Min første MC - Anbefalinger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Hei!

Jeg er helt ny i MC verden. Blir 24år nå og skal ta tung lappen før sommeren.

Det jeg er på jakt etter er en morsom, rask motorsykkel som ikke er vanskelig å kjøre for en nybegynner.
Den vil stort sett kun bli brukt til "kosekjøring" og ikke pendling frem og tilbake til jobb eller på vinterstid, da bruker jeg bil.

Mine ønsker: Under 100.000 Kr - Bør ikke være kjørt for langt eller være stort mer enn 10år. Rimelig vedlikehold.

Har ingen forhold til hvor mange ccm som er mye på en MC til en nybegynner.
Hvor mye er nødvendig for å få følelsen av en rask MC, 400-600ccm?

Foretrekker utseende på Racing sykklene, men kom med andre alternativ dersom dere mener det er bedre.

Takk på forhånd.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Rune75 »


martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Takk for svar.
Hvordan er Honda CBR500R sammenlignet med Kawasaki Ninja 650 for eks?
Vil jeg merke stor forskjell på de forskjellige racing syklene i denne pris klassen eller er de stort sett lik å kjøre med tanke på vanskelighetsgrad og vedlikeholdsutgifter?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

Fine anbefalinger fra Rune75. Jeg ville gått for en 1000cc, med 600 som minimum. Liker du R-sykler så er det masse å velge i på Finn. En CBR1000RR fra 2004 til 2007 er masse sykkel for pengene, og de er ofte relativt kortkjørt ift. typiske tursykler.
Jeg tror videre at typeiske såkalte "nybegynnersykler" ikke finnes. Alle kan kjøre alt, bare man bruker hodet :-)

Eksempel:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=202028876

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 740
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av JanK »

Rune75 skrev: 14 jan 2021, 14:12 Helt ny https://www.finn.no/203709603
Litt brukt https://www.finn.no/180272035
Vanskelig å finne en bedre førstesykkel enn CBR500R (hvis du vil ha racer looken).

Mer enn nok effekt for å ha det morro og forbedre ferdighetene dine men ikke så mye at det er "farlig" for en nybegynner. Kjør 1-2 sesonger og oppgrader til en "ordentlig" R-sykkel.

Ny sykkel = garanti hvis det skulle være noen problemer
Honda = aldri problemer

Løp og kjøp!
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Hondaen ser ut som et veldig bra forslag, har hørt mye om driftsikkerheten deres. Alt som er japansk er vell bra?

Høres fornuftig ut å kjøre 1-2 sesonger med noe som ikke har 1000cm, for så å oppgradere når man er mer erfaren.
Planen var egentlig å ta lappen på mellom tung, men forstod fort at disse kjøretøyene kan være livsfarlig vist du ikke bruker hodet.

Så glad jeg ikke tok lappen når jeg var yngre..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt problem med nybegynnersykler er at de er nettopp det. Kjipt å bytte ut fordi de er kjipe etter kort tid. Kjøp for all del akkurat det du har lyst på og råd til. Så blir det bra!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 14 jan 2021, 16:38 Mitt problem med nybegynnersykler er at de er nettopp det. Kjipt å bytte ut fordi de er kjipe etter kort tid. Kjøp for all del akkurat det du har lyst på og råd til. Så blir det bra!
Støttes. En nybegynner kan fint kjøre hva som helst. Hvis men ikke evner å begrense seg på en "stor" r-sykkel så bør men heller vurdere om mc er særlig lurt å satse på. "Lettkjørt" er bare et ord.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

KTM690 Duke eller SMC, eller Husqvarna 701 om du liker designet på Husqvarna bedre ("samme" sykkel)

Ikke noe pendelersykkel men ultra lettkjørt/lettsvingt om du mest tenker å kjøre morsomme MC veier. En sylindret så kort register som gjør at du må gire litt men det er bra på første sykkel, da får man det inn i fingrene. Bra bremser, dempere etc i motsetning til en del andre "nybegynner sykler" og veier mye mindre (= mer lettkjørt og raskere). Går bra men ikke så mye effekt at sykkelen som er på tur med deg, kjørte like fort med 690 på bane som 990 med dobbelt så mye hester.

