SilverSmurfer skrev: 11 feb 2021, 08:40
Og når det skjer så vil det knapt være noe poeng i å kjøpe en tradisjonell motorsykkel, elektriske sykler vil være både billigere i innkjøp, raskere, kraftigere, enklere å kjøre og langt billigere i drift.
Når det meste blir elektrifisert fases nok tradisjonelle motorsykler ut rimelig kjapt. Det er det nok ingen særlig tvil om.
Og det kan godt hende de fleste ikke vil savne den tradisjonelle bensindrevne motorsykkelen, være seg om man foretrekker V-motor, rekkemotoren eller boxer'n

.
Men at alt på to og fire hjul blir billigere når elektrifiseringen er godt i gang og etter hvert gjennomført tror jeg det er litt vel i overkant naivt å tro på.
Legger man på mva. og engangsavgift på dagens elbiler får vi helt andre priser enn hva man betaler i dag.
Rasker og kraftigere kjøretøy. Utvilsomt, ja.
Men her kan det også ligge en liten "avgiftsfelle", som skattepengeavhengige myndigheter vet å kunne utnytte.
Enklere å kjøre? Joda, men jeg håper i det lengste at vi slipper selvkjørende motorsykler. Men det får bli neste generasjons problemstilling.
I min tid som motorsyklist vil jeg ganske sikkert slippe å ta stilling slike sykler. Å la seg
bli kjørt i stedet for å kjøre selv med kommandoen over det meste, tenker jeg for egen del vil være ganske uinteressant.
Langt billigere i drift...
Når det gjelder service på motor, helt klart. Langt færre bevegelige deler og slitasjepunkter krever naturligvis mindre arbeid og servicetidsbruk.
Men billigere når det gjelder drivstoff, dvs. elektrisitet. Neppe. Kanskje snarere det motsatte.
Når "alt" skal elektrifiseres krever dette enorme investeringer for å kunne produsere den strømmen man til enhver tid har behov for til alle døgnets tider. Slik utbygging må betales av noen og det vil igjen være i overkant naivt å tro at vi som forbrukere slipper unna.
Det er også all grunn til å tro at prisene vil variere sterkt og hvor bil, fritidsbåt og MC-trafikk neppe kommer gunstigst ut.
Det kommer garantert flere private utbyggere av ladestasjoner som vil bidra til å presse prisene. Men samtidig vil antakelig etterspørselen etter strøm bli såpass stort at det mest sannsynlige blir press på prisene den gale veien, dvs. høyere priser.
Og det er vel neppe noen som tror at ladestasjonsutbyggere, ladestasjonseiere, Staten og strømselskaper ikke skal ha sitt av den prisen vi som forbrukere må betale for strømmen. Nettleie og elavgifter blir nok noe helt annet enn hva vi betaler i dag.
Når drivstoffmangfoldet blir borte er antakelig også konkurransesituasjonen om drivstoffprisene borte. Dermed er sannsynligheten stor for vedvarende høye priser.
Så får man håpe på et annet drivstoffmangfold i framtida, hvor hydrogen kan spille en viktig rolle .I hvert fall når det gjelder bil og båttrafikk.
MC og hydrogen tør jeg ikke ha noen formening om.