Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
En barndomsvenn fra USA og jeg har begynt å snakke om å ta en motorsykkeltur etterhvert som koronaen tillater litt mer reising. Foreløpig har vi kommet så langt at vi er enige om å starte i begynnelsen av juni ett eller annet år og å bruke rundt to uker. Så er spørsmålet, hvor langt kommer vi på to uker? Rekker vi både nedom Lindesnes og opp til Nordkapp, eller blir det altfor mye kjøring pr. dag?
Ser for meg at vi kan lage ei rute som tar meg seg de vanlige turistfellene i første halvdel, og så litt mer transportetappe hjem igjen. Så langt har jeg notert følgende steder:
- Oslo
- Telemark
- Lysebotn
- Stavanger
- Rosendal
- Bergen
- Flåm
- Tindevegen
- Fjærland
- Geiranger
- Trollstigen
- Atlanterhavsveien
- Trondheim
- Kystriksveien
- Bodø
- Reine
- Bjerkvik
- Alta
- Nordkapp
- Dovrefjell
- Valdresflye
- Oslo
Lista bærer preg av at jeg ikke har vært veldig mye rundt i Norge, så jeg har sikkert glemt en del plasser det er fint å få med seg.
Hva tror dere?
Ser for meg at vi kan lage ei rute som tar meg seg de vanlige turistfellene i første halvdel, og så litt mer transportetappe hjem igjen. Så langt har jeg notert følgende steder:
- Oslo
- Telemark
- Lysebotn
- Stavanger
- Rosendal
- Bergen
- Flåm
- Tindevegen
- Fjærland
- Geiranger
- Trollstigen
- Atlanterhavsveien
- Trondheim
- Kystriksveien
- Bodø
- Reine
- Bjerkvik
- Alta
- Nordkapp
- Dovrefjell
- Valdresflye
- Oslo
Lista bærer preg av at jeg ikke har vært veldig mye rundt i Norge, så jeg har sikkert glemt en del plasser det er fint å få med seg.
Hva tror dere?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...

Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Kanskje Seljord-Treungen-Kristiansand, og så Nordsjøveien til Stavanger med en avstikker til Lysebotn?AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23 Ser ut til at du har fått med deg det meste her :) .
Selv er jeg blitt ganske begeistra over området sør for Hardanger, Rogalandskysten og Nordsjøveien.
Dit skal jeg definitivt tilbake neste år!
Kystriksveien står også høyt på lista. Og kanskje også videre nordover siden jeg aldri har vært på Nordkapp...![]()
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...![]()
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Si at dere i snitt orker 350km om dagen i 14 dager, så blir det 4900km. En kollega har imidlertid kjørt det dobbelte uten å synes det var så ille. Dog er han en harding.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Norge er langt.. Veier som er interessante å kjøre med motorsykkel er ikke de veiene som er raskest å kjøre.
Det er her jeg finner en del hull i lista di. Det er ramset opp 20-30 stedsnavn i noenlunde geografisk rekkefølge. Jeg vet ikke om alle disse stedene er nevnt fordi det er ett eller annet dere vil oppleve eller se der, eller om det er det bare er tenkt en gjennomkjøring.
Jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes: Innskrenk lista di til 4 eller 5 interessante områder som dere bruker to til tre dager på, så transportetappe til neste område. F.eks to dager på Oslo, Telemark-Sørlandskysten. Transportetappe nordover til neste område du ser for deg. Slike områder bør ha flere interressepunkter det er verd å besøke. På denne måten kan dere variere dagene med noen dager mye kjøring, og andre dager noe kortere dagsetapper og mer opplevelser. Kystriksveien beregner du 2,5 - 3 dager på. Her er det mange ferger, og flere av dem har ikke anløp hver halvtime for å si det sånn. Påregn en del ventetimer underveis.
Lofoten- Vesterålen-Andøya-Senja er et naturlig område for å ta det litt med ro. Her er det mye å se, og er været bra så bruk tid på dette.
Å oppleve hele Norge på to uker er ikke mulig. Det er bare å innse før dere starter. Dere må prioritere.
Det er her jeg finner en del hull i lista di. Det er ramset opp 20-30 stedsnavn i noenlunde geografisk rekkefølge. Jeg vet ikke om alle disse stedene er nevnt fordi det er ett eller annet dere vil oppleve eller se der, eller om det er det bare er tenkt en gjennomkjøring.