Super for nybegynner og mye artigere enn 500cc Honda, men ikke bare for nybegynnere er utrolig morsom sykkel også for erfarne. Mener jeg da ;)

Ikke for det, Hondaen er fin den og sikkert bra kvalitet. Og bra pris. Tror bare mye kjedeligere enn 690/701 (har jo ikke prøvd den).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av kjellv »

Hei, og velkommen i forumet :prf

Lettkjørt.. det er bare et begrep. Det er noen få som kan settes i en kategori som ikke er spesielt lettkjørt, men ellers er det aller meste lettkjørt etter å ha kjørt de første 20 mil. Etter å ha kjørt en nær sagt hvilken som helst sykkel 3-4 timer har du blitt så godt kjent med den at den oppleves lettkjørt. Om den er 300cc eller 1300cc betyr ikke stort etter de første milene.
Det som er viktigst er at du ser for deg hva du skal bruke den til. Er det show-off i gata, kortere kveldsturer eller dagsturer, kjører du kun på asfalt, kjører du mye på grusvei eller dårlig vei, drømmer du om langturer med mye bagasje..? Kanskje du trenger noe som passer i alle disse?
Som flere her sier, kjøp ikke for liten sykkel. Du vokser veldig fort fra en slik og starter jakten på mer motor.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 14 jan 2021, 21:03 Lettkjørt.. det er bare et begrep. Det er noen få som kan settes i en kategori som ikke er spesielt lettkjørt, men ellers er det aller meste lettkjørt etter å ha kjørt de første 20 mil. Etter å ha kjørt en nær sagt hvilken som helst sykkel 3-4 timer har du blitt så godt kjent med den at den oppleves lettkjørt. Om den er 300cc eller 1300cc betyr ikke stort etter de første milene.
Mulig vi har forskjellig forståelse av begrepet lettkjørt. FJR1300 (som eksempel) er jo lettkjørt på den måten at bjønnsterk motor så slipper å gire mye med (690 må gires mye for å ha nok effekt ved aktiv kjøring) og er stabil og trygg.

Med lettkjørt tenkte jeg mer på at hvis smal, svingete og kanskje uoversiktelig vei, så er sykkelen lettere/raskere å få inn i svingen og evt korrigere i svingen. Så lettsvingt er kanskje et bedre ord. Og en 690 er definitivt MYE mer lettsvingt enn en FJR1300 (hatt FJR1300 som leiesykkel), ikke det at dårlig men veier dobbelt så mye, det merkes ;-)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mange her. Spesielt cannon og kjellv.

Du blir vant til alle sykler. For mange er det å sette seg på en motorsykkel for første gang litt "rart" og "tungt". Det eneste jeg er ganske sikker på er at å kjøpe en sykkel kun basert på lav pris og en motor i 500-600 segmentet vil gi deg en ganske kort glede. I starten vil dem virke kjappe, men så fort du blir varm i trøya, så merker du at kreftene kanskje gjerne kunne vært mer til stede.

Som nybegynner mener jeg ikke man automatisk burde velge en billig sykkel med mindre motor og dårligere specs når det kommer til dempere etc. Som nybegynner trenger man all den hjelpen man kan få av elektronikken og ikke minst gode bremser.

Se om du finner deg en Yamaha MT07. Ikke best på noe, men motoren er helt OK. Sleng på noen øhlins dempere etc. så har du en fin sykkel.

Skal du har en sykkel som ligner på en R-sykkel til en lav pris så er min mening, dropp det. En firesylindret 600cc i billigsegmentet er kanskje i mine øyne noe av det kjipeste jeg kunne kjørt. Motorsvak på lave turtall og skal man ha det litt gøy så må man langt opp i turtallsregisteret før det skjer noe som helst. Om det skjer noe særlig i det hele tatt.

Har selv kjørt en Yamaha R6 som jeg tror var en 2007 modell. Jeg synes ikke denne var spennende i det hele tatt. Vertfall ikke verdt prisen og den enorme forsikringspremien en slik sykkel utløser.

Så jeg skal være litt kjedelig her, og heller anbefale deg en gatesykkel. Jeg ville valgt en MT07 i ditt tillfelle og modifisert denne litt med tanke på dempere etc. Eller en MT09 om du får tak i en slik til det budsjettet du har satt.

