En liten digresjon, kan man si, om dagens opplevelse. Som gjerne fort kan bli gjenstand for debatt. Men det får stå sin prøve...
Ingen stor sak annet enn at jeg bestemte meg for å stikke innom Vinmonopolet for å bunkre et par kanner vin.
Parkert utenfor Polet med godt sikt til inngangspartiet og dermed også antall mennesker på vei inn og ut av lokalet.
Så en person gå ut - med munnbind på - og ventet litt til for å se om det kom noen som skulle inn og om det var flere på vei ut.
Det så ikke slik ut, så da gikk jeg mot inngangsdøren, stoppet og kikket inn gjennom den doble døren, som ga god sikt inn i butikklpokalet.
Ingen kunder å se, så jeg gikk inn, spritet hendene og så at det kun var to ansatte i butikken opptatt med å fylle varer i hyllene.
Jeg fant det jeg skulle ha og stilte meg opp ved kassen og hørte en av de travle kvinnelige ansatte rope muntert at "Jeg kommer straks!". Uten munnbind. Den andre kvinnelige ansatte hadde heller ikke munnbind.
Kjøpesummen ble registrert og jeg betalte ved å holde kortet sideveis mot betalingsterminalen, slik vi er "opplært" til i disse tider og tastet deretter inn de fire nødvendige tallene, siden kjøpesummen oversteg automatikken.
Så fikk jeg standardspørsmålet "Trenger du pose?" og "Kvittering?" hvorpå jeg takket høflig nei til begge.
Så et muntert og smilende "God dag videre" fra den ansatte, som straks korrigerte seg selv med "Ja, det er vel god ettermiddag nå" mens hun lo litt da jeg forlot lokalet med et blidt "Ha det!" kl. 16:30 i ettermiddag. Uten munnbind...

.
Ja, det er akkurat slik jeg gjerne vil ha det og i kveld var dette helt uproblematisk, selvfølgelig, siden jeg var alene i butikken.
Men det fine er, synes jeg, at de ansatte på dette Polet aldri har brukte munnbind, de gangene jeg har vært å handlet min rødvin der.
Selv ikke når det er tilløp til at et par kunder må vente utenfor siden de høflig og bestemt viser kundene hånda

pga. av antallbegrensningen i lokalet. Noe som respekterer. Og det er selvfølgelig veldig bra.
Så på dette polet praktiserer de det gode tillitsforholdet mellom kunder og ansatte, noe jeg setter stor pris på.
Legger til helt til slutt at dette Polet ligger i et nytt forretningsbygg med et par andre butikker, men har egen inngang fra gateplanet .
Altså ikke i et kjøpesenter. En god løsning, slik jeg ser det, med tanke på dagens situasjon hvor det absolutt har mye for seg med god oversikt over kunder som går inn og ut av lokalet.
Ble et langt innlegg, dette. Men jeg fikk lyst til å dele det jeg i dag altså opplevde som en god og hyggelig opplevelse hvor de ansatte ikke lot koronasituasjonen få å dominere slik jeg synes den gjør altfor mange steder i dag.
Som f.eks. på den lokale bensinstasjonen hvor det det en tusjskrevet plakat tydelig forteller at det er "Påbudt med munnbind!" utenfor inngangsdøren...