MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate

Re: MC-ulykker: Til SKREKK & ADVARSEL!!!

Legg inn av Cbr »

"Jeg så han ikkje" er en forklaring ikke unnskyldning. Fører så da ikke godt nok etter. En skal alltid sjekke og sjekke igjen før en kjøre ut. Noe ansvar må bilfører ha.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Cbr skrev:"Jeg så han ikkje" er en forklaring ikke unnskyldning. Fører så da ikke godt nok etter. En skal alltid sjekke og sjekke igjen før en kjøre ut. Noe ansvar må bilfører ha.
Bilføreren er nok absolutt blitt dømt av sine likemenn. De har nok tenkt som så at de heller ikke ville sett motorsykkelen. Det er en dom som ikke holder juridisk. Så jeg regner med at den blir anket. Og at bilføreren blir dømt i neste runde.

Det er jo synd at en sånn sak skal måtte gå to runder bare fordi legdommerne er så dårlige.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

arntsi
Motorsykkelen din: Yamaha FZS1000 2002

Legg inn av arntsi »

Dette kan nesten virke som et argument mot rettssystemet i Norge. Skremmende! ](*,)

Brukeravatar
Bimma
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Jeg håper inderlig at denne dommen ikke blir stående... Det ville være helt forferdelilig...!

Vil bare nevne at en bekjent ble kjørt ned i Sande i Vestfold for halvannet år siden av en gammel mann som ikke overholdt vikeplikten. Mannen i bilen ble fratatt førerkortet på stedet, etter at han innrømmet at han ikke hadde sett motorsyklisten. Det finnes heldigvis rettferdighet her i verden. Og jeg tipper dommen i saken som diskuteres her på forumet blir anket, og jeg håper og tror at dommen da vil få et annet utfall.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Legg inn av Onsløv »

Regner med denne blir omgjort ja.
Blir vel det samme som å kjøre på en fotgjenger i fotgjengerovergang, og ikke ha sett fotgjengeren.

Men vi motorsyklister har lov å tenke litt sjøl. Ligge synlig for andre f.eks.
Igår sto jeg i et kryss og skulle ut, var ikke plass til å kjøre ut likevel, så MC-isten var ikke i fare for min del, men innimellom rekken av biler, kjørte det en motorsyklist. Eneste jeg så var toppen av hjelmen over taket på en bil.

Andre bilister kunne f.eks tatt det for å være GPS-haifinnen på enkelte bur. *mas

LoadingLevelOne
Motorsykkelen din: CBR 600 F2

Legg inn av LoadingLevelOne »

Onsløv skrev:Blir vel det samme som å kjøre på en fotgjenger i fotgjengerovergang, og ikke ha sett fotgjengeren.
Er jo greit å vite at vi oss bilister heretter kan kjøre ned alt som er mindre enn en MC - uten å få skyld for det.
Jeg nevner i fleng:

- Barn som leker (de som løper etter ball eller kjører akebrett gir bonuspoeng)
- Mødre med barnevogn (tips: sikt på barnevogna)
- Tråsyklister
- Fotturrister
- Hunder og katter er også bra, men for ekstra morro anbefaler jeg å dra til fjells og finne sauen (mange timer med road-kill skøy :) )
- Fulle folk på vei hjem fra byen (god øvelse i treffe da de ikke bestandig står helt stille)
- Mopedister - ja la oss ikke glemme mopedistene.
- Badengler og surfere (ok kanskje ikke med bil, men det samme må da gjelde for oss med båt på sjøen)
- Skigåere (for deg som kjører snøscooter)

Så sett igang! Mye morro og ingen kan gi deg skylda for det! ;e

*/ sarcasm off/*

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

loven kan jo forenkles til at det største kjøretøyet alltid har både forkjørsrett og påkjørsrett. 8)

Rettsystemet vårt tar seg vel av slike tabber som dette med en runde til, mens vi selv må tenke på hvor lite synlige vi er i en bilkø.

LoadingLevelOne
Motorsykkelen din: CBR 600 F2

Legg inn av LoadingLevelOne »

pelsen skrev:... mens vi selv må tenke på hvor lite synlige vi er i en bilkø.
Jupp, det er regel nr 1 når man kjører mc: Gå alltid utifra at bilene ikke ser deg.

Får uansett håpe at denne saken får et annet utfall etter en anke.