Honda er kanskje driftsikkert, men nå har vel Yamaha tronet den toppen så vidt jeg har sett de siste årene. Noe som også gjenspeiles i salgstallene. Honda er for meg "gjeeeesp".

Lykke til med valg av sykkel. Kjøp med hjertet og ikke med lommeboken. Så langt det er mulig.

martin.davanger
Innlegg: 4
Registrert: 14 jan 2021, 13:17
Motorsykkelen din: Førstegangs kjøper

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av martin.davanger »

Takk for mange gode svar og anbefalinger.

R-sykkel er kanskje ikke er de mest artigste i bykjøring, siden turtallet på mange må være relativt høyt før det beveger seg.
Har forstått det slik at man lærer seg sykkelen sin karakter og at alle sykkler sånn sett er "lettkjørt" etter kort tid, så det er bra.

Nå handler jeg motorsykkel med hjertet og ikke annet, derfor jeg foretrekker "Racing" utseende..
Etter et par år med erfaring kan jeg heller le av meg selv og valget jeg tok, men da har jeg ivertfall opplevd guttedrømmen

Ser ut som det kanskje blir en Honda CBR 500/650R

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Viktigste er tross alt at du tar lappen og kjøper MC og lett å selge/kjøpe sykler så uansett ikke valg man gjør for livet :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
RobbanSwe
Innlegg: 10
Registrert: 21 jul 2017, 10:46
Motorsykkelen din: Z1000 blk. edt. 2013

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av RobbanSwe »

Suzuki gsxr750

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av NickNei »

Suki Gsxr 750 er et veldig godt forslag. Der har du noe du ikke vokser fra første året, og den fortsatt ikke er for stor. CBR 500 blir du altfor fort lei...

ZZR-Erling

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av ZZR-Erling »

Anbefaler en pen GSXR600
Med eller uten slip on har ingenting å si for effekten. Helanlegg må til i så fall.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Jeg ville IKKE ha valgt cbr500/650 ihvertfall. Disse kan ikke måles med de klassiske 600 rr syklene og er heller ikke i samme klasse. Alt under 600 er moped. Dukker du opp med en 650 i en gjeng med r syklister og tror du kjører en racing sykkel så blir du rett og slett sett rart på. Kawasaki har en "ninja" 650 også ikke sant? Disse "R"syklene ses på som fattigmanns r sykler. Det er det samme som om du skulle komme med en honda shadow i en Harley-treff.

Men det positive med disse fake rsyklene er at de er mye billigere i forsikring da :thumleft

Realiser guttedrømmen fullt ut og don't come to a gunfight with a knife.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av HeHy »

Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel. Vil alltid være noen som skal hause opp om kubikken “alt under 1800cc er moped" kan du risikere å høre hvis du snakker med cruiser folk...
Har kjørt en ninja zx6r 636cc sykkel i 3 år, sykkelen har 130hk på 12k rpm, men fortsatt rundt 30hk på 3-4k rpm. Dvs det går mer enn godt nok til vanlig, og hvis du girer ned noen hakk og gir på så fyker man forbi det aller meste på veien. Har også kjørt langtur med sykkelen, ingen problem...
Kjøp det du og hjertet har lyst på, kjør forsiktig i begynnelsen og kjøp en annen sykkel om du har lyst å prøve noe annet eller blir lei av R-sykkel.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel. Vil alltid være noen som skal hause opp om kubikken “alt under 1800cc er moped" kan du risikere å høre hvis du snakker med cruiser folk...
Har kjørt en ninja zx6r 636cc sykkel i 3 år, sykkelen har 130hk på 12k rpm, men fortsatt rundt 30hk på 3-4k rpm. Dvs det går mer enn godt nok til vanlig, og hvis du girer ned noen hakk og gir på så fyker man forbi det aller meste på veien. Har også kjørt langtur med sykkelen, ingen problem...
Kjøp det du og hjertet har lyst på, kjør forsiktig i begynnelsen og kjøp en annen sykkel om du har lyst å prøve noe annet eller blir lei av R-sykkel.
Slapp av med deg a løkhode. Ja, du har 30hk på 3k rpm, mens cbr 650 har 20hk - om det skal ha noe å si. Du som kjører en rr burde vite at det er to forskjellige type sykler og cbr 650 er ikke en r sykkel. Det er ikke bare snakk om motor, noe du også burde vite, men chassis, demper, bremser og etc.

