Eldre og klassiske lett motorsykler …

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

I 1996 ble det innført 125 cm³ som største volum som kunne kjøres etter fylt 16 år men når ble 100 cm³ innført, det var jo 125 cm³ på -60 tallet ?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av bm »

Kem brydde seg, vi kjørte det meste med motor og to hjul, så lenge du ikke ble stoppet..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Geiroe »

Innført med de kjøretøyforskriftene i 1971.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

bm skrev: 26 des 2020, 21:50 Kem brydde seg, vi kjørte det meste med motor og to hjul, så lenge du ikke ble stoppet..
Helt klart men alikevel så ble reglene endra :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Geiroe skrev: 26 des 2020, 21:54 Innført med de kjøretøyforskriftene i 1971.
Takker! Ble innført så tidlig ja :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Siterer fra kjøretøyforskriften fra 1.1.1971
Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Relax »

Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Det var en overgangsperiode på to år, det vil si at de som hadde tatt førekort på lett mc i forkant av 1.1.1971 fikk fortsette å kjøre 125 kubikk dvs to år?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

125 kubikkere registrert før dette var fremdeles lettvektere etterpå.🐥
Jeg kunne ha kjøpt en brukt 125 i 1974 når jeg tok lettlappen :redface :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Tempo ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av dypen »

Relax skrev: 27 des 2020, 15:53 Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
Noen som finner tillegget ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

dypen skrev: 28 des 2020, 23:49
Relax skrev: 27 des 2020, 15:53 Et eller annet sted kom det et tillegg, eller unntak, som gjorde at man kunne kjøre Tempo 125 cm3 eller 150 cm3 den gangen tror jeg !?
Noen som finner tillegget ...
Var vel bare noen biltilsyn som lokalt sa at det var ok å kjøre Tempo 150 på lettlappen.
Tempoklubben mener dette iallefall.
100cc grensa hadde jo ikke tilbakevirkende kraft. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av Kjellrf »

Veit at bla kjøreskolesykler fikk unntak fra regelen om max 7hk, og kunne fjærne plomba, pga kjøring med tung passasjer...
En jeg kjenner, kjøpte en godkjent CB100 K3 uten plombe og med 124ccm sylinder fra en kjøreskole.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Historie 100 cm³ mc i Norge ...

Legg inn av ejs »

Når jeg tok lettlappen i 1974 kjørte jeg først opp på en 350 yamaha skolesykkel, strøk.
Noen dager senere kjørte jeg opp på en suzuki 400.
Så lokale tilpasninger javisst. :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Har vært i Sverige en tur sammen med en fyr som er 11 år yngre enn meg og vi snakket blant annet om lette motorsykler som jeg er godt kjent med fra min tid men har ikke fulgt med etter det.

Han kjørte Honda CB100 som har vært med lenge, to kompiser av han kjørte Yamaha RD80 som var ukjent for meg.

På min tid husker jeg vi hadde Kawasaki 90 og Suzuki 80 som det var en av hver i bygda og vil tro det ikke ble solgt mange av da 125 og 100 var mest attraktive.

Har du kjennskap til lett mc fra din tid som var vanlig eller noen litt uvanlige ?

Fant litt info om RD80
https://de.wikipedia.org/wiki/Yamaha_RD_80_LC

https://de.wikipedia.org/wiki/Yamaha_RD_80_MX
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av AJ »

Jeg hadde en akkurat maken til denne i sin tid :D :
Honda 90.jpg
En Honda 90 i nøyaktig samme fargekombinasjonen og ganske annerledes enn Honda 100, som så langt bedre ut...
:knegg

Har dessverre ingen egne bilder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Den var virkelig flott sammenlignet med CB100 fra mitten av -70 tallet. Det var flere i bygda som kjørte Honda CD50 som har mye fra 90’n du hadde @AJ :)
7E16B4BB-FF16-455B-8329-2CC5B62E3227.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7133
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av dypen »

Min første japanske sykkel var 1971 Suzuki AC50 som ble kjøpt med defekt motor i 1974 mest sannsynlig var det en overligger men tilsvarende den på bilde, sølv tank og resten blå.
17E53EF7-E49A-4641-B8E9-BE3114997108.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Kjellrf »

En grunn til at Yamaha tok in RD80, var at det bare var Norge som på 80-tallet hadde den da utdaterte 100ccm klassen som lett mc, i tillegg til egne hk-regler. I utlandet/EU var det enten 80ccm (eks Tyskland) eller 125 som var mest vanlig. Derfor mye større utvalg, og lettere å få en god pris.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Jompa »

last ned.jpeg
Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Selv hadde jeg moped, Suzuki TS 50 ER med 6hk trimsett.
Det var vanskelig å finne et bilde av "norsk" modell med lav forskjerm.
100 kubikkeren hadde 7hk og dobbetsete så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 717
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av SveinHa »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13...så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Måtte jentene også være "lovlige", @Jompa ? :lol
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Jompa »

SveinHa skrev: 04 jul 2023, 18:35
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13...så man kunne ha jenter bakpå lovlig.
Måtte jentene også være "lovlige", @Jompa ? :lol
De lovlige jentene gikk etter gutter med bil. :sorry
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Lauri »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 last ned.jpeg

Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 04 jul 2023, 19:13
Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 last ned.jpeg

Dette var " sykkelen " i Alta da jeg var 16 år.
Suzuki TS 100 ER.
Populær sykkel innenfor reindriftsnæringen; lett og sterk.
Ingen rundt her ville ha sånn-gikk som en snile i forhold til de andre 100ccm syklene.

I senere år så trimmet jeg en slik motor(på en helt annet nivå enn en 16 åring hadde mulighet til)og puttet den i en TS50x ramme og den dro rett på hjulet når en gav gass i 40kmh og drevet den så høyt jeg turte med trommelbrems-130kmh men var god for mye mer..men hadde problemer med svinghjulet som løsnet uansett hva jeg prøvde. Men når en drar over 12000rpm og rødfeltet originalt var 7000 mener jeg, så mulig ikke så rart.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Eldre og klassiske lett motorsykler …

Legg inn av Geiroe »

Jompa skrev: 04 jul 2023, 17:13 100 kubikkeren hadde 7hk
Bare for å være pirkete, så var det maks 6Hk. og 100cc fra 71, før det var 125cc maks. Sachs 125 hadde 6Hk originalt, så pussig nok ble det maks grensa. Min Yamaha RS 100 hadde 6Hk før jeg fingra med den.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar