Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Litt av ett show og underholdning så det holder men koronatiltakene er på plass :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Etter at lappen røk i august har det blitt mye sosial distansering, ja nærmest karantene om kveldene.
Garasjen min er erklært som koronafri sone med ganske strenge tiltak.
Sykkelen har munnbind og både rød- og whitesprit er tilgjengelig. Det er kun min aller nærmeste som får bli med inn i garsjen, og det er for tiden Hanne fra Danmark.
Hun høres litt hes ut og er vel etterhvert kommet opp i en alder som automatisk kvalifiserer henne til risikogruppen, men så langt virker hun frisk og fri for symptomer.
Litt synd i henne, egentlig. Når man er såpass voksen og enda synger " don't know much about love" har jeg en mistanke om at hun kanske har gått glipp av noe i livet.
Vel, ingenting jeg kan gjøre med det.
Det jeg derimot kan er å gjøre litt vedlikehold på sykkelen.
Lakk og chrome er vasket og polert, og polert igjen. Merkelig hvor godt ett eneste fingermerke vises på nypolert lakk og blanke deler.
Olje, filter og nøytralbryter er bestilt og fohåpentligvis underveis fra Trondheim.
Wirene skal også få en liten dæsj med smøring, det samme gjelder styrelager og bremsepedal.
Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
Det begynner å ligne noe....
I går fikk luftfilteret sitt årlige whitespritbad så nå er det klart for neste sesong.
Et lite sommerminne til slutt
Garasjen min er erklært som koronafri sone med ganske strenge tiltak.
Sykkelen har munnbind og både rød- og whitesprit er tilgjengelig. Det er kun min aller nærmeste som får bli med inn i garsjen, og det er for tiden Hanne fra Danmark.
Hun høres litt hes ut og er vel etterhvert kommet opp i en alder som automatisk kvalifiserer henne til risikogruppen, men så langt virker hun frisk og fri for symptomer.
Litt synd i henne, egentlig. Når man er såpass voksen og enda synger " don't know much about love" har jeg en mistanke om at hun kanske har gått glipp av noe i livet.
Vel, ingenting jeg kan gjøre med det.
Det jeg derimot kan er å gjøre litt vedlikehold på sykkelen.
Lakk og chrome er vasket og polert, og polert igjen. Merkelig hvor godt ett eneste fingermerke vises på nypolert lakk og blanke deler.
Olje, filter og nøytralbryter er bestilt og fohåpentligvis underveis fra Trondheim.
Wirene skal også få en liten dæsj med smøring, det samme gjelder styrelager og bremsepedal.
Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
Det begynner å ligne noe....
I går fikk luftfilteret sitt årlige whitespritbad så nå er det klart for neste sesong.
Et lite sommerminne til slutt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene



Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Kan ikke si annet enn at dette ser flott ut.
PMS er allerede gjeldende og ....
Vi bare gleder oss....
8-)
PMS er allerede gjeldende og ....
Vi bare gleder oss....
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
En liten opplysning, MC - wirer har oftest en teflon/plastikk innerliner, denne kan over tid løse seg opp hvis man bruker mineraloljebasert smøremidler på wiren, og wiren går tregere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50årene
Takk. Jeg sjekket servicemanualen i dag og den henviser (selvsagt) til et HD smøremiddel. Muligens teflonbasert ?Kjellrf skrev: 07 nov 2020, 22:51 En liten opplysning, MC - wirer har oftest en teflon/plastikk innerliner, denne kan over tid løse seg opp hvis man bruker mineraloljebasert smøremidler på wiren, og wiren går tregere.
I dag er det forresten nøyaktig 3 år siden kjøpekontrakten ble underskrevet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Hmmm.... "Mineraloljebasert". Jeg har ofte brukt CRC og/eller WDO-40. Hvor kommer disse i den sammenheng?
Jeg har ikke hørt om slike sammenhenger før. Jeg har selvfølelig opplevd at wire har fliset seg opp, og også røket. I de tilfeller har jeg lagt skylden på slitasjen.
8-)
Jeg har ikke hørt om slike sammenhenger før. Jeg har selvfølelig opplevd at wire har fliset seg opp, og også røket. I de tilfeller har jeg lagt skylden på slitasjen.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det blir større slitasje når wiren har gnagd seg igjennom teflon/plastikklineren, og gnager mot metallytterstrømpa. Mer vanlig at det gjør at wiren går tregere, så man smører oftere...Grendel skrev: 09 nov 2020, 08:11 Hmmm.... "Mineraloljebasert". Jeg har ofte brukt CRC og/eller WDO-40. Hvor kommer disse i den sammenheng?