Når jeg har hatt som mål og drømt om å kjøpe en ferrari 488 så kjøper jeg akkurat ikke en mazda mx5. Når en som er ny på sykkel, som ts, så syns jeg det er langt mer innafor at noen sier ifra at de syklene han har valgt egentlig ikke er det han har sett for seg. Selvfølgelig går de fleste sykler mer enn godt nok til vanlig, også 500kg tunge cruisere med 80hk kan kjøre fra en passat.

Når det gjelder komfort på r sykler så er de ikke gode i det hele tatt(finnes selvfølgelig mutanter der ute som ikke har problemer med dette). De er kompromissløse og er laget for å være kjappest rundt en bane, mens andre sykler er mer komfortable slik som cbr650 og er lettere å kjøre rundt med i byen. R sykler er heller ikke laget for å cruise i 3k rpm men heller ligge på toppen og kysse rødlinja.

Selvfølgelig kan man ligge på 3k rpm og cruise, og tror meg det er mange som gjør det, men det er fordi man blant annet vil vise frem r sykkelen sin og tøffe seg litt, slik som fyren med ferrari 488 skal drive å peacocke. Dette skjønner man. Blir bare feil å leke deilig på en mazda mx5. :jada:

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Nomade »

Juicebox skrev: 16 jan 2021, 05:47 Jeg ville IKKE ha valgt cbr500/650 ihvertfall. Disse kan ikke måles med de klassiske 600 rr syklene og er heller ikke i samme klasse. Alt under 600 er moped. Dukker du opp med en 650 i en gjeng med r syklister og tror du kjører en racing sykkel så blir du rett og slett sett rart på. Kawasaki har en "ninja" 650 også ikke sant? Disse "R"syklene ses på som fattigmanns r sykler. Det er det samme som om du skulle komme med en honda shadow i en Harley-treff.

Men det positive med disse fake rsyklene er at de er mye billigere i forsikring da :thumleft

Realiser guttedrømmen fullt ut og don't come to a gunfight with a knife.
Tullball, mange som lider av kubbikksyken her inne :roll

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av Juicebox »

Nomade skrev: 16 jan 2021, 09:05 Tullball, mange som lider av kubbikksyken her inne :roll
Ja stemmer det, 600 er mer enn 650.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av FredrikE24 »

VFR800 Vtec er ikke nevnt så jeg nevner den.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39848
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 16 jan 2021, 09:37 VFR800 Vtec er ikke nevnt så jeg nevner den.
Enig.
Dette er jo en modell som har vært i produksjon i mange, mange år, flere tiår, faktisk og er blitt jevnlig oppdatert.
Skuddsikkert kjøp i de aller fleste tilfeller.
Passe sportslig kjørestilling og langt fra like kompromissløs som mange rene R-sykler.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Min første MC - Anbefalinger

Legg inn av HeHy »


Juicebox skrev:
HeHy skrev: 16 jan 2021, 07:31 Cb/cbr650 er en 4 sylindra sykkel med ca 96hk. Er mer enn nok for de aller fleste på offentlig vei. Ikke hør på løkhauan som påstår at det er moped uansett hvilken sykkel.
Slapp av med deg a løkhode. :jada:
Haha, var ikke nødvendigvis ment til deg men gøy at du blir krenka! Dette er ment for alle som sier at "alt under x antall hester/kubikk blir du lei av/passer ikke bla bla bla".
La folk kjøpe sykkelen de vil ha/passer for dems bruk. I trådstarters tilfelle vil han gjerne ha en sykkel som ikke nødvendigvis blir for mye om han skulle bli litt for hard på gassen fram til han har kjørt en stund.
De nye cbr650 skal visstnok være rimelig kapable samtidig som de skal være brukbare til flere ting enn kun banekjøring. Trådstarter har ikke sagt at han skal begynne med road racing heller...

Svar