Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 07:05
cannon skrev: 18 jan 2021, 06:55
Bjerknez skrev: 18 jan 2021, 04:42
Men for å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere vedrørende forsikringer.
En typisk "R-sykkel" vil fort koste 20-30 laken i året eller mer for en fersk motorsyklist under 24 år. Over en periode på fem år kan dette utgjøre opp mot 150.000 kroner. Altså 50.000, mer enn MC budsjettet ditt.
Eller ca. 3.000 kr. pr. måned.
Kjøper du en mer "vanlig" sykkel kan forsikringspremien fort bli så liten som rundt 4-5.000 i året. Det blir ca. 25.000 kroner i løpet av fem år.
150.000 kroner, minus 25.000,- er 125.000,- kroner spart i løpet av fem år hvis du kjøper deg en mer "vanlig" sykkel som ikke befinner seg i R-segmentet. Legg evt. til de 125.000 til det budsjettet du har på 100,000,- og kjøp deg en flungende ny sykkel ala Speed Triple RS etc. (Hvis forsikringspremien på en slik er god i ditt tillfelle).
R-sykler er i mine øyne syne sykler for spesielt interreserte som er villige til å betale ut av nesa til forsikringsselskapet. Jeg mener at man bør velge med hjertet selvsagt og så lenge man er klar over at forsikringspremien faktisk er en vesentlig utgift i enkelte tillfeller og slår seg til ro med det, så sier jeg kjør på.
Men jeg ville ikke kjøpt en R-sykkel hvis jeg levde på budsjett og man telte på kronene hver måned. men det er nå meg. Se dette som en ren opplysning og ikke som et kontant råd. jeg sier bare at forsikringspremien virker og være utelatt i diskusjonen her. Noe som er litt rart når man har et budsjett på 100k og vil ha noe i R-sykkel segmentet. :)
Hvorfor kasko på en mc til oppunder 100.000? Hvis banken har pant i sykkelen så må man ha kasko, hvis ikke så viser regnestykket ditt at kasko mest sannsynlig ikke er lønnsomt.
Det kommer jo helt ann på om man klarer å kjøre sykkel uten skader etc. Så det blir jo et regnestykke. Som fersk motorsyklist hvor man trolig lever på budsjett ville jeg kanskje ikke satset for høyt på og unngå kasko for å spare penger.
Ja, forsikring er basert på risikovurdering. Hvis eier har valget om kasko eller ikke, og sykkelens verdi er under 100.000, og kaskoen koster 15-20 tusen årlig, så ville jeg mye heller satt de pengene i banken hvert år.
Det er for de aller fleste mye større sannsynlighet for å få glede av pengene i banken, enn ved å betale de til forsikringsselskapet. Her må hver enkelt selvfølgelig vurdere selv, men jeg er rimelig sikker på at de aller fleste kan se seg tilbake og tenke at kaskoen på en billig sykkel var "bortkastet". I min store MC-omgangskrets gjennom 45 år kjenner jeg til 2 tilfeller der kaskoen virkelig hadde verdi, og det var singelulykker med ny, dyr sykkel.