Jeg tror jeg ville gjort det litt anderledes: Innskrenk lista di til 4 eller 5 interessante områder som dere bruker to til tre dager på, så transportetappe til neste område. F.eks to dager på Oslo, Telemark-Sørlandskysten. Transportetappe nordover til neste område du ser for deg. Slike områder bør ha flere interressepunkter det er verd å besøke. På denne måten kan dere variere dagene med noen dager mye kjøring, og andre dager noe kortere dagsetapper og mer opplevelser. Kystriksveien beregner du 2,5 - 3 dager på. Her er det mange ferger, og flere av dem har ikke anløp hver halvtime for å si det sånn. Påregn en del ventetimer underveis.
Lofoten- Vesterålen-Andøya-Senja er et naturlig område for å ta det litt med ro. Her er det mye å se, og er været bra så bruk tid på dette.
Å oppleve hele Norge på to uker er ikke mulig. Det er bare å innse før dere starter. Dere må prioritere.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Men så er det også slik at man skal oppleve litt annet enn bare å beskue landet fra MCsalen fra tidlig morgen til sein kveld...AJ skrev: 03 okt 2020, 21:23
Og når det gjelder ca. to uker på turen, så vil man komme langt på disse dagene uten å "kjøre seg ihjel" hver dag...![]()
Så enig med kjellv; det må en god prioritering til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Du får prøve å Google litt.. Finne ut hva som står om Norge i amerikanske turistbrosjyrer fra Norge og planlegge litt ut fra dem. Men ikke planlegg for mye, la det være ledige rom for å finne på ting underveis.
En annen ting som også kan være smart for å unngå transportetappen fra Nordkapp til Oslo helt til slutt er at når dere er ferdige med sørlandet og vestlandet på tur nordover, kjør E6 raka vegen f.eks. til Narvik og gjør unna Lofoten-Nordkapp. Så transportetappe ned igjen til Bodø og videre langs kystriksveien sørover. Så E6 fra Trondheim til Oslo.
Men som sagt tidligere, legg ikke opp denne turen alt for ambisiøs. Få med noen av de mest kjente turistfellene, og gi ham en smakebit på hva Norge kan tilby. Få med litt variert natur. Fjelloverganger, høyfjell, lange trange fjordarmer, byer og tettsteder ytterst langs kysten. Du trenger ikke overplanlegge dette, din venn vil ganske sikkert oppleve en tur han aldri glemmer uansett hva dere gjør
En annen ting som også kan være smart for å unngå transportetappen fra Nordkapp til Oslo helt til slutt er at når dere er ferdige med sørlandet og vestlandet på tur nordover, kjør E6 raka vegen f.eks. til Narvik og gjør unna Lofoten-Nordkapp. Så transportetappe ned igjen til Bodø og videre langs kystriksveien sørover. Så E6 fra Trondheim til Oslo.
Men som sagt tidligere, legg ikke opp denne turen alt for ambisiøs. Få med noen av de mest kjente turistfellene, og gi ham en smakebit på hva Norge kan tilby. Få med litt variert natur. Fjelloverganger, høyfjell, lange trange fjordarmer, byer og tettsteder ytterst langs kysten. Du trenger ikke overplanlegge dette, din venn vil ganske sikkert oppleve en tur han aldri glemmer uansett hva dere gjør

- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Yamaha XJR 1300
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Jeg har vert veldig mye i Finnmark (med bil) og jeg ville regelrett droppet å bruke tid nord for Lofoten. Laaaange strekninger og langt fra sted til sted. Noe som tar mye tid. Det er enkelte flotte steder der oppe, helt klart, men det er også mye sletter og ikke veldig mye svinger slik jeg husker det.
Nordkapp er for meg ikke verdt et besøk med tanke på kjørestrekningen og tiden det tar å komme dit. Ikke verdt det spør du meg. Jeg ville heller brukt litt mer tidd på vestlandet og i fjellheimen der. Men Lofoten er verdt et besøk, helt klart. Men lenger nord? Njæææh... ikke for meg vertfall.
