Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
https://cleantechnica.com/2021/03/02/ho ... -standard/
Dette ser jo ganske rått ut, hvis det blir som i bildene så vil elektriske motorsykler bruke et eller flere batterier på størrelse med et bilbatteri. Med et håndtak på toppen.
Og hvis du er tom for strøm så kan reise til en ladestasjon der du løfter ut batteriet ditt, setter det inn i ladestasjonen og får ett nytt full-ladet batteri med en gang. Med felles batterier for både MC og ATV. I tillegg vil du selvfølgelig ha muligheten til å lade hjemme.
En annen stor fordel med dette er jo at batteriene da ikke trenger kjølesystemer for hurtigladning slik som bilbatterier har. Hurtigladning var jo uansett noe som er veldig vanskelig å integrere i en motorsykkel uten å øke vekten og kompleksiteten betraktelig.
Men dette løser jo med en gang mange av de utfordringene som finnes med batterier når det kommer til langtur, for de aller fleste av oss.
Mens det er et åpent spørsmål om hvor bra dette blir for eksempelvis offroad-sykler/adventure sykler hvor man gjerne vil ha større rekkevidde.
Dette ser jo ganske rått ut, hvis det blir som i bildene så vil elektriske motorsykler bruke et eller flere batterier på størrelse med et bilbatteri. Med et håndtak på toppen.
Og hvis du er tom for strøm så kan reise til en ladestasjon der du løfter ut batteriet ditt, setter det inn i ladestasjonen og får ett nytt full-ladet batteri med en gang. Med felles batterier for både MC og ATV. I tillegg vil du selvfølgelig ha muligheten til å lade hjemme.
En annen stor fordel med dette er jo at batteriene da ikke trenger kjølesystemer for hurtigladning slik som bilbatterier har. Hurtigladning var jo uansett noe som er veldig vanskelig å integrere i en motorsykkel uten å øke vekten og kompleksiteten betraktelig.
Men dette løser jo med en gang mange av de utfordringene som finnes med batterier når det kommer til langtur, for de aller fleste av oss.
Mens det er et åpent spørsmål om hvor bra dette blir for eksempelvis offroad-sykler/adventure sykler hvor man gjerne vil ha større rekkevidde.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Gode signaler dette. I Norge er jeg redd dette vil ta lang tid å få på plass.
Antall sykler på veien med dette systemet vil være marginalt, og da er det kanskje laber interesse for å investere i infrastrukturen som må etableres.
Antall sykler på veien med dette systemet vil være marginalt, og da er det kanskje laber interesse for å investere i infrastrukturen som må etableres.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Jeg tenker at det er noe av grunnen til at de har valgt å samarbeide. Felles for alle de overnevnte selskapene er at de er lokalisert i land hvor salg av nye konvensjonelle bensin og dieselkjøretøy blir forbudt i 2030.cannon skrev: 03 mar 2021, 07:32 Gode signaler dette. I Norge er jeg redd dette vil ta lang tid å få på plass.
Antall sykler på veien med dette systemet vil være marginalt, og da er det kanskje laber interesse for å investere i infrastrukturen som må etableres.
Så ved å samarbeide om en felles batteristandard gir det muligheter for å bygge ut mye raskere enn hva de hadde klart ellers. Samtidig som de kan ta innersvingen på feks Zero og Harley på den måten. Som tilsynelatende ikke er med i samarbeidet.
Ved å tilby en langt mer omfattende ladestruktur og et bedre system enn hva feks Zero vil kunne levere.
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Her snakker vi nok relativt små batterimoduler på 1-2 kWt beregnet for scootere, mopeder og lette MC.
"Hurtiglading" av slike trenger ikke store 50+ kW DC ladere.
Til lengre turer trenger MC som Biler mulighet for Mode4 (DC) lading via Chademo eller CCS
"Hurtiglading" av slike trenger ikke store 50+ kW DC ladere.
Til lengre turer trenger MC som Biler mulighet for Mode4 (DC) lading via Chademo eller CCS
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Dette er nok mest en allianse for å unngå at Gogoro og Kymco stikker av med hele markedet for mindre elekriske tohjulinger i tettbefolkede områder i Asia. Gogoro har allerede nesten 2000 batteribyttestasjoner på Taiwan.
