Har du sjekket at du har kompresjon på den sylinderen som ikke fyrer ?space-ace skrev: 09 des 2020, 23:12 Oppdatering:
Byttet pluggledning, og tennplugg til en gammel en (som jeg vet virker). Fortsatt fyrer den ikke på den siste sylinderen. Så da er det noe med gasseren.
Det kommer bensin ut når jeg skrur ut tappeskruen, så det er bensin i skåla. Så da er jeg litt hjelpesløs.
Kan evt prøve på nytt og se om pluggen blir våt. Det burde den vel bli om den får bensin?
forgassertrøbbel
- Erik_B70
- Innlegg: 205
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: forgassertrøbbel
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: forgassertrøbbel
Har du sjekket at du får gnist på pluggen?
Re: forgassertrøbbel
Erik_B70 skrev: 10 des 2020, 09:26Har du sjekket at du har kompresjon på den sylinderen som ikke fyrer ?space-ace skrev: 09 des 2020, 23:12 Oppdatering:
Byttet pluggledning, og tennplugg til en gammel en (som jeg vet virker). Fortsatt fyrer den ikke på den siste sylinderen. Så da er det noe med gasseren.
Det kommer bensin ut når jeg skrur ut tappeskruen, så det er bensin i skåla. Så da er jeg litt hjelpesløs.
Kan evt prøve på nytt og se om pluggen blir våt. Det burde den vel bli om den får bensin?
Det har jeg ikke. Hvordan gjør jeg dette? Må man måle alle 4 sylindrene for å sammenligne?
Re: forgassertrøbbel
Det er det. Så ut til å være god gnist
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: forgassertrøbbel
Coilene og plugghettene må ohmes for å sjekke de for brudd. Enkel måling måling mellom plugghetter 1-4 og mellom 2-3. Normalt ca 20-30Kohm. Mellom de, 3 ohm på primærsida.
Ventilene må sjekkes/justeres før forgasserne justeres. Er ventilene justert feil, får du aldri justert forgasserne riktig.
Ventilene må sjekkes/justeres før forgasserne justeres. Er ventilene justert feil, får du aldri justert forgasserne riktig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: forgassertrøbbel
Hvilken sylinder går ikke? Blåste du kun hoveddyse? Det hjelper itt'no annet enn på fullgass. Du har tette emulsjonsrør og / eller tett tomgangsdyse på minst en sylinder... og hvis det er sylinder en, helt nederst med sykkel på stativ, så kan du banne på at det er tett der.. :)
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: forgassertrøbbel
Bytt om på coilene, og se om feilen flytter seg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: forgassertrøbbel
Det er så trangt der coilene står at jeg vet ikke om jeg får byttet de om. Eller målt primærkilden. Men kan se hva jeg får gjort.
Det er sylinder no2 fra høyre side som ikke er med. Jeg har også prøvd å holde mitt turtall for å se om den da er med, men der er den ikke.
Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?
La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
Har ikke har tid til å sjekke så mye mer, men skal få sett mer de nærmeste dagene. Bla om pluggen blir vår.
Jeg prøvde forøvrig å spraye startgass i luftfilterboksen mens den gikk. Heller ikke da ble den sylinderen med.
Ventiler skal ha vært justert av forrige eier for 5.000 km siden. Burde jeg ikke ha hørt det om disse trenger justering?
Det er sylinder no2 fra høyre side som ikke er med. Jeg har også prøvd å holde mitt turtall for å se om den da er med, men der er den ikke.
Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?
La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
Har ikke har tid til å sjekke så mye mer, men skal få sett mer de nærmeste dagene. Bla om pluggen blir vår.
Jeg prøvde forøvrig å spraye startgass i luftfilterboksen mens den gikk. Heller ikke da ble den sylinderen med.
Ventiler skal ha vært justert av forrige eier for 5.000 km siden. Burde jeg ikke ha hørt det om disse trenger justering?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: forgassertrøbbel
Ikke noe problem hvis du hører lett rasling fra ventilene, faktisk værre hvis ventilene går lydløst...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: forgassertrøbbel
2 dyser er knapt halve jobben, det er MANGE flere steder enn der dee går tette.. som sagt, emulsjonsrør og kanal til blandingsskrue kan være stup tette og da får du symptomene du nevner.space-ace skrev: 16 des 2020, 00:08Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?
La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Re: forgassertrøbbel
BjørnD skrev: 17 des 2020, 11:382 dyser er knapt halve jobben, det er MANGE flere steder enn der dee går tette.. som sagt, emulsjonsrør og kanal til blandingsskrue kan være stup tette og da får du symptomene du nevner.space-ace skrev: 16 des 2020, 00:08Jeg renset to dyser da jeg var ute med gasseren. Den ene er vel piloten, den andre tomgangen?
La de over natten i lampeolje før jeg renset med forgasserrens. Så ut til å bli rene.
Første forgasseren jeg eier dette. Så er meget uerfaren.
Jeg ha hele gasserne over natten i lampeolje da jeg ble anbefalt dette av en på jobb. Oljen var alt annet en ren da jeg tok ut gasserne. Så noe har det løst opp.
Vet su hva disse delene heter på engelsk så kan jeg finne en guide?
Jeg tok å bytte til en 3. tennplugg, og nå gikk den på alle 4, men fusket mye fortsatt. Den dør helt når jeg gir gass. Men ruser veldig sakte opp, så får jeg opp turtallet
- BjørnD
- Innlegg: 49
- Registrert: 21 okt 2020, 16:56
- Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI
Re: forgassertrøbbel
Mixture idle circuit, mixture screw, emulsion tubes. Bare emulsjonsrør og blandingsskrue (med fjør, skive og o-ring) er uttagbar del. Søk opp en eksplosjonstegning av en sånn forgasser, så ser du mye mer.
-Bjørn D.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.
Turbo er gøy.
Teknisk leder, YV.