Husk at enkelte amerikanere ikke er bortskjemt med den kystlinjen vi har her til lands. Det kan tenkes at norskekysten er langt mer verdt rent visuelt, enn Nordkapp for en amerikaner. Men nå synser jeg litt altså
Nordkapp er for meg ikke verdt et besøk med tanke på kjørestrekningen og tiden det tar å komme dit. Ikke verdt det spør du meg. Jeg ville heller brukt litt mer tidd på vestlandet og i fjellheimen der. Men Lofoten er verdt et besøk, helt klart. Men lenger nord? Njæææh... ikke for meg vertfall.
Husk at enkelte amerikanere ikke er bortskjemt med den kystlinjen vi har her til lands. Det kan tenkes at norskekysten er langt mer verdt rent visuelt, enn Nordkapp for en amerikaner. Men nå synser jeg litt altså

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:36Det jeg lurte litt på var å kjøre Åndalsnes-Eresfjord og så innover Eikesdalen for å kikke litt, men å kjøre tilbake igjen til Eresfjord før vi kjører videre til Eidsvåg og Sunndalsøra. Så er spørsmålet hva som er beste løsning fra Sunndalsøra til Trondheim. Er det noe skikkelige mc-veier, eller er det greiest å kjøre til Oppdal og ta E6 nordover til Trondheim? Tenkte å ta E39 og Atlanterhavsveien på vei tilbake igjen.Audi Mannen skrev: 04 okt 2020, 15:25Asfalt helt inn til Eikesdal, nydelig strekning med masse svinger og en fantastisk natur. Kjører du over Aursjøen til Sunndalsøra så er det grus over fjellet, men jeg kjører fint der med dekk som ikke er egnet til grus.oivindg skrev: 04 okt 2020, 15:02 Håper ikke jeg fornærmer de som bor nordpå, men jeg må nesten spørre. Hvis vi får med oss Lofoten og ender opp innerst i Ofotfjorden, er det verdt 1400 kilometer kjøring for å få med seg Finnmark og Nordkapp, eller blir det mest en transport etappe?
Og lenger sør. Er det asfalt fra Åndalsnes til Eresfjord og Eikesdalen, eller må vi over på grus? Og hvordan er veiene videre fra Eresfjord til Trondheim, er det noen fine strekninger?
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
@kjellv: Det er ruta vi lurer på å ta på hjemveien, altså sørover. :) På vei nordover er alternativet enten å ta kjappeste vei over Dovre til Trondheim, eller å få med oss Trollveggen, Åndalsnes (har noen bekjente der) og Eikesdalen.kjellv skrev: 04 okt 2020, 20:06 Jeg skal ikke si noe ufordelaktig om Eikesdal. Dette er en av bygdene som burde vært med i programserien "der ingen skulle tru..osv). Meget spesielt sted, og interessant vei inn dit. Smal, svingete, bratt og med lange mørke tuneller. Vel verd turen.
Men om dere ikke tenker å kjøre over Aursjøveien, så ville jeg anbefalt en annen strekning gjennom vårt fylke ettersom dere må legge en prioriteringsliste:
Stryn-Strynefjellet-Geiranger-Trollstigen-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund. Fortsett så via Tustna-Aure-Kyrksæterøra, og videre langs E39 mot Trondheim.
Etter tips lurer jeg nå på å ta Valdresflye-Dombås-Åndalsnes-Trondheim for så å ta Kystriksveien opp til Bodø. Ferja til Moskenes og så kjøre innover til Bjerknes og snu hjemover igjen. E6 tilbake til Trondheim og så ta kysten nedover til Molde før vi tar med oss Trollstigen og Geiranger, Fjærland og Turtagrø med Tindevegen. Så kan vi se an hvor mye tid vi har igjen om vi får med oss Flåm og turen til Bergen og videre sørover, eller om det blir å sette nesa hjemover for eksempel over Hemsedal.
Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Neioivindg skrev: 04 okt 2020, 20:43 Er det forresten vanskelig å få hytter eller hotellrom på sparket i første halvdel av juni?

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Rundtur i Norge - hjelp til planlegging
Men det er et annet problem dere må ta høyde for når dere planlegger så lang tur så tidlig på sommeren. Vinteren har ikke sluppet taket overalt så tidlig. De viktigste fjellovergangene er sannsynligvis åpne, men er været dårlig kan det snø kraftig på fjellet. Andre fjelloverganger kan fortsatt være stengt. Jo høyere fjell og jo lengre nord dere kommer kan dette problemet bli større. I sommer åpnet ikke Trollstigen før 4. juni, men mange fjelloverganger er langt høyere enn dette.