Jada, dette er ikke en STOR byrde i livet mitt og egentlig mest et luksusproblem samt en unskyldning for å få litt tid for seg selv

Altså, ikke noe avansert dette og en elektro ingeniør vil nok ikke sette fingeren i kontakten av begeistring (Du vet hvem du er)

Det som tar mest tid er å tenke ut hvordan dette skal bli til slutt. Hvor skal man montere dette, skal kretsen være i en boks? Er det plass til de kretskortene jeg skal ha inne i boksen? Skal boksen ha en bryter som også tar mye plass? Har jeg alle delene som trengs, etc.
Men nok mambo jambo og iver til poenget og ikke minst det lille prosjektet.
Målet med prosjektet
Målet med prosjektet er da altså enkelt sagt å lage en appstyrt kaffetrakter som man kan slå av og på via app. Da kan jeg slå på trakteren i god tid før jeg beveger meg ned i furtebua og komme ned til nytraktet kaffe.
Dermed ble det leting etter den absolutt billigste kaffetrakteren jeg kunne oppdrive i fysisk butikk. Rusta vant den kampen og ga meg en kaffetrakter for 149,- (strømledning inkludert). Sikkert ikke noen Moccamaster killer og den føltes så absolutt ikke påkostet, men det driter jeg en lang en i. Den skal stå i furtebua og der skal ting brukes. Dessuten skulle jeg uansett skru den i filler og fjerne elektronikken rundt power knappen som har en egen liten krets som slår av trakteren etter en bestemt tid. Denne ville jo ødelagt alt så denne måtte klippes av og kastes i søpla.
Et par bilder av trakteren:
Det første jeg gjorde var å fjerne dekselet under for å komme til power knappen da dene måtte fjernes. Det var sikkert muligheter for at jeg kunne inkludert denne i kretsen, men jeg ville lage mitt eget oppsett så jeg røsket den ut.
Når denne var fjernet så satt jeg jo igjen med to 220V ledere som måtte skjøtes for å bypasse denne knappen.
Så startet jeg jobben med å lage min egen lille krets som jeg skulle tilpasse inn i en fordelerboks kjøpt på Biltema.
Til slutt fikk jeg erfare at jeg hadde målt litt feil. Vippebryteren tar mer plass i enn jeg trodde inne i boksen og det førte til at mikrokontrolelren kortsluttet på første forsøk da underdelen av bryteren hadde dyttet hull på en ledning og skapt en kortslutning. Men jeg hadde flere liggende, så jeg fikset problemet, byttet om på noen ledninger og prøvde igjen og da funket det :)
Slik fungerer boksen
Med vippebryteren kan jeg slå av all strøm til trakteren. Det vil i praksis si at jeg kun slår av mikrokontrolleren som styrer releet og de tre led diodene. Når mikrokontrolleren er av og releet ikke får signal, er ikke releet aktivt og kretsen til trakteren er brutt. Man får selvsagt ikke tilgang via appen heller.
Når man slår på vippebryteren så lyser den røde dioden og indikerer at den er på og klar til å sette i gang trakteren via appen. Man slår altså ikke på selve trakteren når man skrur på bryteren.
Når man går inn i appen og trykker på knappen, så starter trakteren og den gule led dioden vil begynne å lyse.