Lade nytt batteri
Lade nytt batteri
Hei,
Jeg planlegger og kjøpe tørt Yyusa batteri for så å fylle batteri syre på.
Mitt spørsmål er om jeg kan bruke enn vanlig lader for å lade det opp?
Tenkte på denne, ser det står minimum 2volt i manualen?
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000040408
Jeg planlegger og kjøpe tørt Yyusa batteri for så å fylle batteri syre på.
Mitt spørsmål er om jeg kan bruke enn vanlig lader for å lade det opp?
Tenkte på denne, ser det står minimum 2volt i manualen?
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000040408
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Lade nytt batteri
8A er litt mye for et motorsykkelbatteri synes jeg, men den Biltemaladeren kan stilles på 2A også, så da kan du velge. Du kan også velge 14.4 eller 14.7 Volt avhengig av om du kjøper AGM eller vanlig blybatteri, så den laderen bør fungere fint.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Lade nytt batteri
Du kan lade batteriet med en vanlig lader ja ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Lade nytt batteri
Ok, da går jeg for tørt batteri, men tror jeg velger denne laderen, den virker bedre?
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Lade nytt batteri
Mange som sverger til Ctek, så det blir sikkert bra. 4 Ampere er passe til motorsykkel. Selv har jeg en Defa SmartCharge 8A til bilen og en 4A til motorsykkelen. Defa SmartCharge 4A (Har hatt to Ctekladere som har tatt kvelden uten forvarsel, men det virker som jeg er den eneste i verden som har hatt problemer med Ctek.)gordone skrev: 26 nov 2020, 19:26 Ok, da går jeg for tørt batteri, men tror jeg velger denne laderen, den virker bedre?
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Lade nytt batteri
Selv bruker jeg Cetec lader på mc 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39730
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Lade nytt batteri
Tok i høst sjansen på en billig Hamron smartlader fra Jula, som ser ut til å funke veldig bra både på bil og MC-batteriet.
Men har en god gammal Banner lader som back-up hvis billigladeren skulle finne det for godt å svikte...
Men har en god gammal Banner lader som back-up hvis billigladeren skulle finne det for godt å svikte...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Lade nytt batteri
Trådstarter sier ingenting om antall Ah (Amperetimer) på batteriet. Han bør velge lader som passer til batteriets kapasiet. BT har en mindre modell (ellers lik, tror jeg) som passer til batterier fra 10 Ah. Den foreslåtte går fra 20 Ah. 20 Ah er relativt mye på et MC-batteri.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000040412
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatt ... 2000040412
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lade nytt batteri
Vær oppmerksom på at det er forskjellige typer batterier, også fra Yuasa. Aktivering av tørrladede batterier er ikke alltid plug´n play.
Mest spesielle er YTX-batteriene, de krever en spesiallader for riktig aktivering. Gjøres ikke dette riktig, vil aldri batteriet kunne levere maksimalt av det det er beregnet for.
Selve syrefyllingen skal også gjøres riktig. Det er viktig at batteriet får stå i fred en halv til en hel time etter syrefylling før det forsegles og lades.
Det er ofte man får høre folk snakker negativt om kvaliteten på Yuasabatterier. Jeg kjenner til flere tilfeller der dette dreier seg om folk som har kjøpt tørrladede batterier og utført klargjøring selv.
Mest spesielle er YTX-batteriene, de krever en spesiallader for riktig aktivering. Gjøres ikke dette riktig, vil aldri batteriet kunne levere maksimalt av det det er beregnet for.
Selve syrefyllingen skal også gjøres riktig. Det er viktig at batteriet får stå i fred en halv til en hel time etter syrefylling før det forsegles og lades.
