MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Foretrekker store rekkefirere, lite vibrasjon og bra punch over hele registeret som regel med litt mer sprut på toppen
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Jeg har en slik ensylinder og det er ingen vibrasjon. Havnet bak en Harley Davidson på rødt lys i lyskryss, og ble overrasket at alt av skinn vesker og kabler vibrerte kraftig på tomgang. Så hverken bra eller komfortabelt ut...
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
7 av 15 på første forsøk, men jeg tabba meg ut et par ganger hvor jeg hadde fått riktig dersom jeg hadde valgt det første som slo meg, begynte å tenke...... det var da det skar seg fullstendig
. Moooot normalt.

Yamaha XJR 1300
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Stor rekkefirer, fordi den drar rent og sterkt i HELE registeret! 

- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Neppe.oivindg skrev: 30 sep 2020, 17:43 Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt?![]()
Millyard er nok hekta på V-motorer

Fra de voldsomme V-twinmaskinene til de med opp til 10 sylindre... :
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
En boxer er jo nesten en v-motor med 180 graders vinkel (og litt mer komplisert veiv). :-DAJ skrev: 30 sep 2020, 17:57 Neppe.
Millyard er nok hekta på V-motorer.
Fra de voldsomme V-twinmaskinene til de med opp til 10 sylindre... :
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Litt uflaks på gjettekonkurransen, ble 5 av 15. Tror ikke jeg skal levere lotto. 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
9 av 15 her.
Hårfint slått av simpson...
Hårfint slått av simpson...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
En boxer er jo nesten en v-motor med 180 graders vinkel (og litt mer komplisert veiv). :-D
Stemmer bra det, og den beste motoren jeg har hatt i en MC. Bunndrag så det holder. Manualen sier at dersom du har passert 50 km. bør du ligge i 5' gir... Ved 70 ligger turtallet på 2000, trenger ofte ikke å gire ned med mindre jeg trenger å akselerere raskt. Men da flytter 150 Nm 400 kg. raskt....
Stemmer bra det, og den beste motoren jeg har hatt i en MC. Bunndrag så det holder. Manualen sier at dersom du har passert 50 km. bør du ligge i 5' gir... Ved 70 ligger turtallet på 2000, trenger ofte ikke å gire ned med mindre jeg trenger å akselerere raskt. Men da flytter 150 Nm 400 kg. raskt....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Du må ha litt år på baken og over gjennomsnittet interessert i sykkel og motor for å komme på vårt nivå AJ


Men tror det er lettere for oss som faktisk husker når alle syklene hadde synlige motorer før alt ble pakket inn i plast
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Hva er egentlig greia med v-twin ?
En motor som er i ubalanse og vil være dårlig balasert selv med balanseaksling(er).
V - twin på langs i ramma har i tillegg et kaldt og et varmt sylinder, motoren tar mere plass enn alle andre motorer og vibrerer mere .
Det er skapt en myte om høyt dreiemoment, men andre motorer med samme størrelse har minst like høyt moment.
Så hva er egentlig greia ???
En motor som er i ubalanse og vil være dårlig balasert selv med balanseaksling(er).
V - twin på langs i ramma har i tillegg et kaldt og et varmt sylinder, motoren tar mere plass enn alle andre motorer og vibrerer mere .
Det er skapt en myte om høyt dreiemoment, men andre motorer med samme størrelse har minst like høyt moment.
Så hva er egentlig greia ???

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Sier en som kjører v-twinJompa skrev: 05 okt 2020, 06:59 Hva er egentlig greia med v-twin ?
En motor som er i ubalanse og vil være dårlig balasert selv med balanseaksling(er).
V - twin på langs i ramma har i tillegg et kaldt og et varmt sylinder, motoren tar mere plass enn alle andre motorer og vibrerer mere .
Det er skapt en myte om høyt dreiemoment, men andre motorer med samme størrelse har minst like høyt moment.
Så hva er egentlig greia ???![]()

Varm/kald sylinder er ikke noe problem med vannkjøling.
Høyere moment, ja. Se på Panigale. 150 nm. Tilsvarende rekkefirere ligger på rett over 100nm.
Momentet er på mye lavere turtall, der du trenger moment.
Lyden, gangen, mye smalere og lettere motor, fordelene er mange......
- Karoda
- Innlegg: 37
- Registrert: 02 mai 2019, 08:25
- Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
- Bosted: Lunner
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Jeg trives veldig godt med en boxer-sekser. :-)oivindg skrev: 30 sep 2020, 17:43 Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt?![]()
Riktig nok fra Honda.
Kai R:
The World is Flat
The World is Flat