BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Løftebord er jammen kjekt. Ingen tvil om det!
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Akkurat lest gjennom hele tråden. Har blitt noen sider 
Missunelig på den garasja, men jeg får meg heldigvis garasje selv snart
Mye flott arbeid på syklene og :)

Missunelig på den garasja, men jeg får meg heldigvis garasje selv snart

Mye flott arbeid på syklene og :)
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Takk for det
Garasjen har blitt veldig bra. Noen ganger kunne jeg tenkt meg enda mer plass, men kanskje greit med en begrensning, hvis ikke hadde det blitt for mange kjøretøy.
Meldt 18 grader og sol hele uka i Trondheim. Blir muligens siste uke med kjøring til og fra jobb. Fikk også luftet K1 en runde i går. Den er nydelig å kjøre, men tanken slår meg at dette hadde vært en fantastisk maskin med 30-40 hester ekstra. Mangler litt power.
Ble tatt noen bilder i går også.
Garasjen har blitt veldig bra. Noen ganger kunne jeg tenkt meg enda mer plass, men kanskje greit med en begrensning, hvis ikke hadde det blitt for mange kjøretøy.
Meldt 18 grader og sol hele uka i Trondheim. Blir muligens siste uke med kjøring til og fra jobb. Fikk også luftet K1 en runde i går. Den er nydelig å kjøre, men tanken slår meg at dette hadde vært en fantastisk maskin med 30-40 hester ekstra. Mangler litt power.
Ble tatt noen bilder i går også.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
30 - 40 ekstra hester kan vel skaffes ?
Regner med at det finnes flusst av trimgreier til BMW K-serien.
Regner med at det finnes flusst av trimgreier til BMW K-serien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Må nok på med en turbin skal man hente ut såpass uten at det går utover kjørbarheten.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Den får nok ha sine 100hk i behold en stund til 
Møtte en kar med en nylig restaurert K1 i dag. Ble en fin kjøretur i det fine høstværet. Tok selvfølgelig noen bilder:
Møtte en kar med en nylig restaurert K1 i dag. Ble en fin kjøretur i det fine høstværet. Tok selvfølgelig noen bilder:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Da har jeg innsett att jobbkjøring avsluttes for i år. Kjører 06.15 til jobb og det er både mørkt og sleipt ute. Dekkene på K100 er gamle og harde så jeg tar ikke sjangsen.
K100'en havner på bordet for en større gjennomgang. Totalt havnet jeg på 18.500kr i år med kjøp av sykkel (10.500kr inkl. Omreg) 7.000kr for bensinpumpe og servicedeler (oljer, filter og tennplugger) samt 1.500kr for bytte av tettinger og støvkapper til gaffel fram og nytt batteri. Ikke værst for en vellfungerende sykkel som er brukt nesten hver dag.
K1 står klar for de siste høstturene om sjangsen byr seg. Er meldt bra vær en stund til så det er håp.
K100'en havner på bordet for en større gjennomgang. Totalt havnet jeg på 18.500kr i år med kjøp av sykkel (10.500kr inkl. Omreg) 7.000kr for bensinpumpe og servicedeler (oljer, filter og tennplugger) samt 1.500kr for bytte av tettinger og støvkapper til gaffel fram og nytt batteri. Ikke værst for en vellfungerende sykkel som er brukt nesten hver dag.
K1 står klar for de siste høstturene om sjangsen byr seg. Er meldt bra vær en stund til så det er håp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Tok k100'en inn på bordet klokken 19.00 i går kveld. Klokken 23.00 var den rimelig nedplukket.
Bakparten demontert med hjul, demper, kardang. Sidekåper, tank tømt og demontert, elektronikk og batteri demontert, underkåpe, luftfilterboks fjernet.
Hadde en tanke om å bytte det meste rundt innsuget, men det ser egentlig veldig bra ut. Alle motordeksel er tett, vann/oljepumpa er tett, kun antydning til svetting under clutchhuset.
