pekle skrev: 01 jan 2021, 15:04 drittlei av snømåking og plenklipping. De vil heller ha Kiwi i underetasjen og parkeringskjeller.

Kjenner igjen denne beskrivelsen fra tettstedene her jeg bor også.
Folk i min alder og eldre har fått mange "gode" råd fra yngre familiemedlemmer og bolig"eksperter" om at livet vil bli så mye enklere om man flytter inn i en leilighet på et plan og halv størrelse av eneboligen sin.
Så mange gjør nettopp dette. Og en del angrer i ettertid...
Hvorfor?
Jo, de opplever etter kort tid at de har mindre plass, ikke minst ute med kun en liten terrasse. Og de fleste savner faktisk å kunne gå rett ut på en grønn plen.
I tillegg synes en del at naboene er altfor tett innpå.
Nærheten til tettstedssentrum setter de aller fleste pris på i starten, men etter hvert så viser det seg at dette ikke betyr så mye likevel.
Jeg skjønner naturligvis at en endring fra å bo i enebolig med to og evt. tre (kjeller og loft) etasjer og stor tomt til en leilighet over et plan er bra og ønskelig når helsa ikke lenger er som den var.
Kan hende det skjer meg også en dag.
Men enn så lenge trives jeg svært godt godt i romslig enebolig med trapp til kjeller- og loftetasje og bl.a. eget musikkrom hvor jeg kan spille så høyt jeg ønsker uten at naboene "plages"...

Snømåking er jeg nok ikke spesielt glad i, men noe jeg fint kan leve med. Greit å ha en grunn til å komme seg ut i frisk vinterluft og bruke kroppen aktivt for å rydde vekk snøen (ingen motorisert hjelp her i gården, nei