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

pelsen skrev:loven kan jo forenkles til at det største kjøretøyet alltid har både forkjørsrett og påkjørsrett. 8)
Det er nok ikke det som ligger bak denne friinnelsen, jeg tror heller at kvinnfolka beskytter hverandre. Jeg var ute for ei kjerring som kastet bilen ut foran bussen og bråbremset for et annet kvinnolk som syklet i fotgjengrfelt. Bilisten hadde vikeplikt for bussen og syklister har vikeplikt i fotgjengerfelt. Politijuristen, også det et kvinnfolk, ville gi meg skylda og prøvde å gi meg et forelegg på § 3. Jeg nektet å vedta forelegget og skulle i retten, men ringte politijuristen en uks tid før, men hun var lite villig til å trekke saken. Men så viste det seg at hun hadde manipulert saken ved å fjerne et vitne fra vitnelisten, som gikk i min favør. Det endte med at hun trakk saken, og bilisten fikk all skyld på forsikringen. :ills ](*,) :bandana

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Det er selvfølgelig laget en facebookgruppe for denne saken,
så er du på FB så kan det jo være greit å støtte saken: "Nei til at de som kjører ned MC slipper straff!"

[img]http://img.skitch.com/20100319-e28x48qp ... 1kxh31.jpg[/img]

(trykk på logoen få å se gruppen)

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

..ikke spesiellt hyggelig tråd dette, men uansett kjør pent alle, vi har, som også sagt før, ingen å miste! =; ](*,)
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
d.strand
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98

Legg inn av d.strand »

pelsen skrev:loven kan jo forenkles til at det største kjøretøyet alltid har både forkjørsrett og påkjørsrett. 8)
Glag jeg har lastebil lappen, får da skal jeg få lånt meg en lastebil til sommer, slik at jeg har muligheten til å finne dette kvinnemenneske og dundre henne rett ned ettersom jeg da kjører størst kjøretøy :knegg
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Rottenikken skrev:..ikke spesiellt hyggelig tråd dette, men uansett kjør pent alle, vi har, som også sagt før, ingen å miste! =; ](*,)
Så sant, så sant! En god påminnelse, Rottenikken :thumleft
Vi har ingen å miste!

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Til alle dere som har startet sesongen, og til oss andre..som fortsatt venter:

Vær oppmerksom, kjør forsiktig!! Alle vet dette, men det kan vel neppe sies for ofte.

her er noe om den veistandarden mange av oss vil oppleve nå i sesongstarten!!

[img]http://img.skitch.com/20100323-1g1kxh4c ... 65xg6j.jpg[/img]
(klikk på bildet for å lese saken)

De skriver at en bilfører skal være oppmerksom og forsiktig gitt denne veistandarden....men hva med oss MC'ere...for oss er dette virkelig farlig!!

Kjør pent og kontrollert folkens!! :thumleft

Edit: nå er også en del av denne saken viet NMCU' uttalelse og deres oppfordring!! Bra :thumleft

NMCU har et eget veimeldingsskjema som vi kan sende inn når vi oppdager farlige veistrekninger:
[img]http://img.skitch.com/20100323-3rugc1e2 ... hqx4ye.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å se skjemaet)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Absolutt en påminnelse det er verd å ta med seg!

Men må bare få legge til at veistandarden her i landet er i fritt forfall altfor mange steder.
Her jeg bor gjøre det knapt vedlikehold på fylkesveiene og sprekker, groper og utglidninger av veidekke skjer nesten overalt.
Selv veier som ble asfaltert på nytt for to-tre år siden er nå like ille som før. Billig og kosmetisk vedlikehold holder ikke!!

Mener å ha lest et sted at folk med kvalifisert og kompetent peiling mener at det er selve veikroppen eller veiryggen som det trengs å gjøres noe med, dvs. selve veifundamentet. Og da snakker vi om multimilliarder av kroner for å få opp kvaliteten på denne viktige infrastrukturen, som veinettet vårt er i dette landet tross alt er!

Men noen har alle muligheter til å nyte godt av vår dårlige veistandard og det er alle bilfabrikantene! De slipper å bruke penger på egne testbander med all verdens belastningsvariabler i form av humper, sprekker og Fandens oldemor! De kan jo bare kjøre opp hit til steinrøysa vår og gjøre testkjøringene her :ills

Svar