Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Screenshot_20190113-204844_Facebook.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av wanrover »

Love the smell of windows paint in the morning :lol
Blinklystimer.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 okt 2020, 02:31 Screenshot_20190113-204844_Facebook.jpg
Tror nok dette er litt mer innviklet enn først anntatt. Men jeg liker utfordringer samt diskutere eventuelle løsninger.

Når blinklysbryteren trykkes til venstre så slår releet av og på blinklyset slik at dte blinker. Men det er jo en enhet noe sted som bestemmer at strømmen skal slås av på slik at blinklyset blinker. Er dette et ferdig programmert rele designet for akkurat den oppgaven og har den funksjonaliteten innebygget?

Eller sitter det en "hjerne" ett annet sted som styrer denne blinkingen?

Mulig jeg tenker litt skjevt her nå.. er fortsatt tidlig på morgenen... :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Etter litt søking kan det se ut til at releet har denne funksjonaliteten innebygget. Altså at den har en bitteliten mikrokontroller eller en chip som styrer dette med blinking. Det gjør saken litt enklere tror jeg, for da kan man egentlig bare bytte ut dette releet med en mikrokontroller.

Man kobler 12V rett inn på Mikrokontrolleren og bytter ut releet som er der med et vanlig 5V rele som kan switches av en mikrokontroller. Man kobler en signalledning fra en av pinnene på mikrokontrolleren til ledningen til blinklysbruteren på hver side og setter utgangen til å "lese" signalene fra denne kabelen.

Når blinklyset slås på lukkes kretsen og dermed er det 12V som går gjennom ledningen. Disse 12 voltene må gjennom en voltregulator og ned til 5V før den leses av på mikrokontrolleren.

Når mikrokontrolleren ser et signal kan den programmeres til å bryte kretsen etter et visst antal sekunder etc.

Det er vertfall litt slik jeg tenker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Noe sier meg forøvrig at det må finnes noen som har funnet opp dette kruttet før og har ferdige løsninger til motorsykkel? Ikke umulig å lage noe slikt fra bunnen av, men en ting er å lage selve kretsen. Det skal også pakkes inn, gjemmes bort og plasseres uten at det synes etc.

Det er nettopp der problemet dukker opp tror jeg.

Men det er mulig jeg overtenker dette. Det er i såfall ikke første gangen. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

I går laget jeg meg forøvrig en lyssensor som aktiveres når det er bevegelse, men kun når det er mørkt. Planen er å lage noe som kan plasseres på verandaen som lyser opp når jeg går på jobb om morgenen og det er mørkt.
IMG_3040.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal kan man ha selvkansellerende blinklys kan det lønne seg å hente et hastighetssignal også. Vil jo ikke ha en timer når man står stille.

Blinklysrelé har ikke noen mikrokontroller. Er effekten på pærene som bestemmer blinkefrekvensen.

Med bryteren kobler man pæra elektrisk. Blinklyspæra lyser. Så sitter et blink-relé i serie med pæra(pærene). Blink-relleet består av en spole(med en høy motstand, så lampene lyser ikke når strømmen går gjennom spolen) som sitter i serie med lasten med en bi-metallkontakt koblet i paralell over spolen. Denne spolen blir varm og bi-metallet blir varmt og lukker kontakten.
Når bi-metallet er lukket går ikke strømmen lenger gjennom spolen og den blir kald(ere) som gjør at bi-metallet åpner. Så gjentar det seg.

Skal tenke litt på saken. Kan muligens fikses «enkelt» med en TON(Timer-on-delay). Slike relleer er å få kjøpt med instillbar tid.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Høres bra ut. Jeg kan gjerne ha en bryter for aktivering/deaktivering av selvkansellering.
Mitt behov er hovedsakelig på landeveien, ikke så mye i by med mye start/stopp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 okt 2020, 19:50 Skal kan man ha selvkansellerende blinklys kan det lønne seg å hente et hastighetssignal også. Vil jo ikke ha en timer når man står stille.

Blinklysrelé har ikke noen mikrokontroller. Er effekten på pærene som bestemmer blinkefrekvensen.

Med bryteren kobler man pæra elektrisk. Blinklyspæra lyser. Så sitter et blink-relé i serie med pæra(pærene). Blink-relleet består av en spole(med en høy motstand, så lampene lyser ikke når strømmen går gjennom spolen) som sitter i serie med lasten med en bi-metallkontakt koblet i paralell over spolen. Denne spolen blir varm og bi-metallet blir varmt og lukker kontakten.
Når bi-metallet er lukket går ikke strømmen lenger gjennom spolen og den blir kald(ere) som gjør at bi-metallet åpner. Så gjentar det seg.

