cannon skrev: 17 okt 2020, 01:44
Bjerknez skrev: 17 okt 2020, 00:24
cannon skrev: 16 okt 2020, 17:25
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 17:13
Rune75 skrev: 16 okt 2020, 16:04
Bjerknez skrev: 16 okt 2020, 15:55
Det er vel ingen her som har sagt at MC føreren ikke skal ha straff? Han skal ha sin straff, helt klart. Men det betyr ikke at man kan meie han ned. Ikke med et slikt grunnlag.
Jeg leste om denne saken tidligere og han hadde blitt målt i gjennomsnitt til 150km/t. Samt unnlot og stoppe. Man meier ikke ned folk av den grunn.
Det var vel polititjenestemennene du ønsket skulle straffes? Kjeltringen blir selvsagt straffet, er vel ingen som har nevnt noe om det?
Men viser det seg at videoen ikke taler den fulle sannhet, så skal jeg være den første som kapitulerer.
Videoen visen ingen som helst "sannhet" om politiets motivasjon til å velge denne reaksjonsmåten. Jeg er glad for at politiet har slike virkemidler tilgjengelig når situasjonen krever det, og det er bra at de blir gransket i etterkant. Og, det er ingen krav om "balanse" som du nevner med bil vs lett mc. Politiet skal ha et klart overtak, og de skal ivareta sin egen sikkerhet.
Det jeg ser på videoen er det jeg forholder meg til og den videoen taler ikke i politiets favør for å si det sånn, slik jeg oppfatter den. Hvilken sikkerhet var det politiet beskyttet, seg mot her? Var de truet på livet her mener du?
Å gi enkeltmennesker for mye makt funker ikke mener jeg. Det MÅ være noen høyre opp som setter en stopper for slike hendelser. Hadde dette vært en bil, så hadde jeg ayntes det var innefor og svinge inn forran den. Kanskje. Men ikke en motorsyklist. Ikke så lenge dette kun gjaldt en fartsovertredelse som jeg ikke akkurat kan si var det værste jeg har lest om. Førerkortet han ikke hadde visste dem jo ikke noe om før ETTER dem stanset han uansett.
Dette blir litt som å skadeskyte en butikktyv. Fullstendig overdrivelse av makt som jeg mener dem i det minste burde fått en reprimande for.
Politiet var aldri truet, og de brukte et overlegent virkemiddel for å beskytte deg, meg og alle andre. Det er jobben deres, i et nøtteskall.
Det er verken fartsovertredelsen eller kjøring uten førerkort som fører til denne handlingen. Er det så vankskelig å forstå det? Jeg har blitt stanset i 140 på omtrent samme sted, det skjedde med blålys og sirene. Helt udramatisk. Sånn gjør de det hver gang. Og kjøring uten lappen avsløres etter at du er stanset. Det er jo ganske merkelig at du ikke skjønner at det er mc-førerens uvilje til å stanse, og forsøk fra å stikke av fra politiet, på en måte som setter oss andre i fare, som forårsaker reaksjonen fra politiet. Når politiet gjør den jobben, så har de samtidig plikt til å ivareta sin egen sikkerhet.
En butikktyv er på ingen måte en trussel mot omgivelsene, slik denne mc-føreren er. Men hvis den samme tyven begynner å skyte rundt seg, så blir situasjonen sammenlignbar.
Vi er rett og slett uenige og kommer til å være det når det gjelder denne saken. Du har nok en anelse større tiltro til politiet en det jeg har, siden du mener slik atferd kan aksepteres, helt uten reaksjoner. Ingen bot, ingen advarsel og hele saken ble henlagt.
Siden politiet er så godt trent som dem mener dem er, så bør dem også ta det ansvaret det innebærer. Er man en topptrent idrettsutøver så må man også takle nedturene. Men enkelte politifolk synes jeg missbruker den makten og kunnskapen dem har. Alt som står i hodet på dem er å stoppe denne fyren. I steden for å tenke litt lenger.
De to som stoppet meg i Molde og tok fra meg førerkortet var dog oppegående og hyggelige betjenter. Dem ble nesten overrasket over at jeg ikke stakk, for det hadde dem regnet med. Jeg snakket med dem lenge etterpå og hadde en god dialog med dem. Hyggelige folk. Han fortalte at dem opplever folk som stikker av langt oftere enn det som beskrives i media.
Dette er en ganske vanlig sa dem, og de fleste tok dem uansett ved en senere annledning.
Derfor blir jeg betenkt når slikt skjer.