Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Bryr meg ikke lenger. Dette er trolling så jeg melder meg ut.
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Oppriktig nysgjerrig altså!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
god langtur sykkel ja det er mange svar på det - og det dreier seg minst om fart og akselerasjon selv om det er mange store sykkler i segmentet. Nå skal det sies at jeg har lite erfaring med MC-er bortsett fra en , en eneste en og den er Stor og tung , en Pan European 1100.
Men det de fleste legger merke til er tank kapasiteten - kjører 45-50 mil mellom hver fylling -- det holder som regel. ( har slutta med å ha med reserve dunk).
Nå kjører jeg solo - vil ikke ha ansvaret for noen andre enn meg selv .. og da har jeg med litt mye - men har klart å begrense meg noe etter hvert... ganske mye , så mye at tilhengeren ikke egentlig må være med.
Jeg har fått testa ut min sykkel og kjørestil - med over 1600 km pr døgn til 2400 km på 40 timer og kjøring hver dag i 8 uker i strek , Nord-Europa rundt , Pan passer min kropp og med min havarerte / reservedelskropp er det godt...
Etter 2 sesongers kjøring og nå snart 50000 km har jeg funnet ut hva som jeg har bruk for - tankvolum, bagasjeplass, lys - hjelm med com. i og masser av bensin peng , ja og ikke minst dekk budsjett... (sparer nå i vinter, så det kan bli Spania tur i Juni)
Sykkel er som det meste annet , når det mest basale er dekket så er det smaken til den enkelte som teller mest... OG DET SOM ER VIKTIGST ER AT DU TRIVES PÅ TUR....så mye at du ikke har lyst til å dra hjem.
Men det de fleste legger merke til er tank kapasiteten - kjører 45-50 mil mellom hver fylling -- det holder som regel. ( har slutta med å ha med reserve dunk).
Nå kjører jeg solo - vil ikke ha ansvaret for noen andre enn meg selv .. og da har jeg med litt mye - men har klart å begrense meg noe etter hvert... ganske mye , så mye at tilhengeren ikke egentlig må være med.
Jeg har fått testa ut min sykkel og kjørestil - med over 1600 km pr døgn til 2400 km på 40 timer og kjøring hver dag i 8 uker i strek , Nord-Europa rundt , Pan passer min kropp og med min havarerte / reservedelskropp er det godt...
Etter 2 sesongers kjøring og nå snart 50000 km har jeg funnet ut hva som jeg har bruk for - tankvolum, bagasjeplass, lys - hjelm med com. i og masser av bensin peng , ja og ikke minst dekk budsjett... (sparer nå i vinter, så det kan bli Spania tur i Juni)
Sykkel er som det meste annet , når det mest basale er dekket så er det smaken til den enkelte som teller mest... OG DET SOM ER VIKTIGST ER AT DU TRIVES PÅ TUR....så mye at du ikke har lyst til å dra hjem.

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Rushtid? Jeg snakker ikke om rushtraffikk. Snakker ikke om 0 til 100. Jeg snakker om trafikk på motorvei på kveldstid. Vi kommer ingen vei virker det som. Det er ingen trøsykler eller mopeder som har lov å kjøre på motorvei med fartsgrense 100 og 110.Juicebox skrev: 20 okt 2020, 19:28Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Oppriktig nysgjerrig altså!
Jeg gjør som Bjerknez og melder meg ut.
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Skjerp deg og ikke kom med offerkortet.FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:58Rushtid? Jeg snakker ikke om rushtraffikk. Snakker ikke om 0 til 100. Jeg snakker om trafikk på motorvei på kveldstid. Vi kommer ingen vei virker det som. Det er ingen trøsykler eller mopeder som har lov å kjøre på motorvei med fartsgrense 100 og 110.Juicebox skrev: 20 okt 2020, 19:28Jeg ser ikke logikken eller sammenhengen i det du skriver. Jeg kan løpe forbi en tesla, tilogmed gå forbi en, det betyr ikke at jeg har sjans mot den i feks 0-100, heller ikke 0-10. Hva er greia med scooteren din som vi ikke skjønner? Ja, den er mer effektiv i rushen enn en tesla, men det er alle sykler, tilogmed tråsykler.FreewheelBurning skrev: 20 okt 2020, 19:22 Tror ikke det nytter å fortsette her for å være helt ærlig. Vi lever i to helt ulike verdener. Dere hauser ting opp og jeg har falt av lasset for lenge siden. Jeg har sagt akkurat det samme på andre forumer uten at det ble satt noe spørsmålstegn ved det. Kanskje man må ha stor motorsykkel med 1000+cc og minst 150 hestekrefter for å forstå.
Oppriktig nysgjerrig altså!
Jeg gjør som Bjerknez og melder meg ut.
Jeg vet fortsatt ikke hva du mener, tipper ingen vet, så du får ikke helt melde deg ut av din tråd enda.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Ingen stenging av tråden på bakgrunn av diskusjonen så langt, nei.oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
Det kan jo hende at den kommer på sporet igjen og at noen kommer med gode tips og erfaringer om sykler som er fine på langturer.
