Forberedelser til vinterlagring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Bosted: Asker

Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av tosu »

Hei :D

Dette blir første vinter jeg skal lagre MC-en over vinteren og lurer på om folk har noen tips til hva man bør gjøre før og etter vinteren. Jeg skal lagre den hos en forhandler som har et eget lager, og de tar seg av vask og lading av batteri, men de bytter ikke olje og oljefilter. Hvor viktig er det egentlig å bytte olje og oljefilter før vinteren? Kan jeg like gjerne vente til våren med å gjøre det? Noe annet jeg bør tenke på?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av rolf-arne »

Ja dette vil jeg også ha synspunkter på - ny med sykkel og har nå lagt meg til at jeg - bytter uansett til våren - vil starte med nytt.

Men tenker å toppe opp oljen litt mer en maks , når vinteren setter inn - gir mer kapasitet til å ta opp fukt og mindre plass til kondens ( har kald garasje) så legger men inn litt ekstra frostveske. Full tank bensin, så godt som. Bruker en boks med silikon på sykkelens diverse gummi deler - og legger trekket over

Til våren så blir det i år å skifte alt, motorolje, kardangolje,bremseveske,klutsj olje, oljefilter
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kgjersda »


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av rolf-arne »

kgjersda skrev: 24 sep 2020, 10:44 https://youtu.be/Q9XnycHKIu0

Verdt en titt
Ja den sa mye fornuftig...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av cannon »

Vinterlagring er jo i grunn bare en litt langvarig parkering, og det er svært lite som bør/må gjøres. For meg er det viktigste å vedlikeholdslade batteriet litt, siden syklene bruker litt strøm selv med tenning avslått. Koble fra minuspolen på batteriet kan være greit, men intet must.
I kald/fuktig garasje kan det være greit å spraye rust-utsatte deler med wd40 el.l. Full tank er lurt, og på eldre sykler med forgasser kan det være greit å drenere forgassere, hvis sykkel ikke fyres opp og varmkjøres et par ganger ila parkeringstiden.
Oppstart og fine lyder er jo helt herlig midt på svarte vintreren :-)
Ellers ingenting.
Og ja, oljeskift kan gjerne tas til våren.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av Kjellrf »

Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av niko »

Kjellrf skrev: 25 sep 2020, 16:29 Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Når du skriver "eldre", hvor gamle sykler tenker du på da?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Skift oljer og filter, vask den og putt den til der den skal stå.
Jeg tar en sjekk over den og bytter slitedeler. Så er den klar til våren.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39856
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 25 sep 2020, 16:36
Kjellrf skrev: 25 sep 2020, 16:29 Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Når du skriver "eldre", hvor gamle sykler tenker du på da?
Jeg er ganske sikker på at han mener eldre sykler enn din 2006 mod.
Men du kan også med fordel kjøre på 98 resten av sesongen og toppe tanken med samme fludium når du parkerer for vinteren.
Jeg har gjort dette hvert år de siste årene og aldri hatt starttrøbbel på første tur straks ny sesong er i gang.
Kan godt hende det går like fint med 95, men hvorfor ikke bruke mest mulig "edel" vare så lenge det er å få tak i :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av NickNei »

Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det kan du gjerne si. Men etter min mening tullete når man til våren egentlig ønsker å kjøre og ikke sette i gang med oljeskift midt i starten av sesongen.
For min del kjører jeg to oljeskift i sesongen. Et i Juli/August og et i Oktober/November. Da har jeg omtrent kjørt intervallet for oljeskiftene.
Å sette den på lager med frisk og fin olje er jo bare finfint :thumleft

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av MaGr »

Noen vil riste på hode, mens andre vil nikke gjenkjenne:
Jeg veit ikke når siste turen er på høsten, så det er ikke sikker den er nyvasket en gang før siste tur er tatt.
Men jeg prøver alltid å parkere med full tank i tilfelle kulda skulle komme brått på, for full tank vil jeg ha. Da er det mindre volum det kan danne seg kondens i. Batteriet blir vedlikeholdsladet ett par tre ganger i løpet av vinteren, om det behøves eller ikke. Slik blir min, samboeren og ungenes sykler ståene rolig i vinterhalvåret. For meg har dette fungert smertefritt i ca 35 år. ;)
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

