Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Royal Enfield sliter i motbakke ved inngangen til 2020...?
Royal Enfield, med sin unike historie fra 1901 og fram til i dag, har vært gjennom opp og nedturer.
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:
https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/
Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:
https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/
Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Henger egentlig ikke helt med i alt i denne tråden - kan forlite om sykkel , rett og slettkjellv skrev: 03 jan 2020, 07:04 Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Samme med Tyskland. Du må betale 15euro for å kjøre inn i en såkalt umweltzone. Det er skiltet hvilket eurokrav som gjelder. Som regel er det minimum Euro4. Som betyr grønn lapp i ruta. Dette må bilsakkyndig i Tyskland finne ut av med vognkort.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.
Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.
Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ny Royal Enfield Meteor 350.
Ser ut til at skikkelig retrosykler utvikles fortsatt.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?
Mer å lese her:
https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/
og her:
https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?
Mer å lese her:
https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/
og her:
https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Ja, det vil jeg absolutt tro den kan.Nomade skrev: 14 nov 2020, 16:45 Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?
Men det mest interessante for oss er vel om begge modellene blir å få tak i her i landet...

Virker som at Royal Enfield har hatt en viss suksess her hjemme, så mulighetene for denne nye 350'en bør være gode.
Litt mer usikker på Honda'en, som jeg vil anta er øremerket for det indiske og det øvrige asiatiske markedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
De nye 350 motorene har kravene til euro6Jompa skrev: 03 jan 2020, 00:20 Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De har bla overliggende kamaksler..
De gamle hadde støtstenger
If it ain't broke, I'll break it.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Stilig sak
!:
https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/
Rett og slett nydelig
!
Selv om den store radiatoren er litt "i veien"...
Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083

https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/
Rett og slett nydelig

Selv om den store radiatoren er litt "i veien"...

Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Virkelig pen sykkel
Kan ikke skryte på meg noe forhold til BSA, men de har fått til den der.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Enig i det.Jompa skrev: 27 mar 2023, 19:56 Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
Denne burde heller hatt en diskret oljekjøler.
Men aller helst ingen av delene, selvfølgelig...
Som Moto Guzzi V7 850...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Pen sykkel synes nå jeg.
Når det gjelder old style sykler uten vannavkjøling, altså ekte luftkjølte sykler ser jeg at enkelte nok synes dette er flott, men jeg er nok trolig litt for ung til å synes at bortgangen av disse blir så voldsomt trist. Å slik går no dagan kanskje?
Tiden går, og med alderdommen så vil man som oftest alltid mene at det som fantes når VI var små var det beste og det mest solide og så best ut. Mens de som blir født i dag neppe får oppleve og kjøpe en fabrikkny bensindreven motorsykkel.
Så dems barndom vil kun handle om elektriske motorsykler hvor en og annen av dem sikkert har hatt en bestefar eller far som har kjørt en bensindreven sykkel etc.
I dag er det jo ike lenger like spennende å kjøpe seg en Porche 911 eller en Fararri, når en Tesla går omtrent like fort. Litt trist er det ja, men samtidig ønsker jeg elektriske sykler og biler velkommen. Fortsatt er vi i barnestadiget, men om noen år vil jeg tro elektriske sykler og biler er like vanlig som brunost.
Når det gjelder old style sykler uten vannavkjøling, altså ekte luftkjølte sykler ser jeg at enkelte nok synes dette er flott, men jeg er nok trolig litt for ung til å synes at bortgangen av disse blir så voldsomt trist. Å slik går no dagan kanskje?
Tiden går, og med alderdommen så vil man som oftest alltid mene at det som fantes når VI var små var det beste og det mest solide og så best ut. Mens de som blir født i dag neppe får oppleve og kjøpe en fabrikkny bensindreven motorsykkel.
Så dems barndom vil kun handle om elektriske motorsykler hvor en og annen av dem sikkert har hatt en bestefar eller far som har kjørt en bensindreven sykkel etc.
I dag er det jo ike lenger like spennende å kjøpe seg en Porche 911 eller en Fararri, når en Tesla går omtrent like fort. Litt trist er det ja, men samtidig ønsker jeg elektriske sykler og biler velkommen. Fortsatt er vi i barnestadiget, men om noen år vil jeg tro elektriske sykler og biler er like vanlig som brunost.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
For de, som er oppvokst med gammelt, men nå kjører nytt - så gjelder vel ordtaket:
«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!