Om det er en scooter med mer eller mindre kubikk enn 300 eller eksempelvis Kawa ZZR 1400 eller BMW 1600, får vi se etterhvert som innleggene strømmer på

Uansett så er tråden selvfølgelig fortsatt åpen for forslag og erfaringsutveksling.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Hvorfor? Småkrangling er det ikke og nytteløse diskusjoner? Hva prøver du å si? Sier du at scootere ikke har noe med mc å gjøre og er kategorisert som nytteløs diskusjon? Her er jeg som prøver å få trådstarteren til å utdype hvorfor han mener scooteren hans er best når han gang på gang har skrytt hemningsløs av sin scooter som passer best til både langtur, bytur, show off tur og tydeligvis kappkjøring med teslaer.oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Liker scootere, jeg, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Synes bare at diskusjonen begynner å gjenta seg vel mange ganger. Selv gleder jeg meg til å komme meg på langtur. Når jeg endelig får anledning, tror jeg at jeg vil kose meg uansett hva slags motorsykkel jeg kjører. Jeg er mer opptatt av gleden med å være underveis enn hva jeg kjører. Har blant annet hatt like fine turer i gammal Hiace som i Porsche, selv om opplevelsene blir litt forskjellige.Juicebox skrev: 20 okt 2020, 20:36Hvorfor? Småkrangling er det ikke og nytteløse diskusjoner? Hva prøver du å si? Sier du at scootere ikke har noe med mc å gjøre og er kategorisert som nytteløs diskusjon? Her er jeg som prøver å få trådstarteren til å utdype hvorfor han mener scooteren hans er best når han gang på gang har skrytt hemningsløs av sin scooter som passer best til både langtur, bytur, show off tur og tydeligvis kappkjøring med teslaer.oivindg skrev: 20 okt 2020, 20:16 For min del kan vi godt stenge denne tråden og eventuelt lage en egen tråd for småkrangling og nytteløse diskusjoner.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Traff 2 Bergensere i fjord på Vestlandsøkta..den ene kjørte noe som ligner på en scooter, og til min overraskelse var det han som hadde mest av bagasjen til turfølget på to. Blei litt betatt av den løsningen, og det store rommet under salen...og lurte litt på eget valg...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Om pengeboka var full skulle jeg kjøpt meg en Tmax. 560 i morgen. En kjempe sykkel til det meste i dagliglivet .
Men til langtur med passasjer og fulle kofferter hadde nok gsaˋn passet bedre. Hovedsaklig pga av demperkomponenter ved tung sykkel.
Men til langtur med passasjer og fulle kofferter hadde nok gsaˋn passet bedre. Hovedsaklig pga av demperkomponenter ved tung sykkel.
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
TMAX 560 er en flott scooter med masse utstyr og koster deretter ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Ja , nettopp det var en slik som forbløffet meg.lazyboy skrev: 20 okt 2020, 22:54 Om pengeboka var full skulle jeg kjøpt meg en Tmax. 560 i morgen. En kjempe sykkel til det meste i dagliglivet .
Men til langtur med passasjer og fulle kofferter hadde nok gsaˋn passet bedre. Hovedsaklig pga av demperkomponenter ved tung sykkel.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fin til langtur - hvilken sykkel er det?
Jeg har ikke all verdens erfaring med mc, fjorten sesonger og tre sykler.
Den første var en Suzuki GS 1100 G, kardang og to Krauser kofferter. Behagelig å kjøre langt med når man holdt seg rundt 120, da var det bare å ligge på fartsvinden. Sykkelen hadde enkel kardangdrift, akselen gikk gjennom venstre svingarm og heiste sykkelen opp under akselerasjon. Ikke noe plagsomt, til gjengjeld vibrerte motoren på enkelte turtall..
Den neste var min legendariske Gpz 1100.
Omtrent vedlikeholdsfri kjede størrelse 630, skikkelig voksenkjede.
Litt for fremovelent kjørestilling for en kropp i forfall, og kåpe som tar av det meste av fartsvind.
Med en motor som vibrerer ganske intenst i lovlig hastighet var den vel ikke superkomfortabel.
Det var vel heller aldri meningen med sykkelen, men en artig sykkel å kjøre .
Min siste sykkel er så langt den ultimate tursykkelen for meg, stor kåpe, behagelig sete og sittestilling, god plass til bagasje og null vibrajoner gjør at jeg lett kan gjøre unna 180 mil på tre dager med 74 mil som lengste dagsetappe.
Skal innrømme at nedstigninga fra Sognefjellet ble litt slitsom, et halvt tonn er ikke bare å slenge inn i hårnålsvinger.
Behagelig marsfart ligger mellom 80 og 120, faktisk så behagelig at det er lett å bl fartsblind.
Den første var en Suzuki GS 1100 G, kardang og to Krauser kofferter. Behagelig å kjøre langt med når man holdt seg rundt 120, da var det bare å ligge på fartsvinden. Sykkelen hadde enkel kardangdrift, akselen gikk gjennom venstre svingarm og heiste sykkelen opp under akselerasjon. Ikke noe plagsomt, til gjengjeld vibrerte motoren på enkelte turtall..
Den neste var min legendariske Gpz 1100.
Omtrent vedlikeholdsfri kjede størrelse 630, skikkelig voksenkjede.
Litt for fremovelent kjørestilling for en kropp i forfall, og kåpe som tar av det meste av fartsvind.
Med en motor som vibrerer ganske intenst i lovlig hastighet var den vel ikke superkomfortabel.
Det var vel heller aldri meningen med sykkelen, men en artig sykkel å kjøre .
Min siste sykkel er så langt den ultimate tursykkelen for meg, stor kåpe, behagelig sete og sittestilling, god plass til bagasje og null vibrajoner gjør at jeg lett kan gjøre unna 180 mil på tre dager med 74 mil som lengste dagsetappe.
Skal innrømme at nedstigninga fra Sognefjellet ble litt slitsom, et halvt tonn er ikke bare å slenge inn i hårnålsvinger.
Behagelig marsfart ligger mellom 80 og 120, faktisk så behagelig at det er lett å bl fartsblind.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.