Jeg sitter og funderer på hvor stort problem kondens er hvis man har motorsykkelen i en uoppvarmet garasje eller lignende. Min teori er at det blir minimalt med kondens så lenge motoren ikke kjøres fordi alle delene på motorsykkelen vil følge temperaturen i garasjen, slik at det ikke blir noe særlig temperaturforskjell og derfor ikke noe kondens i tank eller motor. Står den så den blir utsatt for direkte sollys blir det en annen sak. Men det kan hende denne teorien er helt feil.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Kondens er nok ikke et så stort problem som man skal ha det til. Kan jo åpne tanklokket ila vinteren og kjenne rundt tankåpningen etter vann..

Jeg har vinterlagra på så og si tom tank de siste fire årene. Trykker på startknappen og kjører.

Det er jo selvfølgelig viktig å ta den stående et sted med nogenlunde stabile/trege temperaturendringer og ikke direkte sollys to-tre timer om dagen eller tilsvarende.

Står den i en kald garasje hvor man hver Lørdag fyrer igang propanbrenneren vinteren gjennom for å holde på med et eller annet, ja da blir det noe annet.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av MaGr »

Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7139
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av dypen »

Her er det jeg gjør og har gjort med mine sykler ...

- Reparasjoner / dekk / skader utbedres ved behov
- Service (har serviceintervall på høst)
- 98 oktan full tank (topper tanken etter hver tur på høsten)
- Mc'er jeg har hatt med forgassere, har alltid kjørt disse tomme (har tidligere brukt bensinstabilisator)
- Vask (tar dette hjemme og tørker sykkel tørr til slutt)
- Tar av GPS, kofferter etc
- Polere ved behov
- Smøre (kjede, smørepunkter, utsatte plasser bolter etc)
- Vedlikeholdslading med CTEK for mc (forbereder for lading, topper to tre ganger gjennom vinter)
- Dekker til sykkel (gammelt stretchlaken fra dobbelseng dekker hele)
- Lagres inne, plussgrader og lav luftfuktighet

Noen som mener jeg helst bør bytte olje og filter etter parkert for vinter, kan fort bli 2000 + + kjørte kilometer etter siste service ??
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Bosted: Asker

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av tosu »

NickNei skrev: 25 sep 2020, 18:29 Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.
Sist olje og filter ble byttet var ved 4 500 km. Nå er sykkelen gått ~7 500 km. Neste serviceintervall er ved 10 000 km. Ser at folk har stridende meninger om hvor viktig det er å bytte olje og filter før/etter hver sesong.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

MaGr skrev: 26 sep 2020, 12:18 Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Da jeg hadde båt byttet jeg olje på høsten. Fikk tips om at fersk olje hadde mer konserveringsmidler og mindre vanninnhold enn brukt olje, så det var en fordel ved lagring. Hadde vannutskillere på dieselen, så det hadde ikke så mye å si om det ble noe kondens i tankene, men jeg så aldri at det ble noe kondens selv om jeg noen ganger ikke fikk fylt tankene helt opp.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av NickNei »

tosu skrev: 26 sep 2020, 15:04
NickNei skrev: 25 sep 2020, 18:29 Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.
Sist olje og filter ble byttet var ved 4 500 km. Nå er sykkelen gått ~7 500 km. Neste serviceintervall er ved 10 000 km. Ser at folk har stridende meninger om hvor viktig det er å bytte olje og filter før/etter hver sesong.
Jeg hadde ikke bytta nå, hadde heller gått ut og tatt noen øl for de pengene, hvis det ikke har gått for lang tid siden siste oljebytte da. Det er viktig for mange folk å bytte olje om høsten slavisk, men for sykkelen er det unødvendig utenom serviceintervaller. Føler man at det er bedre å bytte hver høst, er jo det verdt noe også..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kjellv »