Det er ofte man får høre folk snakker negativt om kvaliteten på Yuasabatterier. Jeg kjenner til flere tilfeller der dette dreier seg om folk som har kjøpt tørrladede batterier og utført klargjøring selv.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Lade nytt batteri
Jeg har en Ladac Handy 70 som jeg er veldig fornøyd med. Ligger en på finn nå. Bra pris så vidt jeg kan forstå. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =195274608
Re: Lade nytt batteri
Takk for tilbakemelding,
Batteriet jeg har kjøpt er Yuasa YB10L-A2 11 Ah.
Er det sånn å forstå at CTEK MXS 3.8 batterilader blir for kraftig ?
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
Jeg skal kjøpe batteri syre i morgen, skal lese fremgangsmøte grundig :)
Batteriet jeg har kjøpt er Yuasa YB10L-A2 11 Ah.
Er det sånn å forstå at CTEK MXS 3.8 batterilader blir for kraftig ?
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
Jeg skal kjøpe batteri syre i morgen, skal lese fremgangsmøte grundig :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lade nytt batteri
Dette batteriet kommer med en rekke med syreampuller og er ganske greit å klargjøre. Følg bare anvisningen fra Yuasa nøyaktig.gordone skrev: 26 nov 2020, 22:15 Takk for tilbakemelding,
Batteriet jeg har kjøpt er Yuasa YB10L-A2 11 Ah.
Er det sånn å forstå at CTEK MXS 3.8 batterilader blir for kraftig ?
https://www.clasohlson.com/no/p/41-1330 ... xTEALw_wcB
Jeg skal kjøpe batteri syre i morgen, skal lese fremgangsmøte grundig :)
Om du kjøper batteriet nå og ikke skal bruke sykkelen i vinter så venter du med klargjøringen til våren. Dette batteriet kan lagres i mange år uten at det er klargjort, men når du har klargjort det må det vedlikeholdes. Veldig gode batteri så lenge du passer på det om vinteren slik at det ikke tappes ned for strøm. Har det vært nær tomt for strøm og blitt oppladet igjen, vil det mest sannsynlig vil det neppe noengang komme over 70% av effekten det har når det er nytt.
Ctek MXS 3.8 er en grei og god lader. Bruk programmet for MC til dette batteriet, og programmet for bil om du skal lade større batterier.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Lade nytt batteri
Det var bra jeg leste innlegget ditt, veldig brakjellv skrev: 26 nov 2020, 21:17 Vær oppmerksom på at det er forskjellige typer batterier, også fra Yuasa. Aktivering av tørrladede batterier er ikke alltid plug´n play.
Mest spesielle er YTX-batteriene, de krever en spesiallader for riktig aktivering. Gjøres ikke dette riktig, vil aldri batteriet kunne levere maksimalt av det det er beregnet for.
Selve syrefyllingen skal også gjøres riktig. Det er viktig at batteriet får stå i fred en halv til en hel time etter syrefylling før det forsegles og lades.
Det er ofte man får høre folk snakker negativt om kvaliteten på Yuasabatterier. Jeg kjenner til flere tilfeller der dette dreier seg om folk som har kjøpt tørrladede batterier og utført klargjøring selv.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Lade nytt batteri
Takk for rask respons :)
Det er enn veteran sykkel 1981 modell 750 oppgradert til 810. Sattser på dette batteriet gir mere start strøm enn BT batteriet jeg har nå. Ønsker å slite minst mulig på starter clutchen.
Jeg tenkte egentlig å vedlikeholds lade året rundt, da kan det kanskje vare i 5-10år?
Etterfylle batteri vann enn gang i blant?
Det er enn veteran sykkel 1981 modell 750 oppgradert til 810. Sattser på dette batteriet gir mere start strøm enn BT batteriet jeg har nå. Ønsker å slite minst mulig på starter clutchen.
Jeg tenkte egentlig å vedlikeholds lade året rundt, da kan det kanskje vare i 5-10år?
Etterfylle batteri vann enn gang i blant?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Lade nytt batteri
Nei!
Dette batteriet skal fylles med ampullene som er med, og senere forsegles før det lades. Når det er forseglet skal det ikke åpnes mer, bare passe på at det ikke blir tomt for strøm.