Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Ikke uvanelig problem d der,men neppe alvorlig når visst jeg har oppfatta d rett bare er i lav fart.Kjør deg en tur naken dvs.sykkelen.Plukk av ALT av vesker.Er d likedan så få kyndig hjelp m styrelager,kast i br.skiver,trege bremsestempel etc.At slakke i st.lager skaper vib.er iallefall et kjent problem.Regner med at du har kontroll på lufttrykket.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Når vinden får tak i topboksen vil den bidra til at forhjulets trykk mot asfalten blir mindre.
Det vil helt sikkert hjelpe å ta den av. En bekjent hadde en XJ600 som var slik, og dette forsvant når den tomme toppboksen ble fjernet.
Grunnen til at det "wobbler" ved 70km/t er at du her har en egenresonans i forgaffel.
Faren er derfor stor for at det dukker opp igjen i 140.
Du kan motvirke dette ved:
- avbalansere forhjul
- stramme styrelager hvis dette er for slakt.
Men, hold alltid godt i styret (da er det ikkeno' problem)
Det vil helt sikkert hjelpe å ta den av. En bekjent hadde en XJ600 som var slik, og dette forsvant når den tomme toppboksen ble fjernet.
Grunnen til at det "wobbler" ved 70km/t er at du her har en egenresonans i forgaffel.
Faren er derfor stor for at det dukker opp igjen i 140.
Du kan motvirke dette ved:
- avbalansere forhjul
- stramme styrelager hvis dette er for slakt.
Men, hold alltid godt i styret (da er det ikkeno' problem)
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Du må avbalansere fordekket ditt på nytt. Bare å nappe det av og ta med til en lokal dekksjappe. Fort gjort og koster lite.
Jeg får samme problemet når fordekket begynner å bli halvslitt. Merker tendenser til wobbling som blir forsterket når du har med toppboksen, og hvis du bremser når du svinger.
Kjøpte meg ei slik opplagra avbalanserings-stang, og blylodd til felgen. Da så jeg med egne øyne at dekket var i ubalanse. Fjernet de gamle, og satte på nye lodd, og alt var i orden
Jeg får samme problemet når fordekket begynner å bli halvslitt. Merker tendenser til wobbling som blir forsterket når du har med toppboksen, og hvis du bremser når du svinger.
Kjøpte meg ei slik opplagra avbalanserings-stang, og blylodd til felgen. Da så jeg med egne øyne at dekket var i ubalanse. Fjernet de gamle, og satte på nye lodd, og alt var i orden

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Kansje en styredemper vist ikkje anna hjelper?
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Da har jeg lest alle innleggene og takker for alle innspill.
1. Lufttrykket ble justert en smule, uten at det hadde noen vesentlig effekt.
2. Ved kjøring til jobb i dag var toppboksen tatt av og da var det knapt mulig å provosere noen wobbling, kanskje helt helt minimalt - eller kanskje det bare var asfalten, ikke så godt å si.
Uansett vil styrekrona bli kontrollert ved neste korsvei, for sikkerhets skyld.
Takk for hjelpen - det var til stor hjelp på alle måter!
1. Lufttrykket ble justert en smule, uten at det hadde noen vesentlig effekt.
2. Ved kjøring til jobb i dag var toppboksen tatt av og da var det knapt mulig å provosere noen wobbling, kanskje helt helt minimalt - eller kanskje det bare var asfalten, ikke så godt å si.
Uansett vil styrekrona bli kontrollert ved neste korsvei, for sikkerhets skyld.
Takk for hjelpen - det var til stor hjelp på alle måter!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Fjellvettregel nr. 5... 

Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Gå også over alle bolter mellom ramme og motor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Meget viktig ja.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Er på jakt etter en sykkel nummer to og i den forbindelse har jeg tittet på noen sykler og selvfølgelig prøvekjørt, i går testet jeg en som hadde samme problem som trådstarter. Har snakket med en mc kyndig men også googlet problemet og summert det jeg har blitt fortalt og funnet i denne tråden sammen med andre tråder på andre forum. Sikkert mange her med friske øyne som fortsatt kan bidra selv om tråden er gammel :)
- dekktrykk
- wobbling forsterkes med toppboks
- balansering hjul (lodd rundt eiker foretrukket)
- mc hjulene på linje
- nye dekk betyr ikke gode dekk
- ikke synkron demperinnstilling
- oljenivå i støtdempere
- hjullager / styrelager
- fjerne spennet i fjærbein etter evt demontering
- bremseskive
- mont styredemper
Fjerne spennet i fjærbein:
Etter at alt er montert med hjul og alt etter for ex. demperoverhaling. Sykkel jekkes opp under motor til forhjulet går klar av bakken, senk sykkel til hjulet er nede på gulvet og det ikke er trykk på støtdemperbein. Forgaffel står rett frem, løsne boltene i øvre og nedre styrekrone (viktig at hjulet står riktig på gulvet så ikke fjærbein sklir opp eller ned) slik at evt det lille spennet som kan være der forsvinner. Trekk til alle boltene med hjulet rett frem. I følge han er dette viktig og må bestandig gjøres når fjærbeina har vært demontert.
Simple Motorcycle Wheel Alignment:
https://www.motorcyclistonline.com/simp ... alignment/
- dekktrykk
- wobbling forsterkes med toppboks
- balansering hjul (lodd rundt eiker foretrukket)
- mc hjulene på linje
- nye dekk betyr ikke gode dekk
- ikke synkron demperinnstilling
- oljenivå i støtdempere
- hjullager / styrelager
- fjerne spennet i fjærbein etter evt demontering
- bremseskive
- mont styredemper
Fjerne spennet i fjærbein:
Etter at alt er montert med hjul og alt etter for ex. demperoverhaling. Sykkel jekkes opp under motor til forhjulet går klar av bakken, senk sykkel til hjulet er nede på gulvet og det ikke er trykk på støtdemperbein. Forgaffel står rett frem, løsne boltene i øvre og nedre styrekrone (viktig at hjulet står riktig på gulvet så ikke fjærbein sklir opp eller ned) slik at evt det lille spennet som kan være der forsvinner. Trekk til alle boltene med hjulet rett frem. I følge han er dette viktig og må bestandig gjøres når fjærbeina har vært demontert.
Simple Motorcycle Wheel Alignment:
https://www.motorcyclistonline.com/simp ... alignment/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Har hatt denne ustabiliteten 2 ganger på min Pan European- en sykkel på 340 kg pluss masse vekt - sansynlig totalvekt opp mot 500 kg..
Sist gang så testa jeg ut med og uten sidekofferter og toppboks -- ingen antydning til bedring - skifte av dekk derimot gav resultat . I fjor fikk jeg se to dekk skift av samme type som oppførte seg helt forskjellig - det første settet - fikk vibra sjonen på 14-15 tusen km - og det andre viste ingen antydning på 12000 km. Avon dekket i mellom disse klarte bare 10000 og vibreringa startet der på ca 7000 - årets dekk har vist det samme som Dunlop fra i fjor - ingen antydning til noe som helst og leve tid på 12-13 tusen -- . Alt av vibrasjoner på min gamle sykkel, som har nye hjullager fra i fjor - har vært relatert til dekk, eller forsjellig bruk av dekkene - mest ubehag var det dekk settet som ble kjørt hardest og hvor bakhjulet ikke hadde mønster igjen - da var forhjulet i den beskaffenhet at det var bare å butte og sykkelen ble ny igjen. ( og ja jeg skifter begge samtidig)..
Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Sist gang så testa jeg ut med og uten sidekofferter og toppboks -- ingen antydning til bedring - skifte av dekk derimot gav resultat . I fjor fikk jeg se to dekk skift av samme type som oppførte seg helt forskjellig - det første settet - fikk vibra sjonen på 14-15 tusen km - og det andre viste ingen antydning på 12000 km. Avon dekket i mellom disse klarte bare 10000 og vibreringa startet der på ca 7000 - årets dekk har vist det samme som Dunlop fra i fjor - ingen antydning til noe som helst og leve tid på 12-13 tusen -- . Alt av vibrasjoner på min gamle sykkel, som har nye hjullager fra i fjor - har vært relatert til dekk, eller forsjellig bruk av dekkene - mest ubehag var det dekk settet som ble kjørt hardest og hvor bakhjulet ikke hadde mønster igjen - da var forhjulet i den beskaffenhet at det var bare å butte og sykkelen ble ny igjen. ( og ja jeg skifter begge samtidig)..
Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Takk! Starter med dekk / felg og balansering ...rolf-arne skrev: 01 okt 2020, 14:07 Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
I 9 av 10 tilfeller er det styrelager som er dårlig / løst / for stramt.. en sjelden gang er det dekket som starter det, men oftest er hovedproblemet i krona.
En KAN IKKE sjekke styrelager med å røske i beina. Er det så slakt, er det bare kast hele lageret.
En KAN IKKE sjekke styrelager med å røske i beina. Er det så slakt, er det bare kast hele lageret.
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Takk for innspill BjørnD
Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...

Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Som du skriver - plasser sykkelen på midtstøtta, og få noen til å sette seg på baksetet - ta tak i framakslingen og dra fram og tilbake. Da kjenner du eventuell slakk i styrelageret...
Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.dypen skrev: 21 okt 2020, 18:00 Takk for innspill BjørnD![]()
Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.