Motoroljen tar opp i seg en del avfallstoffer underveis, og ikke alle renses bort i filteret. Fosfor er ett av disse. Jo lengre man kjører, jo mer fosfor i olja. Eldre og mer slitne motorer lekker ennå mer avfall ned i olja, disse kommer jo fra forbrenningen.
Motorprodusentene anbefaler oljebytte etter faste intervaller målt i kjørte kilometer, eller en gang i året. Det som kommer først.. Med dette i bakhodet kan man bruke hodet litt og selv tenke seg fram til om det kan være smart å bytte olje før vinterlagring. Hadde man service på sykkelen tidlig på året og har kjørt omtrent fram til neste serviceintervall, så ville jeg ha tatt oljeskiftet før vinterlagring. Har man hatt service senere på sommeren/høsten er det nok mindre aktuelt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 15:25
MaGr skrev: 26 sep 2020, 12:18 Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Da jeg hadde båt byttet jeg olje på høsten. Fikk tips om at fersk olje hadde mer konserveringsmidler og mindre vanninnhold enn brukt olje, så det var en fordel ved lagring. Hadde vannutskillere på dieselen, så det hadde ikke så mye å si om det ble noe kondens i tankene, men jeg så aldri at det ble noe kondens selv om jeg noen ganger ikke fikk fylt tankene helt opp.
Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.

Jeg bytter olja på høsten av to grunner.
1. Den er 100% klar til første del av neste sesong.
2. Den står med ny fin olje vinteren over, og det gjør meg glad. Fordi jeg tenker nå at gammal olje ikke skal stå i motoren over vinteren. Litt som på båt.

Serviceintervaller er jeg ikke så nøye på. Tar det som kommer først. Om det er km eller tidspunkt. Som er to ganger i sesongen hvor siste er rett før man setter den bort.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kjellv »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 26 sep 2020, 17:55
oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.
Kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg tenkte båt, og da er min erfaring at jeg aldri fikk ut alt vannet i bunnen av tankene. Så litt vann fra eller til på grunn av kondens ville ikke utgjøre noen forskjell. Tankene mine var laget litt dumt. Det var skvalpeskott der det ble små "hjørner" der vannet ble liggende selv om tanken ble tappet tom. Jeg kunne tappe ut fra bunnen av tankene til det ikke kom vann mer. Så kunne jeg kjøre en liten tur og det dukket opp vann igjen. Men det var forsåvidt ikke noe stort problem. Jeg hadde gode vannutskillere, og hadde aldri besøk av dieseldyr heller.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av Geiroe »

oivindg skrev: 26 sep 2020, 18:12
kjellv skrev: 26 sep 2020, 17:55
oivindg skrev: 26 sep 2020, 17:22
FredrikE24 skrev: 26 sep 2020, 17:11 Du fyller ikke bare tankene på båten helt opp for å hindre kondens, men også dieseldyr.
Dieseldyra bor vel i overgangen mellom vann og diesel, så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper å ha full tank. Må vel være viktigere å tappe av vannet i bunnen av tanken?
Jo det hjelper, fordi kondens dannes i luften over drivstoffet i toppen av tanken. Helt full tank=ingen kondens.
Kanskje vi snakker litt forbi hverandre. Jeg tenkte båt, og da er min erfaring at jeg aldri fikk ut alt vannet i bunnen av tankene. Så litt vann fra eller til på grunn av kondens ville ikke utgjøre noen forskjell. Tankene mine var laget litt dumt. Det var skvalpeskott der det ble små "hjørner" der vannet ble liggende selv om tanken ble tappet tom. Jeg kunne tappe ut fra bunnen av tankene til det ikke kom vann mer. Så kunne jeg kjøre en liten tur og det dukket opp vann igjen. Men det var forsåvidt ikke noe stort problem. Jeg hadde gode vannutskillere, og hadde aldri besøk av dieseldyr heller.
Vel, jeg fikk dieseldyr i tanken på båten. Det ble jo litt av en jobb, ut med all dieselen, vaske å tørke tanken, skifte filtre, å rense slanger, rør. Ikke noe jeg har tenkt å gjøre en gang til, så jeg tilsetter et stoff i tanken hver gang jeg fyller, som jeg kjøpte på båtbutikken, som skal hindre disse dyrene i å etablere seg i vannet i dieselen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar