Evinrude sin ETEC Maskin blir i dag prdusert i stor stil. Her er både 3 og 4 sylindrer inline, og V6.Desmo skrev:Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.Jompa skrev:Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Har sett hos Fische Marine, Evinrudeimportøren, og sjekket at de kun har twin og trippel i rekke motorer opp til 90 hk,og fra 115 og oppover er det V4 som gjelder.L-NA skrev:Evinrude sin ETEC Maskin blir i dag prdusert i stor stil. Her er både 3 og 4 sylindrer inline, og V6.Desmo skrev:Etter det jeg har lest meg opp på TZ700/750 så tente den på to og to sylindre samtidig, ikke en og en slik en firetakter rekke4. Jeg burde kanskje ha presisert det i den første posten. For det var det jeg mente med rekke4. Her er en australsk side om Yamaha TZ 750 racere;http://www.tz350.net/bigbrothers.htm.Jompa skrev:Yamaha hadde vel en rekkefirer på slutten av 70 - begynnelsen av 80-tallet. 750 racer såvedt jeg husker ?Desmo skrev:En liten ting jeg har lurt på når det gjelder totaktere; Hvorfor er det ingen rekke4'ere? Det var V4 (Yamaha RD 500), square4 (Suzuki RG 500) og et utall tripler. Men så vidt jeg vet ingen rekke4. Er det fordi to av sylindrene vil "jobbe mot hverandre" på grunn av at det er arbeidstakt for hver omdreining?
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Ja, eller:L-NA skrev:Tja, du kan nok ha rett i det, men - blir liksom det samme som å si at "gulost er gulost"ArcticTiger skrev:Det speller ingen rolle hvor mange syllindre du har, hvor store de er, i hvilken retning de peiker, hva slags sykkel de står i, eller hvem som har lagd de.
Allt er like bra

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Tja...
hvorfor ikke puste støv av denne tråden nå som det har kommet og er i ferd med å komme sykler med ganske så interessante motorer sett i lys av de stadig skjerpede Eurokravene.
Tenker da på Moto Guzzis V85 TT motor, som jeg selv har opplevd som kvikk og villig de gangene jeg har kjørt denne sykkelen.
Ren luftavkjølt V2'er i disse tider med oppgitt effekt på 80 HK må man kunne si det står respekt av i forhold til de utslippskravene man står ovenfor.
Også har vi Kawasaki W800, som igjen er på det norske markedet etter et kort fravær. Ingen effektbombe med sine 48 HK, men også denne motoren, tosylindret rekke, er luftavkjølt uten hjelp av oljekjøler.
Og endelig er Royal Enfield motorsyklene med sine en- og tosylindrede luftkjølte motorer på plass i Norge! Beskjeden effekt i begge motorene, men ganske sikkert nok for MC nostalgikere.
Og til slutt BMWs nye monstermotor av en luftkjølt tosylindret boxermotor. Ikke aklkurat noe kunstverk å hvile øynene på, men en ganske så imponerende konstruksjon, må jeg bare innrømme!
Bilder i denne saken på Bike:
https://www.bike.no/nyheter/slik-er-bmw ... more-15265
Så ja, det virker som at det fortsatt er liv laga for "enkle" (dvs. uten væskekjøling) tosylindrede motorer i ulike konfigurasjoner.
En måte å fortelle at det var nettopp slik motorsyklene var i sin begynnelse tidlig på 1900-tallet.
Jeg synes det er stor stas at enkelte produsenter fortsetter å utvikle motorsykler med slike motorer og håper de vil kunne gjøre det i enda mange år framover.
Må si jeg også kjenner på lysten til å skaffe meg en slik før det er for sent...
hvorfor ikke puste støv av denne tråden nå som det har kommet og er i ferd med å komme sykler med ganske så interessante motorer sett i lys av de stadig skjerpede Eurokravene.
Tenker da på Moto Guzzis V85 TT motor, som jeg selv har opplevd som kvikk og villig de gangene jeg har kjørt denne sykkelen.
Ren luftavkjølt V2'er i disse tider med oppgitt effekt på 80 HK må man kunne si det står respekt av i forhold til de utslippskravene man står ovenfor.
Også har vi Kawasaki W800, som igjen er på det norske markedet etter et kort fravær. Ingen effektbombe med sine 48 HK, men også denne motoren, tosylindret rekke, er luftavkjølt uten hjelp av oljekjøler.
Og endelig er Royal Enfield motorsyklene med sine en- og tosylindrede luftkjølte motorer på plass i Norge! Beskjeden effekt i begge motorene, men ganske sikkert nok for MC nostalgikere.
Og til slutt BMWs nye monstermotor av en luftkjølt tosylindret boxermotor. Ikke aklkurat noe kunstverk å hvile øynene på, men en ganske så imponerende konstruksjon, må jeg bare innrømme!
Bilder i denne saken på Bike:
https://www.bike.no/nyheter/slik-er-bmw ... more-15265
Så ja, det virker som at det fortsatt er liv laga for "enkle" (dvs. uten væskekjøling) tosylindrede motorer i ulike konfigurasjoner.
En måte å fortelle at det var nettopp slik motorsyklene var i sin begynnelse tidlig på 1900-tallet.
Jeg synes det er stor stas at enkelte produsenter fortsetter å utvikle motorsykler med slike motorer og håper de vil kunne gjøre det i enda mange år framover.
Må si jeg også kjenner på lysten til å skaffe meg en slik før det er for sent...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Så lenge turtall og effekt holdes på et meget moderat nivå i forhold til alternativene er det «liv laga»...spesielt i retro sammenheng. Men om det er nok salg til å tjene nok penger på det gjenstår å se.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Når det gjelder Moto Guzzi så virker det som at nye V85 TT har vært en boost. Godt salg i flere markeder og mange har gitt uttrykk for at nettopp denne motoren og sykkelen kan ha vært redningsplanken for Moto Guzzi.mekkern skrev: 02 des 2019, 22:33 Så lenge turtall og effekt holdes på et meget moderat nivå i forhold til alternativene er det «liv laga»...spesielt i retro sammenheng. Men om det er nok salg til å tjene nok penger på det gjenstår å se.
Så synes i hvert fall jeg det skal bli interessant å følge Royal Enfield utviklingen her i landet.
Kanskje hipsterne hiver seg på og sørger for godt salg

