyrere i bruk.
Som nevnt, motorvei over lengre strekninger med en 125cc blir bare slitsomt. Du ligger stort sett med stram wire hele veien og har ingen krefter og gå på. Forbikjøringer blir det ikke mye av og skulle du prøve deg på forbikjøringer når annen trafikk går i 80km/t + så lever du farlig. Du blir på en måte liggende litt i stampe.
I den forbindelse vil jeg si det er mer trygt og kjøre på motorvei med tung motorsykkel. Om ikke annet er dte langt mindre anstrengt. Faktisk foretrekker jeg til tider og kjøre motorveien.
Men legg om kursen litt og kjør utenom motorveien. På en liten 125cc vil de fleste fjelloverganger og avstikkere være en fornøyelse.

-
- Innlegg: 3
- Registrert: 15 sep 2020, 17:55
- Motorsykkelen din: Har ikke
Re: Lett mc på motorvei
Ja jeg hadde jo tenkt å bruke mc til å komme meg til steder lenger unna men kan jo bare bruke sideveier og hvis absolutt nødvendig dra ut på motorveien kanskje. Takk for svar forresten!Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 06:21For å utbrodere litt mer direkte.Kurisutofa skrev: 15 sep 2020, 17:59 Hei, gutt på 17 her som vurderer å kjøpe lett mc. Begge sider av familien bor langt unna (Vestlandet pg sverige) og jeg skulle gjerne besøkt dem mer, så tenker at mc er bra mulighet for det, men jeg lurer på om lett mc egner seg til sånne turer, og i så fall hvilken sykkel anbefales. Hvordan er det med motorsykkel på motorvei? Er det trygt?
MC er en flott mulighet til å komme seg ut samt få en større følelse av frihet når man er på tur. Å kjøre til Sverige, eller jorden rundt for den saks skyld, er null problem uansett sykkel. Man må bare påberegne større kostnader kontra det å kjøre bil. mest på grunn av service og dekk kostnader. Det er ikke noe billigere å kjøre MC enn bil. Det er heller stikk motsatt. Billigere i innkjøp, men dyrere i bruk.
Som nevnt, motorvei over lengre strekninger med en 125cc blir bare slitsomt. Du ligger stort sett med stram wire hele veien og har ingen krefter og gå på. Forbikjøringer blir det ikke mye av og skulle du prøve deg på forbikjøringer når annen trafikk går i 80km/t + så lever du farlig. Du blir på en måte liggende litt i stampe.
I den forbindelse vil jeg si det er mer trygt og kjøre på motorvei med tung motorsykkel. Om ikke annet er dte langt mindre anstrengt. Faktisk foretrekker jeg til tider og kjøre motorveien.
Men legg om kursen litt og kjør utenom motorveien. På en liten 125cc vil de fleste fjelloverganger og avstikkere være en fornøyelse.![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Høres ut som en god plan :)
Jeg har sett flere Youtubevideoer av folk som prøver å presse 125-kubikkeren sin opp mot 130km/t. Min konklusjon når jeg ser dette er at å kalle dette toppfart blir feil. Man må regne med både medvind, hjemlengsel og det som bedre er for at den skal klare dette ser det ut til. Men rundt 90-100km/t ser det jo ut til at man kan ligge over lenger tid.
Som sagt vet jeg lite om hvor skadelig det er for en 125cc og ligge nær toppfarten over lenger tid av gangen. Men det er vel kanskje ingen hemmelighet at slitasjen er større.
Jeg har sett flere Youtubevideoer av folk som prøver å presse 125-kubikkeren sin opp mot 130km/t. Min konklusjon når jeg ser dette er at å kalle dette toppfart blir feil. Man må regne med både medvind, hjemlengsel og det som bedre er for at den skal klare dette ser det ut til. Men rundt 90-100km/t ser det jo ut til at man kan ligge over lenger tid.
Som sagt vet jeg lite om hvor skadelig det er for en 125cc og ligge nær toppfarten over lenger tid av gangen. Men det er vel kanskje ingen hemmelighet at slitasjen er større.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Lett mc på motorvei
Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Kommer selvsagt ann på hvor mye man kjører. Men de første årene kjørte jeg 20k km. i året. Det betyr 2x servicer og minst to dekkbytter pr. År. Bompengebesparelsen er et godt poeng dog.FreewheelBurning skrev: 17 sep 2020, 00:25Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.
Min erfaring er at det vertfall ikke er noe billigere. Men det blir jo en hobby og hobby koster. Så kanskje ikke pengeaspektet er like relevant uansett.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Lett mc på motorvei
2 dekkbytte på 20k? Da hadde du en mye tyngre sykkel enn 125cc 
Lurer på hvor langt en lett-MC kommer på et par dekk.

Lurer på hvor langt en lett-MC kommer på et par dekk.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Du må huske på at sykkelvekt har enorm påvirkning på dekkslitasje, sammen med førervekt, fart, kjøremønster og hjulstørrelse.Bjerknez skrev: 17 sep 2020, 00:57Kommer selvsagt ann på hvor mye man kjører. Men de første årene kjørte jeg 20k km. i året. Det betyr 2x servicer og minst to dekkbytter pr. År. Bompengebesparelsen er et godt poeng dog.FreewheelBurning skrev: 17 sep 2020, 00:25Å kjøre motorvei er det kjipeste alternativet uansett cc.Bjerknez skrev: 16 sep 2020, 02:35 Å kjøre motorvei med en 125cc er vel kanskje det kjipeste scenarioet jeg kan se for meg på to hjul.
