
Er det ok å la stå ute i vinter, eller bør det lagres inne selv om syra ikke er satt inn enda?
Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.oivindg skrev:Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Takk! Det var det jeg så for megkjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19 Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.
Vent til våren med klargjøring.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ok, det stemmer sikkert.kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.oivindg skrev:Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Vent til våren med klargjøring.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
De fleste er tørrladet. Fyller med syre fra ampuller eller fra dunk, så aktiveres batteriet i løpet av en halvtime. Som nevnt før, YTX batteriene krever spesiell lader og ladeprogram for aktivering.cannon skrev:Ok, det stemmer sikkert.kjellv skrev: 30 nov 2020, 12:19Korrekt. Det er derfor mange syrebatteri leveres slik, skal klargjøres før det tas i bruk. Da kan det stå lenge på lager hos distributør eller forhandler uten å forringes. Straks det er syrefylt og klargjort starter holdbarhetsklokka å tikke.oivindg skrev:Hvorfor ikke vente til etter vinteren med å fylle på syre? Trodde batteriet kunne stå "uendelig lenge" før syrepåfylling.cannon skrev: 30 nov 2020, 10:02 Jeg ville ha tilsatt syre, og ladet opp, ihht leverandørens ansvisninger. Deretter lagres kjølig gjennom vinteren, men ikke nødvendigvis ute hvis det er beinkaldt der du bor. Batteriet tåler fint noen kuldegrader, og et oppladet batteri har det best med kald lagring.
Vent til våren med klargjøring.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Er disse batteriene "tørr-ladet", slik det ble praktisert tidligere? Jeg har levert mange tørrladede batterier i biler. Bare å fylle de opp og miontere, uten lading. Tørrlading ble ganske fort svekket ved lagring.