Når det gjelder den kommende BMW cruiseren med monsterboxeren på 1800 kubikk, må jeg si jeg er litt mer tvilende...

Men BMW har opparbeidet seg en voldsomt sterk selvsikkerhet med den posisjonen GS har, så det vil ikke forundre meg om de greier å gjøre suksess ut av denne nye boxerhistorien også.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Når jeg leser alle postene dine så blir jeg rett og slett himmelfallen over at du ikke eier en Moto Guzzi AJ
Ikke noe galt med å like Moto Guzzi, men hvorfor du ikke kjører en er veldig merkverdig siden du nærmest i enkelte tråder nevner dette navnet både på ut og innpust.
Når det kommer til trådens tema så kan jeg si at så lenge jeg slipper å kjøre en 4-sylindret med 600ccm eller mindre så er det ett fett for min del. Alle motorvariantene har sine sterke og svake sider.

Ikke noe galt med å like Moto Guzzi, men hvorfor du ikke kjører en er veldig merkverdig siden du nærmest i enkelte tråder nevner dette navnet både på ut og innpust.
Når det kommer til trådens tema så kan jeg si at så lenge jeg slipper å kjøre en 4-sylindret med 600ccm eller mindre så er det ett fett for min del. Alle motorvariantene har sine sterke og svake sider.

-
- Innlegg: 105
- Registrert: 05 nov 2014, 23:15
- Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
"Liv laga"; Scrambler-modellene til Ducati er jo en gedigen salgssuksess...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Ja, der har du også en MC-modell og ikke minst motor som absolutt skal nevnesDuke944 skrev: 03 des 2019, 09:01 "Liv laga"; Scrambler-modellene til Ducati er jo en gedigen salgssuksess...

Flotte greier, syns jeg, at slike henger med og at det er MC-folk der ute som er med på å fortsatt holde liv i slike klassikere

Og selvfølgelig kudos til Ducati som lager disse fine syklene :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
En aldri så liten quiz om motorsykkelmotorer, flest fra riktig gamledager...
Interessant - og vanskelig...
I hvert fall hvis man tar quizen på strak arm uten å google:
https://advrider.com/how-well-do-you-kn ... e-engines/
Interessant - og vanskelig...
I hvert fall hvis man tar quizen på strak arm uten å google:
https://advrider.com/how-well-do-you-kn ... e-engines/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
10 av 15 på strak arm.
Men noen var vriene ja, spesielt noen av de gamle

Men noen var vriene ja, spesielt noen av de gamle
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
9/15 med myyyye flaks! Det var produsenter der jeg aldri hadde hørt om.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Fikk omtrent 25% riktig før jeg ga opp.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Haha, dette var ikke min sterke side. Fikk 3 av 15 og den ene av de tre var flaks. Men de to jeg svarte rett på var jeg HELT sikker på... 

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Er vel i samme kategori som bjerknes. Var helt sikker på den ducati motoren som det var synelig ducati logo på, ellers var det swing and miss på det meste...
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....