Kan være vi snakker om litt forskjellige ting når vi referer til supermotard. Det begynte vel så vidt vet i Paris med at noen satte 17" på crossere for å rase rundt i bygatene. Fremdeles så er vel det det mest rendyrkede supermotarden, ta en cross eller endurosykkel og sette på 17" men gjerne også andre dempere og bremser.
Eller man kan kjøpe ferdig supermotard, hatt KTM 450 SMC, den kom ferdig med alt dette og slicks, ren banesykkel og uten lys og ikke registrerbar. Men fremdeles veldig nær det opprinnelige konseptet. Og da med 2x4 sete selvfølgelig.
Men siden har MC leverandørene tolket Supermotard veldig fritt, får jo 1200SM, det eneste som vel er igjen av supermotard er oppreist sittestilling og god fjæringsvei. Og da ikke lengre 2x4 sete, setet på min 990SMR er bredt og mykt
Og så har man ymse varianter mellom disse ytterpunktene, KTM690SMC f.eks. har smal/hard sal men ikke så ille som mange skal ha det til, kjørt 200 mil i Alpene med dette. Men finnes masse ettermarkedsseter tilgjengelig så lett å løse for de med sensitiv stuss.
MT07 har aldri jeg tenkt på som supermotard, har vel ikke spesielt lang fjæringsvei, er vel mer streetfighter (som også er blitt rimelig fritt tolket etterhvert).