Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.
Re: Ung igjen på MC
Artig. Vi satt rett rundt hjørnet på Meat & Eat hvor jeg så du passerte iflg google maps. Kjørte etter en god og sein lunsj videre til Preikestolen basecamp hvor vi tok noen bilder. Deretter videre til Oanes og ferge til Lauvik.
Dempere blir gjerne slitt så seint over tid at en ikke merker det før det er lovlig seint. Som tommelfinger regel kan en bruke 30 000 km før en bør overhale/bytte, kommer så klart an på bruk og last samt type demper. Ihvertfall en viktig faktor både for komfort og sikkerhet. Og innstilling av demper er nesten en liten vitenskap i seg selv. Her finnes masse youtube videoer om emnet.
Dempere blir gjerne slitt så seint over tid at en ikke merker det før det er lovlig seint. Som tommelfinger regel kan en bruke 30 000 km før en bør overhale/bytte, kommer så klart an på bruk og last samt type demper. Ihvertfall en viktig faktor både for komfort og sikkerhet. Og innstilling av demper er nesten en liten vitenskap i seg selv. Her finnes masse youtube videoer om emnet.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Lå over på Ølberg camping natta før og brukte hele dagen i Stavanger over noen kopper kaffe sammens med læregutter jeg jobbet sammens med for 33 år siden. Bodde i Stavanger i 2 år, men hobbyen da var fallskjermhopping.KawaKjetil skrev: 07 sep 2020, 20:51 Artig. Vi satt rett rundt hjørnet på Meat & Eat hvor jeg så du passerte iflg google maps. Kjørte etter en god og sein lunsj videre til Preikestolen basecamp hvor vi tok noen bilder. Deretter videre til Oanes og ferge til Lauvik.
Dempere blir gjerne slitt så seint over tid at en ikke merker det før det er lovlig seint. Som tommelfinger regel kan en bruke 30 000 km før en bør overhale/bytte, kommer så klart an på bruk og last samt type demper. Ihvertfall en viktig faktor både for komfort og sikkerhet. Og innstilling av demper er nesten en liten vitenskap i seg selv. Her finnes masse youtube videoer om emnet.
Som du har forstått så er sykkel nytt for meg, men ikke mekanikk... snart kan jeg vel antyde at jeg har skrudd på det meste unntatt flygende ting, ja å tog.... men det kommer alltid en tid med lesing og i nyere tid titting på video . før man begynner å skru...
dempere ja det er en vitenskap og ikke minst hvordan fram og bak virker i lag - har gått gjennom Dave Moss sine videoer og der er det en del og hente... foorige demperen har nok ikke vært god siden jeg kjøpte sykkelen for 2 år siden - men det har blitt kompensert ved at noen har forspent den til maks. på delesykkelen var det enda to hakk igjen.
Ellers så lurer jeg litt på å operere demperen og se om det går å overhale-- det er vel bare pakninger som er sprunget lekk ... og simringer i alle dimensjoner har vi skuffevis av på gammeljobben.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ja nå sitter jeg å vurderer løsninger som kan hindre at det skal skje på nytt -
Ser ut til at det er en klar årsakssammenheng - og at brannen starter fordi det blir forvarmt ved forkanten av sidekofferten - så varmt at den smelter og på et tidspunkt tar fyr.
Det jeg nå lurer på er om noen har erfaringer med for varm eksos --
Jeg tenker nå å enten-,og-,eller- bygge en spoiler som tar opp luft for kjøling, senke eksospotte, sveise på varme skjold på potte , legge in en luftekanal fra fronten til kjøling av rommet mellom potta og koffert.
HAR DERE NOEN TANKER

Ser ut til at det er en klar årsakssammenheng - og at brannen starter fordi det blir forvarmt ved forkanten av sidekofferten - så varmt at den smelter og på et tidspunkt tar fyr.
Det jeg nå lurer på er om noen har erfaringer med for varm eksos --
Jeg tenker nå å enten-,og-,eller- bygge en spoiler som tar opp luft for kjøling, senke eksospotte, sveise på varme skjold på potte , legge in en luftekanal fra fronten til kjøling av rommet mellom potta og koffert.
HAR DERE NOEN TANKER



Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ung igjen på MC
Kan det være en ide å løfte koffertfestene noen cm ?
En mulighet kan vel også være varmeskold laget av tynnvegget rustfritt rør eller tynn plate ?
