Hvor mange hester trengs over Alpene?
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Hvor mange hester trengs over Alpene?
Svaret finner vi i januarutgaven av Tourenfahrer. I et lite koronaåpent vindu sist sommer bestemte en 46 år gammel hjerteoperert (nytt hjerte!) yrkesskolelærer fra Bayern seg for en Italiatur etter et par måneders rekonvalesens. Han krysset over gjennom Tyrol/Südtirol med en 40 år gammel DAX som etter en gjennomgang greide 2,1hk. Først i 2.500 meters høyde fikk den pusteproblemer, og måtte få hjelp av følgesykkelen, en langt sterkere Monkey med hele 9,4hk. Han ble tauet de siste høydemeterne gjennom hårnålssvingene av den!
Etter turen München-Comosjøen tur-retur sa han at den største utfordringen var ryggen. Han målte nemlig godt over to meter.
Etter turen München-Comosjøen tur-retur sa han at den største utfordringen var ryggen. Han målte nemlig godt over to meter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?

Artig historie og helt klart en gla'sak

Men for å svare på spørsmålet.
160 HK er omtrent det som trengs for å forsere de høyeste alpepassene


Neida, bare tuller, selvfølgelig.
Både Moto Guzzi Stelvio med sine 105 HK og KTM SA med sine 160 HK, som er de syklene jeg har kjørt i disse områdene, hadde ingen pusteproblemer i de østerrikske, italienske og sveitsiske alpepassene.
Men tror neppe jeg ville lagt ut på tur med f.eks. en Honda CB 125, som jeg testkjørte for moen måneder siden. Den slet faktisk litt i stigningen opp mot Lygna på rv. 4...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Med 2,1 hk kom han opp til 2.500meter. De siste høydemeterne ble han dratt med slepetau av en Monkey 9,5hk. Så Monkeyen greide altså både seg sjøl og å slepe denne digre mannen på den lille DAX'en!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
En hest skulle gå bra det :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Egentlig et veldig bra svar :) .
Men siden dette ikke er et forum om hest og for hestinteresserte, selv om det kanskje finnes noen av dem her inne, så får vi kanskje holde oss til tohjulinger, være seg en Dax eller kraftmaskin av en MC med 200 HK

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Om jeg ikke husker feil så har det vært medlemmer her inne som har kjørt alpepass med ensylindringer som KTM 690.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
690SMC er kanonbra i Alpene, ler av hårnålerAJ skrev: 23 jan 2021, 19:31 Om jeg ikke husker feil så har det vært medlemmer her inne som har kjørt alpepass med ensylindringer som KTM 690.
Kunne vært interessat å høre deres erfaringer med disse syklene opp i 2500 - 2700 meters høyde.

Greia er at, joda, mister kanskje litt effekt på +2.000moh men som ser her så holder det jo med et par hk så om mister 10-15hk så har man i praksis likevel nok, har aldri følt det som problem hverken med 70hk eller 150hk.
Er nok mer problem med forgasser som jukser, enn innsprøytning men min Fazer1000 hadde forgasser og var jo bare å gire ned litt tidligere og jukse litt med clutchen om turtallet blir lavt i hårnålene.
Mener jeg da