Kardangen med splines ser veldig bra ut samt rester av smøring synes. Godt tegn. Litt usikker på hvor jeg skal legge lista på denne.
Foreløpig prioriteringsliste:
Stålomspunnede bremseslanger
Ny bremseveske - feilsøke ABS
Nye dekk
Mulig lakk av framfelg
Sjekke klosser fram/bak + tykkelse på skiver
Bytte bryter på clutch - må ha sykkel i N for start
Bytte instrumentbelysning (LED?)
Innsug:
Ånding 3 stk. (Plenum, bakkant og framkant av luftfilterboks.
Nye o-ringer til dyser
Nye gummistusser til innsuget (8stk med klemmer).
Kjølesystem:
Nye slanger
Ny termostat
Ny kjøleveske
Motor: (kan utsettes til neste vinter)
60.000km service med nye sleider
Lakkere alle deksler
Nye pakninger
Ny ventilsjekk (når man først er der).
Andre ting:
Lakkere baksving og kardang.
Ny bakdemper
Bakparten demontert med hjul, demper, kardang. Sidekåper, tank tømt og demontert, elektronikk og batteri demontert, underkåpe, luftfilterboks fjernet.
Hadde en tanke om å bytte det meste rundt innsuget, men det ser egentlig veldig bra ut. Alle motordeksel er tett, vann/oljepumpa er tett, kun antydning til svetting under clutchhuset.
Kardangen med splines ser veldig bra ut samt rester av smøring synes. Godt tegn. Litt usikker på hvor jeg skal legge lista på denne.
Foreløpig prioriteringsliste:
Stålomspunnede bremseslanger
Ny bremseveske - feilsøke ABS
Nye dekk
Mulig lakk av framfelg
Sjekke klosser fram/bak + tykkelse på skiver
Bytte bryter på clutch - må ha sykkel i N for start
Bytte instrumentbelysning (LED?)
Innsug:
Ånding 3 stk. (Plenum, bakkant og framkant av luftfilterboks.
Nye o-ringer til dyser
Nye gummistusser til innsuget (8stk med klemmer).
Kjølesystem:
Nye slanger
Ny termostat
Ny kjøleveske
Motor: (kan utsettes til neste vinter)
60.000km service med nye sleider
Lakkere alle deksler
Nye pakninger
Ny ventilsjekk (når man først er der).
Andre ting:
Lakkere baksving og kardang.
Ny bakdemper
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ja, merker at høsten har komt til Trondheim og :) Er på besøk hos min søster som bor her.
Du fikk jo gjort en god del på den tiden :)
Du fikk jo gjort en god del på den tiden :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ser veldig bra ut! De er enkle å skru på disse her! Godt gjennomtenkt konsept!
Hvilken bakdemper ser du for deg?
Hvilken bakdemper ser du for deg?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jeg er litt spent på dette med sleider på denne. På den jeg hadde, kunne ikke jeg se at det var byttet i noe historikk, men fungerer like godt enda på 140 000km som den har gått nå.
På K1200en min har jeg bytta to ganger. Begge ganger var det i og for seg godt slitt.
Lagerskåla som sitter fast i den ene pinnen, får du ikke den av? Det skal skli rett av. Ikke sitte fast i det heletatt..
På K1200en min har jeg bytta to ganger. Begge ganger var det i og for seg godt slitt.
Lagerskåla som sitter fast i den ene pinnen, får du ikke den av? Det skal skli rett av. Ikke sitte fast i det heletatt..
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Bakdemper har jeg ingen referanse på. Ser Tills fører bakdemper fra YSS, uten at jeg vet om det er bra. Prisen ser ok ut.
Litt usikker på om jeg skal åpne registeret eller ikke i år. Siden alle lokk er tette og alt ser, høres og fungerer bra er det ikke helt nødvendig. Passerer 60.000km neste sesong så ingen hast.
Joda, lagerskåla sitter løst, bare satt den på så jeg vet hvor den er.
