Ronning skrev: 24 feb 2021, 09:41
Hatt noen KTM i stallen ser jeg.

Fin lesning dette!
Jo, takk
Blitt noen KTMer, ja. Var jo ikke slik at planla det når kjøpte min første Superduke. Men Spinnin Wheel på Mysen er helt klart én grunn, veldig fornøyd med servicen. MEN så liker jeg også KTMer da, "Ready to Race" er ikke bare flåsete slagord, særlig på R og Sixdays-utgaver får man topp spec for ikke så mye ekstra. Og bra noe er litt politisk ukorrekt
Ja, ja. Får fullføre med veteran enduroene da. Er et miljø på Kongsberg for veteran enduro løp, særlig en person som stått på for å spre dette her. Hadde først en veldig pen 1981 Yamaha TT500 (basert på XT500). Spør du meg så får du ikke tøffere sykkel, ikke noe dill men alt er akkurat slik en MC skal se ut. Men clutchen er jævlig tung så pådro meg senebetennelse så måtte dessverre selge den til kompis
Så det var det, min korte karriere med veteranenduro var over. Til en dag en kompis sa "du skulle hatt en slik Husqvarana veteran med automatgir du". Dette var ukjent for meg men kjapp sjekk på Blocket og vipps så var jeg tilbake i gamet med en Huqvarna 430 AE automat

2T 430cc og 100kg går faktisk ganske bra

Og med god hjelp av Arne Petter Morstad så fikk jeg skilt på den (for DET er ingen selvfølge at er enkelt).
Det er flere klasser i veternenduro, du har pre-85, som både TT500en og 430AEen gikk men de kule gutta kjører kortfjær pre-74. Det er jo dette som er skikkelig tøft, her snakker vi Steve McQueen. Så da ble det en 1971 Husqvarna 250, og den er faktisk om mulig ENDA tøffere enn TT500en:
Hadde planer om å sette på metall skjermer, da blir den enda finere. Men oppdaget fort at dette er ikke bra sykler. De er ikke gode å kjøre og de går i stykker hele tiden, det har skjedd litt på 50 år! Så innså at dette er sykler for de som er minst like glad i å skru som å kjøre så solgte den for det betalt for den. Så drømmen om å bli like kul som Steve McQueen (som var en veldig habil konkurransekjører) brast
Syklene fra 80 tallet er klart bedre på alle måter og særlig TT/XT 500 4T er nokså bullet proofe. Men 2T er litt mindre robuste. Hovedproblemet er faktisk transport på enduro løp mellom SSene. Tror ikke får nok smøring uten pådrag så de skjærer seg lett om bare cruiser i jevn fart, skjedd med flere kompiser også. Og så skjedde det meg.
Jeg synes veteranenduro er kjempetøft MEN jeg vil egentlig ha en sykkel hvor du er 99.9% sikker på at starter og går hele turen uten problemer. Ikke 50%. Og disse løpene utviklet seg litt i feil retning, fra å bare være moro på nokså snille traseer, var det noen som tok dette vel seriøst, brukte titusener (og mer) på dempere og motoroppgraderinger og det viktigste var å vinne og helst litt tøffere traseer. Så sjarmen forsvant et sted underveis for meg. Så nå er 430en solgt også
OK. Eneste ikke nevnt da er Honda PX50 (med single side svingarm og greier), da tror jeg alt er med
Oj. Det glemte jeg i går. Hadde jammen en Suzuki 250 crosser en periode også. sammen med kompis. Men brukte den egentlig lite, for så vidt greit å få røyket ut at MX ikke min greie helt, de få gangen er på crossbane så funker 450en til mitt tempo (egentlig altfor mye dempere):