kjellv skrev: 16 des 2020, 20:51
Jeg har to stk sigarettenneruttak på min, og bruker doble USB innstikk i disse. Minst like viktig som å ha mulighet til å lade elekronikk synes jeg det er å kunne hente strøm til en liten elektrisk luftkompressor. Jeg aner ikke hvor mye strøm denne trekker, jeg har den ikke her og kan se etter. Men skal et dekk plugges eller en luftmadrass fylles er dette ikke noe problem.
Andre strekker sesongen i begge ender og kjører med oppvarmede klær. 12V uttak med rikelig kapasitet er viktig
Ja da trenger man selvsagt 12V rett fra batteriet og slike USB uttak er jo ubrukelige til slikt. Så sant man da ikke finner luftkompressorer og varmellementer som går på 5V, noe som vel er tvilsomt.
Men man kan ha begge deler. Batteribanken samt USB uttaket gir strøm til telefon og nettbrett etc. mens 12V uttaket bruker man ved å ta ut USB adapteret i 12V (sigarettenner uttaket) og dytter inn en 12V uttak som kan brukes til alskens annet.
Selve koblengene er er jo rimelig simpelt. Det vanskeligste er å få det pent, skjule ledninger etc. Der er jo alle sykler forskjellige og sykler med kåpe og større dashbord etc. gjør nok denne jobben litt enklere da man kan skjule mye samt beskytte kontakter etc. fra vær og vind.
Min S1000R er dermed særdeles dårlig egnet til slikt. Dette gjelder nok de fleste nakensykler vil jeg tro. Men umulig er det nok ikke.
I prinsippet snakker vi to ledninger. strøm og jord fra batteri eller evt. via en annen kurs. Feks. baklyset. Det er så enkelt som det kan få blitt. Kobler man en egen "kurs" rett fra batteriet så må man legge til en sikring. Denne kan enkelt festes til selve ledningen. Poblemet her er at strømmen alltid vil være på hvis noe er koblet til, uavhengig om tenningen er på eller ikke. Man kan evt. enkelt koble en bryter på denne ledningen. Men det blir på en måte litt mer "jalla". Men det funker selvsagt.
Det finnes jo mer sofistikerte måter å gjøre dette på selvsagt hvis man har en del kunnskap rundt dette, men i mitt hode er det enkleste å ikke finne opp kruttet på nytt og koble seg rett på baklyset med et sigaretttenner uttak. Bare pass på at sikringen til baklyset er kraftig nok, noe den mest trolig er. Hvis ikke kan man sette inn en større sikring.
Slik jeg tenker så ser jeg ikke problemet med å sette inn en større sikring i dette tillfellet. Noen får rette på meg hvis jeg tar feil.
Hvis man la oss si bytter ut en 10 amp. sikring med en 15 amp sikring så betyr dette bare at man kan trekke mer ampere på kursen. Baklyset trekker jo ikke mer strøm av den grunn. La oss si man midt på ledningen fra sikringsboksen til baklyset huker seg på med ledningen fra en 12V uttak. Sett at denne ledningen er riktig dimensjonert så vil denne fint klare 15 ampere i worst case scenario. Poenget er at alle ledninger bør dimensjoneres for den amperen sikringen har. For sikringen skal beskytte ledningsnettet og ikke enhetene som er koblet til. Disse har egne kretser som beskytter dem. Dem skal vertfall ha det.
Problemet kommer først når ledningen til baklyset IKKE er dimensjonert for 15 ampere. HVIS man skulle finne på og trekke feks. 15 ampere fra sigarettenner utaket så vil ledningen fra sikringsboksen og frem til der du skjøtet deg på fort bli veldig varm og i værste fall smelte. Først DA har man et større problem.
Men det er så lite sannsynlig at dette skjer at jeg tror sjansen for å bli truffet av meteor er større. For det første trekker man vel sjelden eller aldri 15 ampere av 12V uttaket. Noen sekunder/minutter vil nok gå bra uansett, men over tid er dette lite sannsynlig at man kommer til å gjøre.
Så lenge sikringen er på feks. 10 ampere så er nok ledningen også ratet for dette. Baklyset trekker nok ikke i nærheten av 10 ampere og derfor kan man koble mer utstyr til denne ledningen uten problemer.
Jeg har selv testet en del i furtebua vedrørende overbelastning av ledinger for å se hva dem tåler. Jeg har noen små jumper wires som er ratet for 500mA (0.5 ampere). Disse har jeg kjørt 12V og 4 ampere gjennom i nesten 5 minutter. Altså 8 ganger kapasiteten dem er ratet for. Dem ble veldig varme og myke samt litt sticky, så dem hadde definitivt ikke overlevd en time uten at dem smeltet. At man da kan trekke 15 ampere i en ledning ratet for 10 ampere er jeg overbevist om at man kan. også over lenger tid.
Men anbefalt er det jo selvsagt aldri. Ikke når konsekvensene er at sykkelen kan brenne opp.
Jeg anbefaler dog bruk av silikon kabler. Disse tåler mye høyere varme, er mer fleksible etc. Isolajonen på en silikon kabel klarer man nesten ikke å smelte med en loddebolt. Dem tåler vertfall rundt 200 grader.
Som dere sikkert har lagt merke til så er dette et tema som fasinerer meg litt. :)
Men jeg er på langt nær noen proff og jeg har nok en noe forenklet syn på hvodan ting fungerer, men da er det jo fint at man har noen elektroingeniører her inne som kan gi litt ekstra input. :)