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Det aner meg at her er det lett å blande to forhold. Den gamle Dax'en hadde nok forgasser. Jo høyere man kommer, jo mindre oksygen. En følge av det er at alle forgassermotorer, selv de best justerte, får fetere og fetere blanding jo høyere man kommer. Med innsprøytning justeres blandingen av sensorene i systemet, blandingen blir aldri for fet. Konklusjonen er derfor at selv 0.5 hk er nok, og 170 hk kan by på trøbbel hvis det er en motor med forgassere
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Men alle får mindre oxygen okke som, og derved mindre av både bensin og luft.Joachim skrev: 23 jan 2021, 21:18 Det aner meg at her er det lett å blande to forhold. Den gamle Dax'en hadde nok forgasser. Jo høyere man kommer, jo mindre oksygen. En følge av det er at alle forgassermotorer, selv de best justerte, får fetere og fetere blanding jo høyere man kommer. Med innsprøytning justeres blandingen av sensorene i systemet, blandingen blir aldri for fet. Konklusjonen er derfor at selv 0.5 hk er nok, og 170 hk kan by på trøbbel hvis det er en motor med forgassere
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Det blir lavere og lavere lufttrykk i høyden, det gir lavere Venturi hastighet på lufta i forgasseren, og det suges inn mindre bensin. Det må kompenseres med større hoveddysa, så det blir lettere å duge bensin.
I tillegg til mindre oksygen
I tillegg til mindre oksygen
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Kjørt trimma moped over 1000 høydemeter på hytta siden jeg gikk i barnehagen. Min erfaring fra det, er at mopeden går bedre i bygda enn på fjellet. Man merker stor forskjell. I tillegg må luftfilteret være mer åpent og dysene større.
En slapp DAX med Honda firetakt er ikke noe særlig å dra på høydeturer med. Skulle heller valgt totakter.
En slapp DAX med Honda firetakt er ikke noe særlig å dra på høydeturer med. Skulle heller valgt totakter.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Ja, det framgår av artikkelen at det var "surstoffmangel". egentlig en veldig morsom artikkel, mye svart humor og sjølironi av en mann som nylig hadde skifta hjerte! Han underviste i motorlære på yrkesskolen, og hadde sjøl overhalt sin gamle DAX. Det var nok enklere å bli slept en kilometer opp enn å begynne å justere blandinga. Og ja, det hadde nok vært bedre med en totakter, men dette var hans ungdoms sykkel, han hadde den gangen drømt om å kjøre den til Italia, og nå følte han at han ikke burde utsette det lenger.Kjellrf skrev: 24 jan 2021, 10:27 Det blir lavere og lavere lufttrykk i høyden, det gir lavere Venturi hastighet på lufta i forgasseren, og det suges inn mindre bensin. Det må kompenseres med større hoveddysa, så det blir lettere å duge bensin.
I tillegg til mindre oksygen![]()
Det som imponerte meg mer, var at en 9hk Monkey faktisk greide å trekke dem den siste kilometeren over 2500 meters høyde!
Men dette ble en lærdom, i hvertfall for meg; man MÅ ikke ha en 1250GSA for å komme over de høyeste Alpepassa.
Hvis man bare ikke blir stressa av å holde maks 30km/t.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Jeg kunne nok kjørt min 350 med 23HK overalt oppi fjellene der, eller rundt ellers. Problemet er at man ønsker å cruise i høyere fart enn 80-90km/t der man kan
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Har jo faktisk også kjørt kinesisk 250 crosser på 5.000 moh i Nepal og DA merket man det godt
Men de justerte faktisk aldri forgasserne, påsto at disse enkle crosserne var mer robuste slik sett enn mer hi-end egentlig løpsmaskiner vi er vant til her på berget (selv om både 4T og 2T nå er med innsprøytning så vil tro bedre).
Forøvrig ikke bare crosseren som merket høyden, så lenge moderat aktivitet så greit nok men når måtte løfte og dytte litt ble man fort andpusten, ja

Forøvrig ikke bare crosseren som merket høyden, så lenge moderat aktivitet så greit nok men når måtte løfte og dytte litt ble man fort andpusten, ja

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Hvor mange hester trengs over Alpene?
Jeg har kjørt flere ganger i alpene med en Suzuki GSX400 med ca. 35 hester. Også vært på tre andre Europaturer med en Honda NV400. Null problem. Men jeg pakker lett da. Ser at enkelte har svære sekker bakpå, med telt, bord, stoler og hele pakka. Jeg har stort sett skiftetøy, litt vann, mobillader og kreditkort. Holder i massevis
.