Har vanskelig å tro at kostnadene blir større enn bil. Har aldri hatt lett-MC så vet ikke. Men vegavgift må være mindre, null bompenger, mindre forbruk av drivstoff. Så er det dekk, det må da holde 20k på en lett motorsykkel så maks 1 gang i året? Også service forøvrig.
Min erfaring er at det vertfall ikke er noe billigere. Men det blir jo en hobby og hobby koster. Så kanskje ikke pengeaspektet er like relevant uansett.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Joa, mulig det. Men sønnen til sjefen min kjørte en Yamha MT125 som han kjøpte klin ny og nåår han solgte sykkelen når den hadde gått 11.000km. var dekkene helt utslitt. Han var 16 år og brukte den kun til skolependling i Oslo stort sett.
Så jeg klarer ikke helt å se for meg at det er voldsomme forskjeller her. Selv om det sikkert er noe. På de 11.000km. hadde han brukt totalt 6.000 kroner på service (førstegangsservice og vanlig service). Ett sett nye dekk koster vel også fort 3.000 kroner + omlegg hvis han skule kjøpt det. Så ca. 10.000 kroner på litt over ett år. Sykkelen kostet vel rundt 50k ny.
At en motorsykkel bruker mindre suppe enn en moderne bil i dag tror jeg ikke. Forskjellene der er så og si ubetydelige. Kanskje en 125cc bruker mindre, men når den går på full guffe, så tviler jeg..... Mulig jeg tar feil der.
Uansett så velger man jo ikke en 125cc for å spare penger uansett. Skal man ta med kjøreutstyr, kostnadene av å ta lappen etc. så baller det fort på seg.
Til sammenligning har vår Golf gått 42.000km. og vi har kun hatt en service på denne som kostet 3.200 kroner. Dekkene trenger ikke å byttes ennå.
Så jeg klarer ikke helt å se for meg at det er voldsomme forskjeller her. Selv om det sikkert er noe. På de 11.000km. hadde han brukt totalt 6.000 kroner på service (førstegangsservice og vanlig service). Ett sett nye dekk koster vel også fort 3.000 kroner + omlegg hvis han skule kjøpt det. Så ca. 10.000 kroner på litt over ett år. Sykkelen kostet vel rundt 50k ny.
At en motorsykkel bruker mindre suppe enn en moderne bil i dag tror jeg ikke. Forskjellene der er så og si ubetydelige. Kanskje en 125cc bruker mindre, men når den går på full guffe, så tviler jeg..... Mulig jeg tar feil der.
Uansett så velger man jo ikke en 125cc for å spare penger uansett. Skal man ta med kjøreutstyr, kostnadene av å ta lappen etc. så baller det fort på seg.
Til sammenligning har vår Golf gått 42.000km. og vi har kun hatt en service på denne som kostet 3.200 kroner. Dekkene trenger ikke å byttes ennå.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lett mc på motorvei
Hvis det er bensin du mener med suppe, så kan jeg absolutt bekrefte at en 125cc sykkel bruker langt mindre enn en bil. Feks en Honda C125 Super Cub ligger på 55 km kjøring per liter bensin, Yamaha YS125 som ble snakket om tidligere i tråden omtrent 46 km per liter. Dette i følge Fuelly som sporer hvor mye bensin biler og motorsykler faktisk bruker, heller enn produsentenes egne nummer.Bjerknez skrev: 17 sep 2020, 04:32 At en motorsykkel bruker mindre suppe enn en moderne bil i dag tror jeg ikke. Forskjellene der er så og si ubetydelige. Kanskje en 125cc bruker mindre, men når den går på full guffe, så tviler jeg..... Mulig jeg tar feil der.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.
men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Lett mc på motorvei
Vel du glemmer at trådstarter er 17, vanskelig å få lappen på bil da... Det andre er forsikringskostnad på bil, helt vanvittig for en 18 åring, husker jeg fikk tilbud på ansvarsforsikring som 18 åring på en Ford focus 2001 modell til mellom 12-18k i året...Bjerknez skrev:Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.
men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lett mc på motorvei
Mulig jeg glemte det i farten ja. Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det kan det være mange grunner til å ta lett MC lappen. Men økonomisk vil det vel ikke bli. Uten at jeg sier det er viktig for de fleste.HeHy skrev: 17 sep 2020, 09:37Vel du glemmer at trådstarter er 17, vanskelig å få lappen på bil da... Det andre er forsikringskostnad på bil, helt vanvittig for en 18 åring, husker jeg fikk tilbud på ansvarsforsikring som 18 åring på en Ford focus 2001 modell til mellom 12-18k i året...Bjerknez skrev:Okay. Men som nevnt så tror jeg ikke det er noe billigere å kjøre motorsykkel i det lange løp. Vertfall ikke så mye billigere at det bør legges til grunn for å kjøre sykkel.
men vi alle vet vel at at de aller fleste av oss ikke kjører sykkel grunnet økonomi. :)
20-30k for lappen, 10k i kjøreutstyr, ca. 50k for sykkel og 10.000kr. i dekk/service det første året hvis man kjører 10.000km. (ca.)
Når to år er gått, må man sikkert ut med en del tusen til til førerkort klasse B også.
Det vil nok lønne seg å ta bussen, for å si det sånn, men hva er vel gøy med det :)