Litt usikker på om jeg skal åpne registeret eller ikke i år. Siden alle lokk er tette og alt ser, høres og fungerer bra er det ikke helt nødvendig. Passerer 60.000km neste sesong så ingen hast.
Joda, lagerskåla sitter løst, bare satt den på så jeg vet hvor den er.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Jeg må si at jeg heller ville gått for Wilbers. Uten å selv kan si noe om hvorfor, men fikk et veldig godt inntrykk av hele opplegget deres da jeg fikk en Wilbers tilsendt fra Tills.
Tuter på med litt bilder av K1/K100RS16V
Tuter på med litt bilder av K1/K100RS16V
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
K1 har ny Wilbers demper og den kjører fint. Tror ikke jeg prioriterer demper da den er såpass lett å bytte senere, bynner å bli endel punkter på listen, så må passe på kostnadene.
Fikk demontert svingarm og gearboks i går. Lagrene i svingarma var dårlige, men resten ser utrolig bra ut, ingen lekkasjer og masse rester av fett her og der. Tydelig at noen har vært inni her tidligere, clutchen er merket opp og en skrue på gearboksen var ikke stramma til.
Da er det store spørsmålet om jeg skal ta av clutchen eller ikke, da alt er tørt og fint bak der. If it aint broke, dont fix it.
Nå som alt er av, skal jeg lakkere opp gearboks, svingarm og kardang. Har ikke tenkt å plukke det ned, så sandblåsing og pulverlakk utgår. Noen som har forslag på en bra lakk som tåler litt? Tenkte å avfette skikkelig og maskere opp og lakke med sprayboks.
Fikk demontert svingarm og gearboks i går. Lagrene i svingarma var dårlige, men resten ser utrolig bra ut, ingen lekkasjer og masse rester av fett her og der. Tydelig at noen har vært inni her tidligere, clutchen er merket opp og en skrue på gearboksen var ikke stramma til.
Da er det store spørsmålet om jeg skal ta av clutchen eller ikke, da alt er tørt og fint bak der. If it aint broke, dont fix it.
Nå som alt er av, skal jeg lakkere opp gearboks, svingarm og kardang. Har ikke tenkt å plukke det ned, så sandblåsing og pulverlakk utgår. Noen som har forslag på en bra lakk som tåler litt? Tenkte å avfette skikkelig og maskere opp og lakke med sprayboks.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Demontering går sin gang. Demontert innsuget og vasket ned alt. 3 av 4 gummibelger var sprukket. De 3 åndingene så egentlig veldig bra ut, men bytter alt uansett. Demonterte kjøleslanger som skal byttes. Rengjorde innsug og luftfilterboks.
Kardang, svingarm og gearboks ble avfettet og spylt. Har skrubbet de ned med sitrusrens og bremserens. Skal gå over med rød pussepad før enda en runde med bremserens før jeg pensler på to komponent maling med skumpensel.
Sjekket børstene til dynamoen og rengjorde starteren. Børstene var 8mm, så lot de være. Burde kanskje bytte apeballene til dynamoen?
Bestillte masse deler fra Tills med mye snacks. Lager, gummibelger, o-ringer, innsugsgummi, Staburags fett, komplett sett stålomspunnede bremseslanger, komplett sett kjøleslanger, noe verktøy, ånding og masse skruer og klemmer.
Blir digg å få det i hus.
Kardang, svingarm og gearboks ble avfettet og spylt. Har skrubbet de ned med sitrusrens og bremserens. Skal gå over med rød pussepad før enda en runde med bremserens før jeg pensler på to komponent maling med skumpensel.
Sjekket børstene til dynamoen og rengjorde starteren. Børstene var 8mm, så lot de være. Burde kanskje bytte apeballene til dynamoen?
Bestillte masse deler fra Tills med mye snacks. Lager, gummibelger, o-ringer, innsugsgummi, Staburags fett, komplett sett stålomspunnede bremseslanger, komplett sett kjøleslanger, noe verktøy, ånding og masse skruer og klemmer.
Blir digg å få det i hus.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992