Sesongstart
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sesongstart
tja.... har litt med lagring også.. har oljeblandet bensin i båten-ene kanna var 4 år når jeg brukte den i fjor.
hvis den blir lagret på plast/ikke forseglet metalltank så blir noe av godsakene borte etter en stund.
hvis den blir lagret på plast/ikke forseglet metalltank så blir noe av godsakene borte etter en stund.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sesongstart
Har kanskje litt å si om den lagres med jevn temperatur eller i en åpen/uisolert garasje med variabel temperatur ?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sesongstart
tja... kanna har liggi i båten i hagen hele tiden...
varme er det værste..da gasser det mere.
varme er det værste..da gasser det mere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongstart
For de som bor slik til her i landet at MC-sesongen kan starte når som helst nå om dagen må gjerne legge ut bilder fortløpende fra årets sesongåpning i denne denne tråden
!


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sesongstart
Jeg fyller alltid 98 oktan når det nærmer seg tid for lagring, eller når sykkelen skal stå en stund. Merker GOD forskjell da sykkelen skal startes opp igjen!Dexter skrev: 28 mar 2010, 13:46Hurtigere og bedre respons pluss jevnere tomgang og enklere/raskere start.Erling skrev:hva var forskjellen da?Dexter skrev:Jeg har akkurat vært ute å kjørt meg enda en tur...![]()
En liten time langs fine svingete sideveier her
Fikk fylt ny fersk bensin på sykkelen i går... du hildrane du for en forskjell!!
https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+h ... oblem.html
Fra NAF:
Kan drivstoff bli gammelt?
Svar: Ja, drivstoff med innblanding av bio-komponenter (etanol i bensin eller FAME i diesel) har begrenset lagringstid.
For diesel med FAME (dvs. B7 diesel) er maksimal anbefalt lagringstid 6 måneder. Detter forutsetter at dieselen lagres under gunstige betingelser, dvs. i tett beholder, lav temperatur (ikke over romtemperatur) samt at den ikke skal utsettes for sollys. Den gunstigste lagringstemperaturen er rundt +5°C.
Etanolholdig bensin (E5-bensin) har også begrenset lagringstid og her gjelder de samme «reglene» for lagring som for diesel. Dersom du har en bil, motorsykkel eller annen motor/motorredskap som kun benyttes i deler av året bør bensinen tilsettes et tilsetningsstoff som øker «holdbarheten» til bensinen. Slike tilsetningsstoff fås kjøpt på bensinstasjoner, hos bilrekvisitaforhandlere eller andre som selger motorer.
Bensin og diesel som ikke inneholder biokomponenter har tilnærmet ubegrenset holdbarhet forutsatt korrekt/gunstig lagring.
Nå er det jo E10 hvilket jeg tenker må være verre med tanke på lagring.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sesongstart
Selv 98 oktan har en forringelse etter noen mnd.
merker det godt på cbr`n , merker ikke noe spesielt på start tomgang eller "normal" kjøring-men mangler mye av toppeffekten..
virker som den brenner litt saktere på høyt turtall så fra rundt 5000 og oppover er det ikke like mye effekt.
men etter en fylling så går den normalt.
E10 kan også faseseparere(skille seg) hvis det kommer fuktighet inn i bensina-da legger den utvanna spriten seg i bunn av tanken/flottørkammer.
har en gressklipper hvor dette skjer ofte pga plasttank og lufting.bruker nå alkylatbensin som tåler lagring lenge. Hadde fraktet sykkelen til Tyskland for noen år siden og da var 60kmh i toppfart borte..og gikk ræva på kjappe forbikjøringer-men etterfylte ved ca halv tank og alt ok..
merker det godt på cbr`n , merker ikke noe spesielt på start tomgang eller "normal" kjøring-men mangler mye av toppeffekten..
virker som den brenner litt saktere på høyt turtall så fra rundt 5000 og oppover er det ikke like mye effekt.
men etter en fylling så går den normalt.
E10 kan også faseseparere(skille seg) hvis det kommer fuktighet inn i bensina-da legger den utvanna spriten seg i bunn av tanken/flottørkammer.
har en gressklipper hvor dette skjer ofte pga plasttank og lufting.bruker nå alkylatbensin som tåler lagring lenge. Hadde fraktet sykkelen til Tyskland for noen år siden og da var 60kmh i toppfart borte..og gikk ræva på kjappe forbikjøringer-men etterfylte ved ca halv tank og alt ok..

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sesongstart
Jeg fyller bensinkonservering og kjører ett par mil før jeg setter de i dvala.
Butikker med marinrekvisita har ofte slikt.
Butikker med marinrekvisita har ofte slikt.
- AdeyMC
- Innlegg: 39
- Registrert: 21 jun 2020, 22:04
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
- Bosted: Skien,Telemark
Re: Sesongstart
Er jo meldt opp mot 8-10 grader i Skien slutten av neste uke så kanskje det blir en liten tur 

-
- Innlegg: 70
- Registrert: 30 des 2019, 21:59
- Motorsykkelen din: Honda XL 700 V Transalp 2009-modell
- Bosted: Sandnes
Re: Sesongstart
Kulda gav seg på Jæren 17. februar og ble avløst av det sedvanlige vinterregnet. To dager etter var saltet vasket vekk såpass at første tur for sesongen ble tilbakelagt og i dag ble det en trivelig tur gjennom Ryfast til alltid interessante Forsand og Espedal. Åtte varmegrader lar seg høre i februar.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Sesongstart
Har kjørt Ålesund-Molde tur/retur i helgen, og det er mange som har sesongstartet her i området ihvertfall.
10-11 grader og tørre, bare veier over ørskogfjellet. Møtte 5-6 sykler totalt.
Jeg gleder meg så sykt til å komme i gang

10-11 grader og tørre, bare veier over ørskogfjellet. Møtte 5-6 sykler totalt.
Jeg gleder meg så sykt til å komme i gang


-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sesongstart
Her drypper det fra takene, men det er nok likevel en stund til motorsykkelen kan tas fram igjen.
Mye snø og mye tele i bakken...
Men med langvarig mildvær kan det fort bli sesongstart i siste halvdelen av mars
!
Mye snø og mye tele i bakken...
Men med langvarig mildvær kan det fort bli sesongstart i siste halvdelen av mars

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sesongstart
Jeg har tatt ene biken ut av dvala. Så nå står den i garasjen og klar til bruk. Satser på en tur tirsdag!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Sesongstart
Ja og vi som bor bitte - litte granne mot nord , har det slik i dag. Med værste snø-månedene fremfor oss så håper vi på sluttten av April...men reg er med å kunne kjøre til 17 ende mai.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk


Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..