Hvordan få av veivlager?
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 16 jul 2020, 00:13
- Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012
Hvordan få av veivlager?
Hei, jeg prøvde i dag å dra av ett veivlager, lageret var ødelagt så kulene og ytterste skall mangler. I tillegg er det 2 tannhjul på utsiden av lageret som vist på bildet, noen som har en ide om hvordan jeg kan få av dette? Har prøvd å bruke varme og lage min egen avdrager men uten hell. Sitter disse fast i veivet slik at tannhjulene ikke skal spinne rundt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvordan få av veivlager?
slip et spir på tvers av lagerets indre ring så langt du tør, gi et lite slag med hammeren(lite) og ringen sprekker. Voilá.
Er dog fare for at man skader akselen, men man får det til om man er forsiktig.
Er dog fare for at man skader akselen, men man får det til om man er forsiktig.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 16 jul 2020, 00:13
- Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012
Re: Hvordan få av veivlager?
Hvordan får jeg da nytt lager på?
Re: Hvordan få av veivlager?
Som FredrikE24 skriver er det lett å få av, slip spor i lagerringen og ikke gjennom så du skader veiva. Bruk gjerne en skjemm meisel i slipesporet og hammer så sprekker ringen. Montering er det kjøle / varme metoden evt i kombinasjon med presse.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvordan få av veivlager?
På Jawan har jeg montert nye lager flere ganger. Alt bare ramler på plass med fryst veiv og varmt lager.
Nytt lager i steikovnen på rundt 100 grader, så booster du frysern din og legger hele veiva i frysern lenge og vel(du kan gjerne vente med å steke lagrene til veiva er gjennomkald). Legg veiva rett vei, hent lageret i ovnen med en tang, slipp lageret nedpå akselen.
Nytt lager i steikovnen på rundt 100 grader, så booster du frysern din og legger hele veiva i frysern lenge og vel(du kan gjerne vente med å steke lagrene til veiva er gjennomkald). Legg veiva rett vei, hent lageret i ovnen med en tang, slipp lageret nedpå akselen.
Re: Hvordan få av veivlager?
Her er det viktig å plassere emnene slik att delene glir raskt på plass og kan ligge stille til temperaturen er utlignet og delene sitter fast. Når jeg jobbet med dette hadde jeg kjølespray som backup, det som er varmt og det som er kaldt må være det inntil delene føres raskt sammen.FredrikE24 skrev: 08 nov 2020, 15:39 På Jawan har jeg montert nye lager flere ganger. Alt bare ramler på plass med fryst veiv og varmt lager.
Nytt lager i steikovnen på rundt 100 grader, så booster du frysern din og legger hele veiva i frysern lenge og vel(du kan gjerne vente med å steke lagrene til veiva er gjennomkald). Legg veiva rett vei, hent lageret i ovnen med en tang, slipp lageret nedpå akselen.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvordan få av veivlager?
Hva med rådelager, er det bra ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvordan få av veivlager?
For å få av drevene, er nok frysing av veiva, og deretter oppvarming av drevene, riktig metode.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.