Skal tenke litt på saken. Kan muligens fikses «enkelt» med en TON(Timer-on-delay). Slike relleer er å få kjøpt med instillbar tid.
I see :thumleft

Jepp, ferdigkjøpt er nok de5 beste i slike tillfeller. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Fikk en ny ide i går. Tenkte det hadde vert smart med en appstyrt batteriovervåker som viste meg tilstanden til batteriet på motorsykkelen (eller hva jeg skulle ønske å observere) samt at jeg hadde mulighet til å aktivere en vedlikeholdslader etc mens jeg ikke var hjemme.

Jeg fant ut at dette trolig er enklere enn jeg trodde og jeg er allerede på god vei. Kostnaden i deler for en slik løsning når man bygger den selv? Tja... 35 kroner i deler sånn ca.

Å kjøpe (hvis det finnes), sikkert flere tusen kroner hvis man skal ha noe som er appstyrt?

Uansett, så krever det at en Wifi mikrokontroller skal lese et 12v batteri. Kobler man et slikt batteri til en inngang på en mikrokontroller så blir det fyrverkeri. Men med bruk av noen motstander så får man volten ned i et akseptabelt nivå (under 3V). Når dette er gjort kan MK lese av det analoge signalet som er et tall mellom 0 og 1024.

Så er det bare å lage et lite regnestykke i koden som omvandler den leste verdien til volt for så og utføre oppgaver ut fra dette.

Feks. Ved at man får mail eller varsel på telefonen når volten blir for lav, eller temperaturen for høy/lav etc. med et rele kan man også fjernstyre en lader som starter ladingen av batteriet.

Dette er ikke noe noe nytt sånn sett, men så lenge man kan lage det selv og at det er nyttig i tillegg gjør dette litt morsomt. :)

Her holder jeg på med utregningene i koden etc.
A1DD6A93-8703-4C34-9686-DD9BFDB167C6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Se om du heller kan bruke en spenningsdeler bestående av to motstander i serie istede for å steppe ned spenningen med regulatorer.. Ta et søk på Google.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 04 okt 2020, 04:54 Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?
Lusker rundt i furtebua kl. 5 på søndagsmorran..? :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 okt 2020, 11:24 Se om du heller kan bruke en spenningsdeler bestående av to motstander i serie istede for å steppe ned spenningen med regulatorer.. Ta et søk på Google.
Er jo det jeg har gjort?

EDIT:
Dessuten så er vel bruk av voltregulator i en slik krets ganske unyttig, om ikke ubrukelig, siden det er volten man skal lese av?

Når det er sagt, så dukker det opp noen trivielle små utfordringer med tanke på kodingen som kan bli litt artig. Sikkert ikke så vanskelig for de som kan dette skikkelig, men kommer mer tilbake om dette. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 04 okt 2020, 12:02
Bjerknez skrev: 04 okt 2020, 04:54 Kan tenkes at jeg også designer mitt eget kretskort og lager flere enheter også. Sikkert noen andre som vil ha noe slikt også. Tenkte kanskje å selge det for 100 kr. Stykket eller noe, for morroskyld. :) Det må det da være verdt....?
Lusker rundt i furtebua kl. 5 på søndagsmorran..? :lol
Jada... Jeg er et døgndyr som sover når jeg er trøtt og er våken ellers, uavhengig av hva klokken er. Jeg er nok ikke noe A4 menneske der som følger strømmen.

Enkelte blir grinete når dem misser et måltid og eller klokken ringer om morgenen, mens med meg stiller slikt seg annerledes. For å si det pent :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg etter mange timer endelig fått til dette, slik at riktig volt blir vist. Etter mye utregninger, utprøvinger av motstandere samt noen matematiske formler i koden så har jeg endelig funnet det ut.

Her er et bilde av strømforsyneren og verdien den gir til mikrokontrolleren samt en screenshot av hva jeg kan lese på mobilen via en app.
Voltdivider.jpg
Så nå er det verste over. Planen nå er å montere 7 stk. LED dioder til mikrokontrolleren, som skal lyse opp og gi en indikasjon på tilstanden til batteriet. Altså hvor mange volt man kan lese ut av det.