Vet ikke om du har cylindriske eller koniske lyddempere.
Det skulle uansett gå an å lage skold som dekker øvre halvdel av pottene og montere dem med feks en centimeters klaring med slangeklemmer rundt pottene.
Evt montere skold av tynn plate under koffertene, med klaring til bunnen.
Nå har jeg en liten mistanke om av varme eksospotter og tung tilhenger har en sammenheng.
En mulighet kan vel også være varmeskold laget av tynnvegget rustfritt rør eller tynn plate ?
Vet ikke om du har cylindriske eller koniske lyddempere.
Det skulle uansett gå an å lage skold som dekker øvre halvdel av pottene og montere dem med feks en centimeters klaring med slangeklemmer rundt pottene.
Evt montere skold av tynn plate under koffertene, med klaring til bunnen.
Nå har jeg en liten mistanke om av varme eksospotter og tung tilhenger har en sammenheng.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Ung igjen på MC
Ta deg en titt på videoen der Det forklares hvordan Millyard v10 ble bygget. Han fant løsningen på varmeproblemet i kunstig kull. Bygger lite og kan limes rett på et deksel.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Tenker å senke potta ca 2 cm - løfte koffert betyr bygge om sykkel --Jompa skrev: 03 jan 2021, 23:00 Kan det være en ide å løfte koffertfestene noen cm ?
Nå har jeg en liten mistanke om av varme eksospotter og tung tilhenger har en sammenheng.
OG nei det var ikke henger med på tuen - og delesykkelen jeg kjøpte hadde tendenser til smelting i samme området.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Ung igjen på MC
Rolf Arne, du spør om erfaringer med for varm eksos. Veit ikke om det har noen relevans, men har i hvertfall ei historie:
Da vi kjørte 125kubikkere på 60-tallet hadde kompisen en Tempo Sport. Vi leika endel cross i skauen, og han fant ut at han ville legge opp potta, og kjøpte ei Tempo Crosspotte. Men det tok ikke lang tid før han på en tur syntes han blei veldig varm i ræ..., og oppdaga at plastsetet hadde begynt å smelte.
Som den praktiske mann han var - og er, løste han det med å tape setet og presse fast ei tjukk fille mellom potta og setet. Så var vi på tur i Telemark, langs Bandakkanalen og han kjørte først. Plutselig lå han på sida, og jeg som hadde holdt de obligatoriske to metra bak smelte inni sykkelen og gjentok hans bedrift. Filla hadde sklidd ned og inn i kjede og hjul. Så effektiv brems hadde vi aldri opplevd den gangen med navbremsene våre! (Det gikk forresten bra, bare noen blåmerker og riper i sykla). Hadde vi velta på andre siden hadde vi liggi i kanalen - veien er lagt om der nå, midt mellom Lunde og Strengen bru, bare turvei akkurat der.
I dag bruker han bare originaldeler på sykkelen, og vi kjører med minst 50 meters avstand.
Da vi kjørte 125kubikkere på 60-tallet hadde kompisen en Tempo Sport. Vi leika endel cross i skauen, og han fant ut at han ville legge opp potta, og kjøpte ei Tempo Crosspotte. Men det tok ikke lang tid før han på en tur syntes han blei veldig varm i ræ..., og oppdaga at plastsetet hadde begynt å smelte.
Som den praktiske mann han var - og er, løste han det med å tape setet og presse fast ei tjukk fille mellom potta og setet. Så var vi på tur i Telemark, langs Bandakkanalen og han kjørte først. Plutselig lå han på sida, og jeg som hadde holdt de obligatoriske to metra bak smelte inni sykkelen og gjentok hans bedrift. Filla hadde sklidd ned og inn i kjede og hjul. Så effektiv brems hadde vi aldri opplevd den gangen med navbremsene våre! (Det gikk forresten bra, bare noen blåmerker og riper i sykla). Hadde vi velta på andre siden hadde vi liggi i kanalen - veien er lagt om der nå, midt mellom Lunde og Strengen bru, bare turvei akkurat der.
I dag bruker han bare originaldeler på sykkelen, og vi kjører med minst 50 meters avstand.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ung igjen på MC
BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Ligger denne på potta eller koffertFredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 18:28 BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Jerg hadde no tenkt å finne på noe mer permanent - om ikke "orginaldeler"erik m skrev: 05 jan 2021, 12:55
Som den praktiske mann han var - og er, løste han det med å tape setet og presse fast ei tjukk fille mellom potta og setet.
