Nemlig :)oivindg skrev: 05 feb 2021, 18:27Det er vel ikke så vanskelig å følge en sånn anbefaling, men når anbefalingen er å bruke munnbind hvis man ikke klarer å holde avstand, så må det være helt greit å gå uten munnbind så lenge man klarer å holde avstand. Eller?kaiu skrev: 05 feb 2021, 18:19 Som Bjerknez og mange andre alt har sagt her så er vel munnbind det minst inngripende tiltaket vi har. At det skal være så vanskelig å bare følge en anbefaling på dette når man går i butikken/bensinstasjon virker merkelig.
Ikke verre enn det.
Så sparer man munnbindet til de situasjonene der hvor det er hensiktsmessig, nyttig og formålstjenelig.
Selv i den situasjonen vi er i nå om dagen må det være lov å gjøre egne vurdering basert på de råd helsemyndighetene gir.
Man kan da strengt tatt ikke i fullt alvor gå rundt og tro at man selv og alle andre er smittebærere av Covid-19!?

De fleste av oss har vel vært i situasjoner det siste året hvor vi har hatt sosial kontakt, utvist normal forsiktighet, holdt avstand og ikke blitt smittet eller smittet andre?
Tenker selv på forumtreffet vi hadde på Gaupne i august i fjor. Vi holdt en viss distanse alle sammen, men ikke verre enn at vi kunne sitte sammen og juge om det meste, også under fellesmiddagen.
Så vidt jeg vet ble ingen syke.
Men det var vel heller slik at vi hadde det veldig trivelig sammen og opplevde en så normalisert situasjon som mulig. Noe jeg er ganske sikker på at alle satte stor pris på.
Faren for å bli syk, bli smittet, falle og brekke et bein eller enda verre, er til stede hele tiden. Det er en ønskedrøm å tro at man kan skjerme seg mot alt dette. I så fall får man isolere seg totalt og bli en slags "prepper" for å sikre seg mot alt som er skummelt og farlig. Det kan jo ikke bli slik at man lever i konstant frykt for å bli smittet av et eller annet!
For kort tid tilbake så jeg alle tre sesongene av den danske serien "The Rain" på Netflix. Vellaget og interessant serie om et skikkelig skummelt visus, selv om den tok av litt vel mye etter hvert.
Men kanskje ikke en serie jeg bør anbefale i disse tider...