Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Så tamme er de ikke.. En 300cc med 40-48hk håndterer det meste av veier og trafikk her i landet, også i bakker.
Jeg har selv kjørt både MT-03 og YZF-R3 i flere sammenhenger, har ingen problem i bakkene disse.
Selv en MT-125 med 15hk holder 90km/t opp fra Bolsøytunellen (undersjøisk) med meg på godt over 100kg på.
Dette handler mest om planlegging og girvalg.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg har selv kjørt både MT-03 og YZF-R3 i flere sammenhenger, har ingen problem i bakkene disse.
Selv en MT-125 med 15hk holder 90km/t opp fra Bolsøytunellen (undersjøisk) med meg på godt over 100kg på.
Dette handler mest om planlegging og girvalg.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Det skal jeg være ærlig å si at mer kraft kunne jeg hatt hele veien (har mindre enn 30hk). Når får man nok kraft? Hvilke bakdeler gir det? Mellomtung kan bryte alle fartsgrenser i Norge i alle tilfeller. Kan også miste lappen i omtrent alle fartsgrenser, kanskje vanskelig på motorvei med 110. Men min tur var ferie, så jeg unngikk motorvei så mye som mulig. Det ender opp i at fartsgrensen setter mesteparten av begrensningen og ellers på frie svingete skogsveier er det svingene som setter grensen.Rune75 skrev: 12 sep 2020, 11:44 Følte du noen gang i løpet turen at du manglet kraft - at du ikke fikk kjørt så fort som du ønsket i feks lange bratte oppoverbakker?
Ønsket blir kanskje litt feil men at du klarte å holde fartsgrensene i alle tilfeller?
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Det er vel nok krefter når du synes det selv.FreewheelBurning skrev: 12 sep 2020, 12:59Det skal jeg være ærlig å si at mer kraft kunne jeg hatt hele veien (har mindre enn 30hk). Når får man nok kraft? Hvilke bakdeler gir det? Mellomtung kan bryte alle fartsgrenser i Norge i alle tilfeller. Kan også miste lappen i omtrent alle fartsgrenser, kanskje vanskelig på motorvei med 110. Men min tur var ferie, så jeg unngikk motorvei så mye som mulig. Det ender opp i at fartsgrensen setter mesteparten av begrensningen og ellers på frie svingete skogsveier er det svingene som setter grensen.Rune75 skrev: 12 sep 2020, 11:44 Følte du noen gang i løpet turen at du manglet kraft - at du ikke fikk kjørt så fort som du ønsket i feks lange bratte oppoverbakker?
Ønsket blir kanskje litt feil men at du klarte å holde fartsgrensene i alle tilfeller?
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Hvor mye har servicene kostet sånn ca? Regner med du har hatt en service med ventilsjekk og bytte av variatorreim? Den var vel mest kostbar?FreewheelBurning skrev: 12 sep 2020, 02:16 Har ingen erfaring med nevnte sykler, men mellomtung vil jeg absolutt anbefale, spesielt til langtur. Kjørte <300cc Norge på langs I sommer, Lindesnes - - > Nordkapp (og tilbake igjen), godt over 500mil totalt. Hele turen gikk smetrfritt mekanisk, det som manglet var eventuelt varme i ræva da Nord-Norge om sommeren er som en tidlig vår eller sen høst temperaturmessig.
Drikker lite bensin, sliter lite på dekkene (holder 15-20k km) og ellers rimelig pris på service.
Og kjører pang forbi alle mopeder!
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Dette er nok årets tilbud - automatgir på toppen av det hele. Under 100k for denne herligheten.
https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -red-r381/


https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -red-r381/


- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har det seg slik at du skal bytte ut S1000XR'en for så og gå for en sykkel ala den du linket til over?
Hvis det er slik og jeg ikke har missfortsått helt, så vil du nok med meget stor sannsynlighet merke en vesentlig nedtur med tanke på motorkraft. Noe sier meg at du vet dette allerede og kanskje sykkelen du snakker om er til en annen?
EDIT: Bommet trolig totalt her. Var ikke du som hadde S1000XR. Beklager.
Hvis det er slik og jeg ikke har missfortsått helt, så vil du nok med meget stor sannsynlighet merke en vesentlig nedtur med tanke på motorkraft. Noe sier meg at du vet dette allerede og kanskje sykkelen du snakker om er til en annen?
EDIT: Bommet trolig totalt her. Var ikke du som hadde S1000XR. Beklager.

Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Rimelig jaRune75 skrev: 11 des 2020, 14:53 Dette er nok årets tilbud - automatgir på toppen av det hele. Under 100k for denne herligheten.
https://kellox.no/produkter/mc/motorsyk ... -red-r381/
![]()
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Cb500f blir vel kanskje et alternativ i denne diskusjon? 190 kg, 47.5 hk.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Man klarer seg nok fint med en BMW G310 også!
Jeg tror jeg ville likt å ha en til å kjøre til og fra jobb med.
Det er jo litt hva man ønsker av MCen din. Liker man å rive litt, kjenne litt på draget, så vil nok ikke en G310 holde mål.
Har forøvrig en Jawa 350. Toppfarten er vel 140 om jeg ligger på magen på setet og beina rett og bak. Man føler man kjører moped, helt til man setter seg på en moped. Lettsykkel og forøvrig. Liker å pendle med den, men å laste den ned med bagasje, det liker den egentlig ikke noe særlig.
Jeg tror jeg ville likt å ha en til å kjøre til og fra jobb med.
Det er jo litt hva man ønsker av MCen din. Liker man å rive litt, kjenne litt på draget, så vil nok ikke en G310 holde mål.
Har forøvrig en Jawa 350. Toppfarten er vel 140 om jeg ligger på magen på setet og beina rett og bak. Man føler man kjører moped, helt til man setter seg på en moped. Lettsykkel og forøvrig. Liker å pendle med den, men å laste den ned med bagasje, det liker den egentlig ikke noe særlig.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
G 310 ble grundig slått av KTM 390 A på alle kriterier i siste Bike -motor/chassis/daglig drift/sikkerhet og er faktisk billigere i tillegg.
Bør være et godt alternativ.
Bør være et godt alternativ.
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
De små India produduserte KTM'ene har vel et problem med rust/korrosjon. Har vært et tema her inne tidligere. Har ligget 390 på finn helt ødelagt av korrosjon som bare har vært to år gamle. Tror de passer best til Indisk klima.WikingTnT skrev: 12 des 2020, 13:05 G 310 ble grundig slått av KTM 390 A på alle kriterier i siste Bike -motor/chassis/daglig drift/sikkerhet og er faktisk billigere i tillegg.
Bør være et godt alternativ.
-
- Innlegg: 128
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Bosted: Arendal
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
G310 er vel også produsert i India. Kikket litt på den, men ble skremt da jeg leste det oppsto brudd i ramme ved støtteinnfestning, og hele ramma måtte byttes. Kom derfor aldri så langt at jeg prøvekjørte en.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
https://www.timesnownews.com/auto/bike- ... ope/686213Rune75 skrev: 12 des 2020, 14:50De små India produduserte KTM'ene har vel et problem med rust/korrosjon. Har vært et tema her inne tidligere. Har ligget 390 på finn helt ødelagt av korrosjon som bare har vært to år gamle. Tror de passer best til Indisk klima.WikingTnT skrev: 12 des 2020, 13:05 G 310 ble grundig slått av KTM 390 A på alle kriterier i siste Bike -motor/chassis/daglig drift/sikkerhet og er faktisk billigere i tillegg.
Bør være et godt alternativ.
Re: Noen som har prøvekjørt BMW g310r/gs ?
Norsense skrev: 12 des 2020, 16:12 G310 er vel også produsert i India. Kikket litt på den, men ble skremt da jeg leste det oppsto brudd i ramme ved støtteinnfestning, og hele ramma måtte byttes. Kom derfor aldri så langt at jeg prøvekjørte en.
Alle motorsykler produdusert i India er vel ikke nødvendigvis like dårlig beskyttet mot rust som KTM?WikingTnT skrev: 12 des 2020, 17:38https://www.timesnownews.com/auto/bike- ... ope/686213Rune75 skrev: 12 des 2020, 14:50De små India produduserte KTM'ene har vel et problem med rust/korrosjon. Har vært et tema her inne tidligere. Har ligget 390 på finn helt ødelagt av korrosjon som bare har vært to år gamle. Tror de passer best til Indisk klima.WikingTnT skrev: 12 des 2020, 13:05 G 310 ble grundig slått av KTM 390 A på alle kriterier i siste Bike -motor/chassis/daglig drift/sikkerhet og er faktisk billigere i tillegg.
Bør være et godt alternativ.