I dag bruker han bare originaldeler på sykkelen, og vi kjører med minst 50 meters avstand.
Og siden du nevner Bandak / Lunde så friska jeg opp barndomsminner i 2019 , ved å kjøre fra Dalen og ned til Skien , og har hatt et stopp ved Strengenbru , kjørte om kapp med Victoria.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ung igjen på MC
På kofferten. Er lagt inn en utsparing i støpen som isolasjonen sitter irolf-arne skrev: 07 jan 2021, 15:02Ligger denne på potta eller koffertFredrikE24 skrev: 05 jan 2021, 18:28 BMWen min har isolering mellom potte og koffert, er tynn isolasjon med varmereflekterende teip ytterst mot potta.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Hei sann , og godt nyttår til alle sammen. Nå er det rett før sola skal etter planen vise seg i morgen - den 22 januar - ja det har blitt lysere og for en gangs skyld må jeg innrømme at humøret har letna etterhvert som dagan har blitt lysere. Det skulle ta ca 40 år før jeg ble preget av mørketiden - det henger vel sammen med at jeg ikke kan rømme på jobb i en eller annen form. JA det kan bli sabla kjedelig....
Men nå når MC-sidens Tour-treff planlegging begynner å ta til så er mine tanker også blitt til planlegging.
For en uke siden ble det klart at det blir PAN-Clan treff i Portugal - på stammespråket heter det Pan-gathering og så var AJ inne med bekreftelse på 100 år jubile for Moto Gussi i Italia .. og jeg må jo innrømme at siden en kompis fra Tana kjørte Gussien sin inn på kantina på skolen i Sverige så har jeg hat en sånn der hemmelig forelskelse på lur - og den dama var ganske fyldig og hadde mye i sæ, En MotoGussi av det gamle slaget.
En kuriositet var at den gamle oljetanken var ombygd til HB tank og på motsatt side der vertøyboksen skulle være var barskapet med 4-5 snapsglass. Han var mektig populær rundt om kring.
Men tilbake til planen - grunnplanen er nå for august-september kommert opp i 1500 mil , se an kartet og i tillegg kan det jo bli en englandstur i juni. Ja da holder det med 2 dekk sett i år , kanskje man bytter i Italia.
Foruten Pan Gathering og Moto Gussi jubileum så er et av de største målene å se ETNA , i disse dager er hun ganske så aktiv og det kribler i kroppen. Tenke seg til å være i nærheten og selv få føle vibrasjonen i grunnen og ikke minst høre rumlinga.... Bildet er 3 dager gammelt , lånt av en FB venn fra Sicilia.
Så tenker jeg jo på alpene på returen i midten/slutten av september...
Om jeg kommer hjem før sneen tar vi når den tid kommer. Ja hodet er fullt av planer
Men nå når MC-sidens Tour-treff planlegging begynner å ta til så er mine tanker også blitt til planlegging.
For en uke siden ble det klart at det blir PAN-Clan treff i Portugal - på stammespråket heter det Pan-gathering og så var AJ inne med bekreftelse på 100 år jubile for Moto Gussi i Italia .. og jeg må jo innrømme at siden en kompis fra Tana kjørte Gussien sin inn på kantina på skolen i Sverige så har jeg hat en sånn der hemmelig forelskelse på lur - og den dama var ganske fyldig og hadde mye i sæ, En MotoGussi av det gamle slaget.
En kuriositet var at den gamle oljetanken var ombygd til HB tank og på motsatt side der vertøyboksen skulle være var barskapet med 4-5 snapsglass. Han var mektig populær rundt om kring.
Men tilbake til planen - grunnplanen er nå for august-september kommert opp i 1500 mil , se an kartet og i tillegg kan det jo bli en englandstur i juni. Ja da holder det med 2 dekk sett i år , kanskje man bytter i Italia.
Foruten Pan Gathering og Moto Gussi jubileum så er et av de største målene å se ETNA , i disse dager er hun ganske så aktiv og det kribler i kroppen. Tenke seg til å være i nærheten og selv få føle vibrasjonen i grunnen og ikke minst høre rumlinga.... Bildet er 3 dager gammelt , lånt av en FB venn fra Sicilia.
Så tenker jeg jo på alpene på returen i midten/slutten av september...

