Er det enda flere veier der nede? Kjør på! :-D
Offroad i Alpene
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Offroad i Alpene
Re: Offroad i Alpene
Bare å kjøre tilsvarende tråd med norske veier etterpå 
Re: Offroad i Alpene
Nå heller dere bensin på bålet, kan holde på med dette lenge jeg, hvert kryss eller fjelltopp på kartet under er et pass
Ikke det at vært over alle...

For så vidt mange fine pass videre øst for Cortina (utover Misurina og Tre Cime som allerede dekket) men gjør et lite hopp mhp bilder til Plöckenpass som går ut av Dolomittene og nordover inn i Østerrike, masse deilige hårnåler (hvorav noen i tunnel, litt mer scary)
:




Og DA kommer en av de store, kanskje bare Stelvio som overgår GROSSGLOCKNER ifht hvilke alpepass som er mest kjent. Groosglockner har alt, sinnsykt fin vei, velholdt til og med, med masse nydelige svinger og kanonutsikt fra toppen, Edelwesspitze. MEN kan vær mye trafikk så om mulig unngå helger særlig utover sommeren nå hel sør-europa har ferie.









De 2 siste fra sørsiden, nordsiden er nok finest både vei og natur men sørsiden er ikke dum den heller
Rett før/etter (avhengig av hvilken vei du kommer) den egentlige pass-toppen går det smal brosteinsvei med hårnåler opp til overnnevnte Edelweisspitze, der er det restaurant, butikker og fenomenal utsikt



Og har man tid kan man ta en avstikker oppom Kaiser-Franz-Josefs-Höhe fra Heiligenblut og se på isbreen, fin vei opp dit også :



For så vidt mange fine pass videre øst for Cortina (utover Misurina og Tre Cime som allerede dekket) men gjør et lite hopp mhp bilder til Plöckenpass som går ut av Dolomittene og nordover inn i Østerrike, masse deilige hårnåler (hvorav noen i tunnel, litt mer scary)





Og DA kommer en av de store, kanskje bare Stelvio som overgår GROSSGLOCKNER ifht hvilke alpepass som er mest kjent. Groosglockner har alt, sinnsykt fin vei, velholdt til og med, med masse nydelige svinger og kanonutsikt fra toppen, Edelwesspitze. MEN kan vær mye trafikk så om mulig unngå helger særlig utover sommeren nå hel sør-europa har ferie.








De 2 siste fra sørsiden, nordsiden er nok finest både vei og natur men sørsiden er ikke dum den heller

Rett før/etter (avhengig av hvilken vei du kommer) den egentlige pass-toppen går det smal brosteinsvei med hårnåler opp til overnnevnte Edelweisspitze, der er det restaurant, butikker og fenomenal utsikt




Og har man tid kan man ta en avstikker oppom Kaiser-Franz-Josefs-Höhe fra Heiligenblut og se på isbreen, fin vei opp dit også :

Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 19:00, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Herlig tråd, og kjekt å ha de passene som wp på GPS. Takk for de pingvin
Er et pass du ikke hadde på lista de sør i Italia
Kikket på noen bilder fra et par år siden og kom på at jeg kjørte et pass mellom Rimini og Firenze som tar deg inn i Toscana. Hadde da kjørt alpepass i Østerike, Sveits. Frankrike og Italia i over 2 uker og var klar for å strekke ut beina på litt høyhastighetsetapper. Men Passo del Muraglione anbefales om en er på de kanter. Fra Rimini siden var det omtrent slik at ut av hver sving ble det avløst av ny sving. Ble nesten litt svett av å dra den store ZZR'en igjennom sving på sving.
Her er ruten på kartet https://www.google.no/maps/dir/Forli,+P ... !3e0?hl=no
Rett før toppen fra Rimini siden

Liten landsby på toppen med en liten mur som holder trafikken på rett side

Var greit å sette seg i skyggen med en lokal bakst og en cappucino og cola og slappe av en halv time
Pratet med en Italiener på toppen, og det var en veldig populær destinasjon for de som bodde i Firenze området. Skulle gjerne kjørt veien opp derfra, for den var laget for mer hastighet enn den fra Forli.

Skulle egentlig mot Pisa denne dagen, men de veiene som var der var mest egnet for traktor. Så en kjapp vurdering av hva jeg egentlig var der for (ikke for å kjøre dårlig asfalt) ble det raskt satt kursen mot Modena for å gå på Ferrari museum i bilens hjemby. Er treig å ta bilder og spesielt å ta av de "rette" øyeblikkene. Så glemte helt å sette den store Z'n ved siden av denne.



