Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Tenkte jeg kunne lage en spinoff-tråd av posten i «Hva har du kjøpt i dag?» -tråden.
Utgangspunktet for prosjektet er/var å skaffe en relativt lett håndterbar sykkel som jeg kan herje litt med. Uten å være redd for å skade den litt.
Uansett, det endte opp med denne 1991 Skruzukien som har maskinskade. Elles så ser den ganske bra ut til å være snart 30 år.
Og her kommer en liten bilde-blogg av reparasjons-prosessen.
Jeg skal kommentere litt mere etter hvert, men motorhavariårsaken har jeg allerede en liten teori om.
Se på bildet med fingeren og grov-silen. (silen sitter i oljesumpen)
Silen har gått (nesten helt) tett av oljekoks. (dette skjer med temperatur-overbelastede oljer)
Tett grov-sil vil skape oljetrykksfall og dårlig smøring.
Det har på ett eller annet tidspunkt blitt hull i siden på silen (fingeren går igjennom).
Men jeg tror ikke dette er avgjørende i havariet.
Mulig rotårsak til havari: Vedlikehold som ikke står i forhold til bruken.
Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
En veldig god start på en tråd som jeg tok sjansen på å flytte til nettopp prosjektforumet her på MCsiden.no
.
Er ikke så ivrig på å skru selv, men kommer likevel helt klart til å følge med dette prosjektet videre
.

Er ikke så ivrig på å skru selv, men kommer likevel helt klart til å følge med dette prosjektet videre

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Som du sier selv så ser den veldig bra ut til å være så gammel. Kjempebra prosjekt
Bilder og video sier vel at den har gått en del km?

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Iflg kloka så har den netopp passer 60K, men den bærere ikke preg av det visuelt utvendig.dypen skrev: 17 okt 2020, 14:51 Som du sier selv så ser den veldig bra ut til å være så gammel. Kjempebra prosjektBilder og video sier vel at den har gått en del km?
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Nice to be old!
Neste år blir den tredve og enda billigere.Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Takker for direksjonen, er ikke lett å manøvrere i denne verdenen.AJ skrev: 17 okt 2020, 11:11 En veldig god start på en tråd som jeg tok sjansen på å flytte til nettopp prosjektforumet her på MCsiden.no.
Er ikke så ivrig på å skru selv, men kommer likevel helt klart til å følge med dette prosjektet videre.

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
60k på den er vel det man kan forvente, den har noen år på baken. Billig forsikring ja :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
60K på snart 30 år er "pent lite brukt" i en sånn sammenheng.dypen skrev: 17 okt 2020, 16:47 60k på den er vel det man kan forvente, den har noen år på baken. Billig forsikring ja :)
Men! Har du en luft kjølt motor: Bruk kvalitesolje, og skift den ofte. Det er mitt råd

Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Forsikringa kan nesten ikke bli billigere
Må si meg enig vedr olje uansett om det er luft eller vann kjølt ...

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
En liten prosjektoppdatering.
Nå står jeg litt fast her pga at svinghjulet sitter som F@$*, og jeg venter på riktig verktøy.
Men av hva jeg kan se så har motoren vært åpnet før. Og jeg har en mistanke om at ventiler/kam/register har vært overhalt for ikke veldig lenge siden. Clutchen tror jeg også må være ganske ny (minus utløserlager)
Det jeg vet jeg trenger pr. dags dato er:
- Veiv med råde.
- Utgående aksel fra giret. (Det er bare 60% igjen av spline til kjedehjulet)
- Utløserlager i clutch.
- Fullt pakningsett.
- Grovfilter i oljesump. (men denne tror jeg jeg kan reparere)
- Avtrekkerverktøy for svinghjul.
Så jeg håper å lande reparasjonsbudsjettet på rundt 5000,- og det er akseptabelt.
Har gjort noen tolleransemålinger, og det ser overaskende bra ut.
Nå står jeg litt fast her pga at svinghjulet sitter som F@$*, og jeg venter på riktig verktøy.
Men av hva jeg kan se så har motoren vært åpnet før. Og jeg har en mistanke om at ventiler/kam/register har vært overhalt for ikke veldig lenge siden. Clutchen tror jeg også må være ganske ny (minus utløserlager)
Det jeg vet jeg trenger pr. dags dato er:
- Veiv med råde.
- Utgående aksel fra giret. (Det er bare 60% igjen av spline til kjedehjulet)
- Utløserlager i clutch.
- Fullt pakningsett.
- Grovfilter i oljesump. (men denne tror jeg jeg kan reparere)
- Avtrekkerverktøy for svinghjul.
Så jeg håper å lande reparasjonsbudsjettet på rundt 5000,- og det er akseptabelt.
Har gjort noen tolleransemålinger, og det ser overaskende bra ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Prosjekt: 1991 Suzuki DR650RSE (SP43A)
Lenge siden jeg har oppdaterte noe på tråden her, men ting går fremover.
Tok litt tid å skaffe riktige deler til riktig pris, men alt går med litt tolmodighet.
Status er at motoren nå går som ei klokke, og jeg har vært på en liten prøvetur.
Under er ett foto av "ting" jeg fant inne i motoren.
Tok litt tid å skaffe riktige deler til riktig pris, men alt går med litt tolmodighet.
Status er at motoren nå går som ei klokke, og jeg har vært på en liten prøvetur.
Under er ett foto av "ting" jeg fant inne i motoren.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.