Jeg har ikke hørt om slike sammenhenger før. Jeg har selvfølelig opplevd at wire har fliset seg opp, og også røket. I de tilfeller har jeg lagt skylden på slitasjen.
8-)
Brudd er mer typisk i endene av wiren, ofte der den går ut eller inn i den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50årene
Det blir større slitasje når wiren har gnagd seg igjennom teflon/plastikklineren, og gnager mot metallytterstrømpa. Mer vanlig da at det gjør at wiren går tregere, så man smører oftere...Grendel skrev: 09 nov 2020, 08:11 Hmmm.... "Mineraloljebasert". Jeg har ofte brukt CRC og/eller WDO-40. Hvor kommer disse i den sammenheng?
Jeg har ikke hørt om slike sammenhenger før. Jeg har selvfølelig opplevd at wire har fliset seg opp, og også røket. I de tilfeller har jeg lagt skylden på slitasjen.
8-)
Brudd er mer typisk i endene av wiren, ofte der den går ut eller inn i den.
WD40 og 5-56 har mineralolje i seg, så vidt jeg veit. Det finns egne oljer for wirer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50årene
Denne er bra til wirer. Kryper veldig bra og fungerer lenge. https://bilxtra.no/olje-kjemi/kjemi/smo ... h-05-500mlKjellrf skrev: 09 nov 2020, 08:52Det blir større slitasje når wiren har gnagd seg igjennom teflon/plastikklineren, og gnager mot metallytterstrømpa. Mer vanlig da at det gjør at wiren går tregere, så man smører oftere...Grendel skrev: 09 nov 2020, 08:11 Hmmm.... "Mineraloljebasert". Jeg har ofte brukt CRC og/eller WDO-40. Hvor kommer disse i den sammenheng?
Jeg har ikke hørt om slike sammenhenger før. Jeg har selvfølelig opplevd at wire har fliset seg opp, og også røket. I de tilfeller har jeg lagt skylden på slitasjen.
8-)
Brudd er mer typisk i endene av wiren, ofte der den går ut eller inn i den.
WD40 og 5-56 har mineralolje i seg, så vidt jeg veit. Det finns egne oljer for wirer.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
kjellv skrev: 09 nov 2020, 19:15
Denne er bra til wirer. Kryper veldig bra og fungerer lenge. https://bilxtra.no/olje-kjemi/kjemi/smo ... h-05-500ml
Takker.
Den noterer jeg meg.
Koster jo ikke allverden heller.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Jompa, en mann i 50årene
Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
Innotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50årene
Hvor får du tak i denne? Jeg kjenner ikke igjen merke/design?dypen skrev: 10 nov 2020, 23:08 Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
95BFA085-FACC-462B-BF8B-0CAFC966D009.jpegInnotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Jompa, en mann i 50årene
Du må vel av med deler av Batwing'en, og husk å bestille de to skruene og pakningene nederst på gaffelen (der du tapper av olja).Jompa skrev: 07 nov 2020, 20:20 Hvis det ikke er for mye skruing kan det hende at jeg bytter gaffelolje også.
De er gjerne laget av kinesium (bruddstyrke som flatbrød, og hardhet som plastelina), og blir ofte ødelagt når du skrur de av.
På min 2012 RK gikk jeg for en litt "tjukkere" W20 olje, og fikk en litt stivere gaffel. Anbefales.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Jompa, en mann i 50årene
Sist jeg kjøpte var via min gamle arbeidsplass der vi kjøpte kartonger med 12 i kartongen via Innotec Norge. Skal du ha en boks må du kjøpe fra verksted eller noen som fører merket. Mekonomen tror jeg hadde noen produkter fra der. Du kan sikkert bestille på nettet, da tror jeg prisen ligger på 300 - 400 kr pr stor boks 5-600 ml. Her er deres nettside: https://innotec.nu/nb/Grendel skrev: 11 nov 2020, 07:51Hvor får du tak i denne? Jeg kjenner ikke igjen merke/design?dypen skrev: 10 nov 2020, 23:08 Vet ikke hvordan min favoritt er på virer men den har fulgt meg nærmere 30 år og har en vanvittig krypeeffekt og heft ... har også brukt denne på bremserør og karosseriskjøter på bil med veldig god erfaring.
95BFA085-FACC-462B-BF8B-0CAFC966D009.jpegInnotec High-TEF Oil Teflon Oil PTFE Based Lubricant
8-)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1