Om jeg kommer hjem før sneen tar vi når den tid kommer. Ja hodet er fullt av planer

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
En ny normal dag - kafe`tur og prata skit og MC - , en tur innom en kammerat på bursdags kaffe- hus fullt av små unga og litt større - e vel egentlig glad jeg slipper det bråket.
Men sitter nå og tenker på hva som skal gjøres med min sykkel og har kommet frem til en "løsning" , er det noen som ser hva som er gjort ??
Men sitter nå og tenker på hva som skal gjøres med min sykkel og har kommet frem til en "løsning" , er det noen som ser hva som er gjort ??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Dette ser faktisk ikke så dumt ut
Det beskytter også leggen betydelig mot vann og vind, det er en ekstra effekt av ideen, i tillegg til at du flytter mye vekt framover.

Det beskytter også leggen betydelig mot vann og vind, det er en ekstra effekt av ideen, i tillegg til at du flytter mye vekt framover.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Vekta flyttes også ned -kjellv skrev: 24 jan 2021, 20:44 Dette ser faktisk ikke så dumt ut![]()
Det beskytter også leggen betydelig mot vann og vind, det er en ekstra effekt av ideen, i tillegg til at du flytter mye vekt framover.
Har prøvd med andre plast bokser - men nå tenker jeg å bruke lokkene til bakveskene og halvere volumet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Men hvordan fester du dem? Bare til kåpene eller noe mer solid?
Jeg vet ikke hvordan kåpene er festet på denne, og om det er solid nok. Festene må jo tåle x antall kilo mens du kjører på vaskebrett.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Jeg vet ikke hvordan kåpene er festet på denne, og om det er solid nok. Festene må jo tåle x antall kilo mens du kjører på vaskebrett.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Mekanikeren/sveiseren ( meg ) skal nok få det solid nok. Har et feste forlenget fra motorfestet og i bunnen er det motor beskyttelsen.kjellv skrev: 25 jan 2021, 07:03 Men hvordan fester du dem? Bare til kåpene eller noe mer solid?
Jeg vet ikke hvordan kåpene er festet på denne, og om det er solid nok. Festene må jo tåle x antall kilo mens du kjører på vaskebrett.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Hva med varmen fra sylindrene?
Motoren er jo væskekjølt, men likevel...
Motoren er jo væskekjølt, men likevel...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Ung igjen på MC
Det så innmari kult ut! Men du bør vel ha noen centimeter luft mellom motor/kåpe og sideveskene. Eventuelt gjøre plass til et brannslokningsapparat på hver side.
:

- Audi Mannen
- Innlegg: 872
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Ung igjen på MC
Tenkte det samme jeg også AJ, varmen fra motor. Personlig er jeg skeptisk til alt som har med endringer av kjøling slik produsentene lager de såfremt de ikke har kommentert en "fadese" de har gjort og som viser seg å ikke være bra.
Varmen må bort selv om det er vannavkjølt og kjenner vi produsenter godt nok så lager de ikke mere enn akkurat det som er nødvendig og nok for å spare kostnader. Kanskje vil man få en varmere motor som igjen gir varmere eksos....... som kanskje kan gi for mye varme til de bakre koffertene som ligger tett ved pottene? Noen her inne som har erfaring med dette kanskje?
Varmen må bort selv om det er vannavkjølt og kjenner vi produsenter godt nok så lager de ikke mere enn akkurat det som er nødvendig og nok for å spare kostnader. Kanskje vil man få en varmere motor som igjen gir varmere eksos....... som kanskje kan gi for mye varme til de bakre koffertene som ligger tett ved pottene? Noen her inne som har erfaring med dette kanskje?

Yamaha XJR 1300
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Varme er jo et tema denne glunten er litt opptatt av, kanskje spesiellt siden sesongen i fjor blei brutalt kutta på grunn av at sykkelen tok fyr.
Bygger om eksos og underside for å få til bedre kjøling ved bakhjul.
Og tidligere kofferter plassert i samme posisjon fungerte godt med tanke på varme...
Men joda ... tenker mye på akkurat kjøling og luftstrøm.

Bygger om eksos og underside for å få til bedre kjøling ved bakhjul.
Og tidligere kofferter plassert i samme posisjon fungerte godt med tanke på varme...
Men joda ... tenker mye på akkurat kjøling og luftstrøm.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ung igjen på MC
Det er litt rart at det tok fyr under kofferten og ikke i kåpa.
Grenrørene er normalt mye varmere enn eksospottene og på din sykkel er de godt pakket inn under sidedekslene i motsetning til de fleste rekke- og tverrstilte teinmotorer som har rørene foran i fartsvinden.
https://www.google.com/search?q=honda+s ... 3YXtN64TEM
Sånn ser det ut under klærne på en ST 1100 hvis dette er originalt eksosanlegg.
Løsninga di med kofferter fremme syntes jeg først var helt bak mål, men etter å ha sett mere på bildet du la ut syns jeg ikke det ser så dumt ut.
Da spørs det bare om ikke motor og grenrør blir varmere enn i dag ?
Grenrørene er normalt mye varmere enn eksospottene og på din sykkel er de godt pakket inn under sidedekslene i motsetning til de fleste rekke- og tverrstilte teinmotorer som har rørene foran i fartsvinden.
https://www.google.com/search?q=honda+s ... 3YXtN64TEM
Sånn ser det ut under klærne på en ST 1100 hvis dette er originalt eksosanlegg.
Løsninga di med kofferter fremme syntes jeg først var helt bak mål, men etter å ha sett mere på bildet du la ut syns jeg ikke det ser så dumt ut.
Da spørs det bare om ikke motor og grenrør blir varmere enn i dag ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ung igjen på MC
Det beste her er vel å måle oljetemperatur med og uten koffertene montert. Kunne kanskje vært smart med en oljekjøler også.
Jeg tror ikke det blir blir noe problem. Rart hva bare litt luft gjør mellom kåpe og eksos gjør.
Keramisk coating på eksos kan kanskje også være en idé.
På min sykkel med langstilt motor og et grenrør på venstre side som går over i én potte er ikke varme noe big deal igrunn. Det som imidlertid har vært et problem på disse BMWene har vært dårlig luftstrøm over motoren på K75(RT, C), K100(RS, RT), K1, K100RS16V og K1100RS/LT grunnet en stor radiator plassert forran. Noe som har medført kokende bensin i fuelrail når man banker autobahn i 35+ grader. Dette ble løst på K1200 ved å sette to radiatorer på hver side istede og dra luftstrømmen over motoren.
Skal vel litt til at Pan’en tar fyr fordi man monterer kofferter forran. Tror man heller står ovenfor lignende scenarioer som med K100 i ytterste konsekvens.
Brannen i sidekofferten på Pan’en er litt merkelig. Skulle tro eksosen er litt tettere enn den burde.
Jeg tror ikke det blir blir noe problem. Rart hva bare litt luft gjør mellom kåpe og eksos gjør.
Keramisk coating på eksos kan kanskje også være en idé.
På min sykkel med langstilt motor og et grenrør på venstre side som går over i én potte er ikke varme noe big deal igrunn. Det som imidlertid har vært et problem på disse BMWene har vært dårlig luftstrøm over motoren på K75(RT, C), K100(RS, RT), K1, K100RS16V og K1100RS/LT grunnet en stor radiator plassert forran. Noe som har medført kokende bensin i fuelrail når man banker autobahn i 35+ grader. Dette ble løst på K1200 ved å sette to radiatorer på hver side istede og dra luftstrømmen over motoren.
Skal vel litt til at Pan’en tar fyr fordi man monterer kofferter forran. Tror man heller står ovenfor lignende scenarioer som med K100 i ytterste konsekvens.
Brannen i sidekofferten på Pan’en er litt merkelig. Skulle tro eksosen er litt tettere enn den burde.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Joda alt er orginalt som på bildet - men det er som Fredrik E24 sier det blir varmt selv her hos oss - så varmt at gjennomvåte handsker kan blir tørre på en liten kafferast, om man legger dem mellom styregaffel og kåpe. Men nå ser jeg at dette ikke er bare min Pan European som kan gi deformasjon på venstre koffert - delesykkelen har deformasjon pga. varme og 2 kofferter på Ebay har samme fenomen.
Så jeg har tenkt å sørge for mer luft inn til blokka og derved ned til orådet ved kofferten. Det tenker jeg å få til med å lede lufta inn med koffertene fremme.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Ung igjen på MC
Da er det bestillt rom i Flekkefjord 4-6 juni og deltagelse på Pan treff er dag spikra i time plan. Dette kan da taes som et varsko her - at denne mannen blir å se i østlandsområdet 2 uka i juni - hjem til sankthans.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..