Jeg flyr en del bensinmodeller type 30cc osv. og da bruker jeg alkylat-bensin for å slippe bensinlukt i bilen og i hobbyrommet.FredrikE24 skrev: 30 nov 2020, 18:12 1,4V på et toppladet Ni-Mh er slettes ikke uvanlig det.. Ni-Mh er veldig stabile, men de er trege å lade opp og har et beskjedent effektuttak over kort tid. Ni-Cd er klart bedre på power, men sleit med at de måtte lades helt ut og så fullades. De måtte også lagres fullada og tålte generelt dårlig å bli lagret. De ble fort «slitt». I tillegg til de er mer skadelig for naturen.
Sånn sett er jo LiPo og LiFe en gudegave.. Sett bort ifra at de kan ta fyr ved misbruk. Var først når LiPo kom at elektromodellflyvning ble en hit. Da jeg drev med modellflyving og helikopter da jeg var 9-12 år så var det Ni-Cd på drift av radioutstyret i modellen for å kunne ha nok power til servoene og en stor Ni-Mh pakke i senderen. Motorene gikk på fuel, en blanding av nitromethan, metanol og olje. Man måtte ha med seg mengder av utstyr for å fly litt på stripa. Idag er det en boks med batterier og en sender + selve modellen.
Men bruker Lipo til mottager/servoer osv.
Har også en del elektro, men mindre fly siden flytid på større modeller med elektro-oppsett blir kort (og dyr).