Kikket på noen bilder fra et par år siden og kom på at jeg kjørte et pass mellom Rimini og Firenze som tar deg inn i Toscana. Hadde da kjørt alpepass i Østerike, Sveits. Frankrike og Italia i over 2 uker og var klar for å strekke ut beina på litt høyhastighetsetapper. Men Passo del Muraglione anbefales om en er på de kanter. Fra Rimini siden var det omtrent slik at ut av hver sving ble det avløst av ny sving. Ble nesten litt svett av å dra den store ZZR'en igjennom sving på sving.
Her er ruten på kartet https://www.google.no/maps/dir/Forli,+P ... !3e0?hl=no
Rett før toppen fra Rimini siden

Liten landsby på toppen med en liten mur som holder trafikken på rett side


Var greit å sette seg i skyggen med en lokal bakst og en cappucino og cola og slappe av en halv time

Pratet med en Italiener på toppen, og det var en veldig populær destinasjon for de som bodde i Firenze området. Skulle gjerne kjørt veien opp derfra, for den var laget for mer hastighet enn den fra Forli.

Skulle egentlig mot Pisa denne dagen, men de veiene som var der var mest egnet for traktor. Så en kjapp vurdering av hva jeg egentlig var der for (ikke for å kjøre dårlig asfalt) ble det raskt satt kursen mot Modena for å gå på Ferrari museum i bilens hjemby. Er treig å ta bilder og spesielt å ta av de "rette" øyeblikkene. Så glemte helt å sette den store Z'n ved siden av denne.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Mine bidrag fra Italia-turen i september 2016, fra Splügenpasset i Sveits:
Og noe av utsikten før vi nådde toppen fra Italiasiden:
Vi hadde en utrolig flott tur over dette passet i strålende vær
!
Tar gjerne turen igjen, helt klart, om anledningen byr seg.
Og noe av utsikten før vi nådde toppen fra Italiasiden:
Vi hadde en utrolig flott tur over dette passet i strålende vær

Tar gjerne turen igjen, helt klart, om anledningen byr seg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Offroad i Alpene
Har da kjørt MC i Toscana må viteKawaKjetil skrev: 13 nov 2020, 20:02 Herlig tråd, og kjekt å ha de passene som wp på GPS. Takk for de pingvinEr et pass du ikke hadde på lista de sør i Italia
![]()
Kikket på noen bilder fra et par år siden og kom på at jeg kjørte et pass mellom Rimini og Firenze som tar deg inn i Toscana. Hadde da kjørt alpepass i Østerike, Sveits. Frankrike og Italia i over 2 uker og var klar for å strekke ut beina på litt høyhastighetsetapper. Men Passo del Muraglione anbefales om en er på de kanter. Fra Rimini siden var det omtrent slik at ut av hver sving ble det avløst av ny sving. Ble nesten litt svett av å dra den store ZZR'en igjennom sving på sving.



2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Hehe, beklager! Her er det meg som roter. Du var ikke langt unna neipingvin skrev: 13 nov 2020, 20:52 Har da kjørt MC i Toscana må viteIkke kjørt Passo del Muraglione men jammen ikke langt unna (måtte sjekke med gammmel GPS fil fra da var der). Leide samme sykkel som hadde hjemme den gangen, KTM990 Superduke, i 2 dager (mens kone&barn var på stranda), da slapp jeg å venne meg til ny sykkel
Mye svingete veier, ja.
![]()

Bilde under av filene jeg fikk av deg for 2 år siden... brukte mange av de på min 5 uker + tour

Hadde også 2 uker det året med kone og yngste jenta som elsker strand. Deilig å ta en tur på biken og møte de på stranden til lunsj


Re: Offroad i Alpene
Mange kommer via München til Alpene (Autozug, MC Transport...) og enten starter eller avslutter med Grossglockner. Men er da noen pass mellom der også. Om man kjører om Kitzbühl er pass Thurn effektiv, dette er hovedvei så scorer kanskje ikke max på sjarm men til gjengjeld super kvalitet på veien og laaange 180 gradere og til dels med 2 filer oppover...ganske kult å ta bobilene på yttern

Og så over Sudelfeldpass til Bayrischzell, kanonvei med supert dekke og nydelige svinger, fin avslutning på Alpetur:


ELLER istedenfor Pass Thurn, kjøre over Gerlospass, den har noen helt legendariske svinger inklusive en 360grader:



Og vestsiden:


Her undertegnede på 690 opp vestsiden...tålmodigheten tar slutt etterhvert
Og avslutte over Achenpass


Og så over Sudelfeldpass til Bayrischzell, kanonvei med supert dekke og nydelige svinger, fin avslutning på Alpetur:


ELLER istedenfor Pass Thurn, kjøre over Gerlospass, den har noen helt legendariske svinger inklusive en 360grader:



Og vestsiden:


Her undertegnede på 690 opp vestsiden...tålmodigheten tar slutt etterhvert

Og avslutte over Achenpass

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Offroad i Alpene
Om du ikke har like bråttom etter å ha kjørt over Grossglokner kan du kjøre litt nordover forbi Zell am See (som for øvrig er veldig fin by med litt størrelse så anbefales for overnatting) og østover over Dientner Sattel. Dette var det aller første Alpepasset kjørte, den gangen gikk AutoZug til Salzburg så startet derfra:


Om drar litt videre østover, kan man kjøre over det lite trafikkerte Sölkpass, smal og kjempefin vei



Og så litt vestover igjen og så sør over Turracherhöhe kommer man til den absolutt helt fantastiske Nockalmstrasse, privatvei så koster noen Euro men det er den verdt, dette er 100% MC-vei





Om du ikke synes Nockalm er bra på MC, selg sykkelen, da er det ikke håp. Dette er en av verdens beste MC-veier, uendelig med nydelige svinger, kanondekke og moderat med trafikk


Om drar litt videre østover, kan man kjøre over det lite trafikkerte Sölkpass, smal og kjempefin vei



Og så litt vestover igjen og så sør over Turracherhöhe kommer man til den absolutt helt fantastiske Nockalmstrasse, privatvei så koster noen Euro men det er den verdt, dette er 100% MC-vei






Om du ikke synes Nockalm er bra på MC, selg sykkelen, da er det ikke håp. Dette er en av verdens beste MC-veier, uendelig med nydelige svinger, kanondekke og moderat med trafikk

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Offroad i Alpene
Lagt inn i boka mi også, må bruke kvelden på å leike i Google Maps tror jeg.
Aldri hørt om det passet før, men bildene er jo mildt sagt forførende da :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Offroad i Alpene
Ikke som mange som kjenner til Nockalmstrasse, forbeholdt alpe-nerder
Ikke like spektakulær natur som Grossglockner og Stelvio men veien er suveren. Fin fra begge sider men om kunne velge vil jeg kjørt i nord-vest retning.
Om man har kjørt Grossglockner og så Nockalm, så har man stø kurs mot Slovenia men vi tok en omvei for å kjøre Soboth pass, rett nord for grensen til Slovenia, ikke mest spennende natur men helt fantastisk MC vei (kjent for mye MC-ulykker og grisekjøring)


Vi kjørte over Radlpass til Slovenia, som er helt midt på treet, kjørte opp dalen tilbake i Østerrike før igjen kjørte over fjellet til Slovenia over Seebergsattel. Hadde overhode ingen forventninger til den men var kjempefin, bra veidekke, litt åpne svinger i begynnelsen før masse deilige hårnåler, var faktsik like happy på toppen der som etter Nockalm
Nedover inn i Slovenia var det bare veiarbeid men sikkert blitt vedlig bra nå.



Etter hviledag i Ljubjana (anbefales, fin by, god mat) dro vi over det kanskje mest kjente passet i Vrisic, kjent ikke minst for brostein i hårnålene så ikke der man tar kneskrap






Og før forlot Slovenia tok vi en tur opp Mangartstrasse, ikke pass så opp og ned men absolutt verdt det, flott og særegen både natuyr og vei











Om man har kjørt Grossglockner og så Nockalm, så har man stø kurs mot Slovenia men vi tok en omvei for å kjøre Soboth pass, rett nord for grensen til Slovenia, ikke mest spennende natur men helt fantastisk MC vei (kjent for mye MC-ulykker og grisekjøring)



Vi kjørte over Radlpass til Slovenia, som er helt midt på treet, kjørte opp dalen tilbake i Østerrike før igjen kjørte over fjellet til Slovenia over Seebergsattel. Hadde overhode ingen forventninger til den men var kjempefin, bra veidekke, litt åpne svinger i begynnelsen før masse deilige hårnåler, var faktsik like happy på toppen der som etter Nockalm




Etter hviledag i Ljubjana (anbefales, fin by, god mat) dro vi over det kanskje mest kjente passet i Vrisic, kjent ikke minst for brostein i hårnålene så ikke der man tar kneskrap



Og før forlot Slovenia tok vi en tur opp Mangartstrasse, ikke pass så opp og ned men absolutt verdt det, flott og særegen både natuyr og vei









2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Nok en gang helt fantastiske bilder fra steder som ikke kan kalles annet enn et eldorado for motorsyklister
!

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Offroad i Alpene
Tendenser til senebetennelse etter litt for mye PC-bruk med hjemmekontor igjen og alpe-googling så måtte la PCen hvile litt. Men en liten post må gå. Hvis man drar sørover fra Dolomittene mot Gardasjøen bør man legge turen om Pso Manghen som ble min nye småveisfavoritt:













2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Igjen mange særs flotte bilder

Og dette ser ut til å være en spesielt trivelig plass for MC-folk

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.