Men nå står jeg litt fast igjen og trenger litt hjelp til å gi 12V batteriet til en motorsykkel 7 stk. tilstander. En tilstand til hver LED diode. Altså med tanke på ved hvilken voltverdi jeg bør føre inn i koden på hver LED.

Jeg har som sagt 7 stk. LED dioder. De to første som skal vise to volt stadier som indikerer at batterinivået er alt for lavt. De to første er røde dioder.

Etter disse skal jeg ha 3 stk. orange dioder hvor hver diode må ha en voltverdi for å lyse opp. Orange skal da indikere for lav spenning.

Til slutt skal jeg ha to grønne dioder som viser at batteriet er fulladet.

Siden jeg ikke vet helt nøyaktig når et MC batteri (12V) (regner med det er 12V?) kan annses som fulladet og eller utladet så trenger jeg hjelp til å fylle inn voltverdier jeg bør sette på hver LED diode.

Er klar over at jeg trolig for mange forskjellige meninger her, men det gir meg vertfall en indikasjon.

LED 1 (Rød) = ...... Volt (Utladet og nær grensen til å måtte byttes ut eller kalles ødelagt)
LED 2 (Rød) = ...... Volt
LED 3 (Orange) = ...... Volt
LED 4 (Orange) = ...... Volt
LED 5 ( Orange) = ...... Volt
LED6 (Grønn) = ...... Volt
LED7 (Grønn) = ...... Volt (Fullt oppladet)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

7 >= 12,4
6 12,3
5 12,2
4 12,1
3 12,0
2 11,9
1 <= 11,8

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 07 okt 2020, 07:25 7 >= 12,4
6 12,3
5 12,2
4 12,1
3 12,0
2 11,9
1 <= 11,8
Så det er ingen mulighet for at batteriet kan gå under 11.8V og deretter kan reddes/lades opp?

Å det skjer aldri at batteriet går over 12.4V?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Batteriet kan jo fint gå over 12,4V, men man må vel se litt på hva som er godt nok og for dårlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, men jeg skal sette en tisltand til hver LED som skal gi en visuell indikasjon på batteristatus. Derfor bør feks. LED_1 lyse når volten er over et nivå som er VELDIG bra. Altså såpass bra at det ikek kan bli bedre. Man kan feks. sette at alt over 13.2V er VELDIG bra.

På den nederste LED'en (rød) så skal denne lys når batteriet er veldig dårlig og på grensen til helt utladet og som ikke kan reddes etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Mens jeg venter på flere tilbakemeldinger, så kan jeg jo fortelle at jeg har planer om å starte en liten "masseproduksjon" av denne enheten. Den er ikke ferdig enda, og mer funksjonalitet skal legges til, som feks. temperatur etc. men slik ser nå vertfall kretskortdesignet ut så langt.
battery detective.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Bosted: Porsgrunn

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Kimshans »

Hvorfor ikke like godt ha ett LCD display, som viser den faktiske spenningen? Må vel være mye enklere i bruk, enn å måtte huske hva led_1 betyr osv?
Enten ett slikt: Bilde
eller litt mere avansert, som dette:Bilde.

Dette siste her vil jo også kanskje funke bedre siden du ville ha temperaturmåler i tillegg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

BCD er tipptopp!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av cannon »

Hvis denne dingsen skal diagnostisere batteriet på bakgrunn av ubelastet hvilespenning så er ikke diagnosen særlig mye verdt.
Et gåent batteri kan godt lades til godt over 12 volt hvilespenning, samtidig som batteriet mangler evne til å levere spesifisert strømstyrke (CCA).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Altså, siden vi lever i 2020, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre denne dingsen mest mulig trådløs. Alt skal leses av i appen for å gi en INDIKASJON på når man bøs starte opp vedlikeholdsladeren via appen. Temperatur skal også måles, uten at jeg helt har funnet ut hvordan jeg skal gjøre dette enda.

Hovedgreia med denne dingsen er at batteriet overvåkes og at man får en voltmåling tilbake i appen hvor det også skal legges inn en graf som kartlegger voltnedgangen gjennom vinteren etc.

Så LED'ene skal gi en kjapp indikasjon og skal ikke lyse hele tiden. Kun når man trykker på en knapp eller med en gang man kobler den til et batteri. Man trenger ikke noe LCD så lenge man har appen. :)

Svar