Hele området og ikke minst nasjonalparken Vercors er fantastisk flott, og innbyr egentlig til en tur sørover i seg selv.pingvin skrev: 27 nov 2020, 23:36
En annen høydare er Col de Rousset, både den og Alp d'Huez er på skuddhold fra Grenoble, kjøres best fra sør til nord opp vidunderlig vei:
Ja, vil la inn 2 overnattinger i Grenoble og kjørte dagstur i tillegg til de veien fikk kjørt på ankomst og avreisedag. Men mye upløyd mark likevel. Vi kjørte ikke Col de Menée på vei til Rousset, men Col de Grimone rett sør for Menée. Husker den som nokså humpete selv om fin natur. Derimot er veien fra La Mur til Mens magisk, ikke pass men bare uendelig med nydelige svinger. Vi kjørte DENNE RUTEN medurs på dagsturen, inkluderer også kul canyon lit sørvest for Grenoble, anbefalesOlav K skrev: 29 nov 2020, 07:19 Hele området og ikke minst nasjonalparken Vercors er fantastisk flott, og innbyr egentlig til en tur sørover i seg selv.
Et lite kjent pass jeg kjørte for mange år siden, lengst sør i Vercors, Col de Menée er i utgangspunktet ikke så rått, men byr på nydelig utsikt, og samtidig som man kjører over toppen og ned sørsida, kjører man inn i Provence.
Landskap og vegetasjon endrer seg, til og med luktene blir annerledes.
Veien er helt ok, men nytes nok best med litt fjæringsvei og ikke for hardt oppsett.
Skulle kjøre Route Grand Alpes aleine for noen år siden. Siden jeg liker å gønne på mistet jeg fort tracket på ruta og var blandt annet plutselig inne i Italia igjen, så da ble det pastalunsj den dagenpingvin skrev: 30 nov 2020, 17:37 For de som ikke er klar over det, man hører mye om østerrikske, italienske og sveitsiske alperpass. Men Frankrike er det landet med flest høye pass, inklusive det høyeste av de alle (Col de la Bonnet, kommer tilbake på det). Litt lengre unna men om du har tid så er franske alper absolutt verdt turen og kombinér gjerne med et par dager på rivieraen![]()
Ja, faktisk kjørt en del rundt i området. På min første (veldig ambisiøse) Alpetur kjørte jeg fra Salzburg til Cannes alene og ankom hotellet i Cannes 1 time etter konemor/barn som tok fly. Så var vi der 2 uker, dvs. mens de andre dro på stranda, dro jeg opp i åsene bak rivieraen og kjørte noen timer før joinet familien på stranda godt utpå dagenOlav K skrev: 03 des 2020, 20:02 Rett rundt Nice, er det utrolig mange sinnsykt svingete veier, her har jeg vært mye, ikke med MC, men har tilbrakt mange uker i området på seinvintrene, når våren kommer for fullt der sør (feb/mars)
Vi farta masse rundt med leiebil og fløy paraglider, så om man gidder å sjekke ut veiene du viser i forrige innlegg, og deretter koser seg i retning vest, har man svinger nok i dagesvis.
Byer og tettsteder som Grasse, Vance, Gourdon, Greorlieres og Cipieres skaper et godt utgangspunkt for utforsking.
Skulle bare hatt masse tid tilgjengelig i mars mnd og "sulla" rundt i området der
Col de la Bonette (tror vi begge stavet den feil...tar fransk staving litt på magefølelsen) er 2802moh så over 2700moh, jaKawaKjetil skrev: 03 des 2020, 22:33 Skulle kjøre Route Grand Alpes aleine for noen år siden. Siden jeg liker å gønne på mistet jeg fort tracket på ruta og var blandt annet plutselig inne i Italia igjen, så da ble det pastalunsj den dagen![]()
Franske alpeveier er bra, men asfalten passer ikke helt min kjørestilLitt som i Irland, trenger litt nytt dekke.
Colle della Bonette (et av få bilder jeg tok de dagene ned mot Nice), tror det var over 2700 moh.. vulkansk fjelltopp?
En artig nedlagt landsby på østsiden, Camp des fourches som jeg heller ikke tok bilder avUansett morro veier!
Får igjen minne om at bildene har lagt ut senere tid har jeg lastet ned fra nettet