Lade nytt batteri

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av gordone »

For man høyere start strøm på Li-Ion batteriet forhold til Yuasa YB10L-A2 11 Ah ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24623
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke så mye om dette, men mindre Li-Ion batterier som 18650 etc. har ganske stort bruksområde når det kommer til voltbredden. Et typisk 18650 batteri fungerer fint fra 4.2V til 3V. Om dette gjenspeiles til MC batterier vet jeg dog ikke.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av ejs »

Ikke bare for å fyre. Yuasa YB10L-A2 har CCA 120. Biltema sin tilsvarende i gel har 180 CCA.(80-819)
If it ain't broke, I'll break it.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av gordone »

ejs skrev: 27 nov 2020, 10:08 Ikke bare for å fyre. Yuasa YB10L-A2 har CCA 120. Biltema sin tilsvarende i gel har 180 CCA.(80-819)
Samme indre motstant også ? altså at det produsere den samme strømmen ?

Kjøpte idag Kjøpte idag ctek XS 0.8 UK.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av cannon »

gordone skrev: 27 nov 2020, 11:43
ejs skrev: 27 nov 2020, 10:08 Ikke bare for å fyre. Yuasa YB10L-A2 har CCA 120. Biltema sin tilsvarende i gel har 180 CCA.(80-819)
Samme indre motstant også ? altså at det produsere den samme strømmen ?

Kjøpte idag Kjøpte idag ctek XS 0.8 UK.
CCA er nettopp et uttrykk for batteriets maksimale startstrøm-styrke. Indre motstand er da hensyntatt.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av gordone »

Så det du sier er at Gel batteriet til Biltema levere 180CCA, mens Yuasa levere 120...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av cannon »

ejs sier det. Stemmer sikkert. Du kan få enda større startstrøm, men du bør gå for den CCA-verdien som din sykkel er spesifisert med. Du trenger ikke masse ekstra start-strøm, men du trenger det som denne sykkelen krever.

Jeg ville uansett gått for et vedlikeholdsfritt GEL-batteri. Har god erfaring med disse, bl.a. fra BT. Lithium kan være et alternativ, men det koster mer, og hovedeffekten er å spare vekt. Det er som regel ikke særlig viktig på en vanlig gatesykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24623
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av Bjerknez »

Men i forhold til å kjøpe en karbonskjerm etc. som koster minst like mye, så er jo vektbesparelsen enorm i forhold :)
For dem som tror at gatesykkelen får helt uante kjøreegenskaper med karbondeler :knegg

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av gordone »

hehe :)

Dette er enn sykkel fra 1981, så det er ikke oppgitt CCA verdi, men samme batteri som jeg har kjøpt er oppgitt altså Yuasa YB10L-A2 11 Ah.

KawaKjetil

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av KawaKjetil »

gordone skrev: 27 nov 2020, 08:08
KawaKjetil skrev: 27 nov 2020, 07:25 Hei. Ville heller gått for et vedlikeholdsfritt batteri (hvis det ikke er akkurat den fysiske str du linket til du trenger?)
Kjøper du i Norge er det enklere mtp reklamasjon og bytte om noe ikke passer. Du får til og med hjelp over telefon.
Her er et godt utgangspunkt å starte https://sonnak.com/produktsortiment/mc/ På nettsiden får du all info du trenger samt forhandler oversikt. Er selv godt fornøyd med AGM til Exide.
Batteriet må verre innen for de målene ja, blir det da problem ?
Tenkte på hvis du ikke fant det hos andre, som feks Sønnak.
Et eks på når garanti er god å ha, en kompis kjøpte nytt batteri til sin 2017 R1 som tok kvelden etter kun et par uker. Siden det var kjøpt hos forhandler her i byen fikk han både feilsøking og hjelp gratis samt nytt batteri når de fant ut at det var batteriet som var problemet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 27 nov 2020, 15:13 Men i forhold til å kjøpe en karbonskjerm etc. som koster minst like mye, så er jo vektbesparelsen enorm i forhold :)
For dem som tror at gatesykkelen får helt uante kjøreegenskaper med karbondeler :knegg
Jeg kjenner ingen som kjøper carbon for å få en bedre sykkel. Der er nok målet mer på utseende, og i enkelte tilfeller for beskyttelse av ramme og baksving. Jeg har litt carbon på et par sykler, av kosmetiske årsaker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24623
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av Bjerknez »

Legg merke til :knegg

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av ejs »

CCA Viser hva batteriet klarer å levere....
Starteren bestemmer hvor mye den bruker.
Det er ikke sånn at batteriet bare pøser på.
If it ain't broke, I'll break it.

gordone
Innlegg: 27
Registrert: 06 des 2016, 09:15
Motorsykkelen din: Skal kjøpe

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av gordone »

Ohms lov gjelde vell her også, men tipper gamle sykler hvor de er trimmet med høyere komp. trenger mere kraft, så minst mulig motstand i batteriet kommer godt med, unngå at batteriet er flaskehalsen?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Lade nytt batteri

Legg inn av ejs »

Tykke nok kabler, kraftig nok starter, god starterclutch, nok CCA... Da funker det. Du må muligens bytte til strammere clutchfjærer også dersom mye trimming. Ett mål er at volt ikke går under 10v når du kjinner motoren...
If it ain't broke, I'll break it.

Svar