Problemet med "våre" sykler som brukes i høy hastighet over noe distanse er at de bruker like mye energi som en bil. Da trengs tilsvarende størrelser på batteriene også. Løftbare moduler vil ikke monne noe på mange mange år enda. Li-ion blir kanskje ~5% bedre (kapasitet ift vekt og volum) per år. Solid state er helt i det blå. Tar ikke sjansen på å holde pusten...
Problemet med "våre" sykler som brukes i høy hastighet over noe distanse er at de bruker like mye energi som en bil. Da trengs tilsvarende størrelser på batteriene også. Løftbare moduler vil ikke monne noe på mange mange år enda. Li-ion blir kanskje ~5% bedre (kapasitet ift vekt og volum) per år. Solid state er helt i det blå. Tar ikke sjansen på å holde pusten...
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Jeg har savnet slik tenking også for andre kjøretøy. Og da med bakgrunn som mekaniker på fiskebruk - siden 70 tallet har vi hatt elektriske trucker - måten å få til 2og 3 skifts kjøring var å ha flere batterier som vi byttet på - rullebane ut med et- inn med full ladet.
Fungerte som bare det - trengte ikke å ha en truck i reserve , i stedet hadde vi nesten dobbelt sett med batterier. Batteriskifte - mellom 2-5 minutter. Før dette - så var det stress med å lade i alle pauser og spare og av og til så blei det handmakt (jekketralle)
Har også tenkt slik på bil - hvorfor ikke ha standard celler som står oppladet, bytt kjør videre - og ei leieordning for batteriene så slipper vi å spekulere i å sette igjen det "gamle".
Fungerte som bare det - trengte ikke å ha en truck i reserve , i stedet hadde vi nesten dobbelt sett med batterier. Batteriskifte - mellom 2-5 minutter. Før dette - så var det stress med å lade i alle pauser og spare og av og til så blei det handmakt (jekketralle)
Har også tenkt slik på bil - hvorfor ikke ha standard celler som står oppladet, bytt kjør videre - og ei leieordning for batteriene så slipper vi å spekulere i å sette igjen det "gamle".
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Trekkplaster
- Innlegg: 38
- Registrert: 04 jul 2017, 08:15
- Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Mener Tesla (sikkert andre også) hadde planer om noen slike byttestasjoner men fant vel fort ut at ladenettverk er enklere og sikkert billigere i bruk.rolf-arne skrev: 03 mar 2021, 14:00 Har også tenkt slik på bil - hvorfor ikke ha standard celler som står oppladet, bytt kjør videre - og ei leieordning for batteriene så slipper vi å spekulere i å sette igjen det "gamle".
Vil tro flesteparten lader bilene hjemme og det holder nok til over 95% av vanlig bruk.
På MC og andre kjøretøy der det blir veldig tungt med store batterier så virker det som en fin løsning.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
En av de viktigste grunnene til det er upraktisk og at det ikke er nødvendig. For det første så ligger battericellene på en bil veldig lavt, gjerne under gulvet, og totalvekten av batteriet er høy, batteriene i feks en Model S er 540 kg.rolf-arne skrev: 03 mar 2021, 14:00 Har også tenkt slik på bil - hvorfor ikke ha standard celler som står oppladet, bytt kjør videre - og ei leieordning for batteriene så slipper vi å spekulere i å sette igjen det "gamle".
Samtidig gjør det ikke så mye om en elbil veier litt mer, derfor kan man investere mer i kjølesystemer på batteriene som igjen tillater hurtigladning. Så man kan uansett lade batteriet til 80% i løpet av 45 minutter.
Dette er en veldig god løsning for biler, men en mindre attraktiv løsning for feks en motorsykkel der man gjerne vil holde vekten til et minimum.
Og siden motorsykler ikke har like gode kjølesystemer på batteriene som biler, så tar det veldig mye lengre tid å lade dem. Samtidig som batteriene slites mer.
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Hvis enhver bensinstasjon får ett karusell skap koblet på strøm ala de selvbetjente gass beholder stasjonene så hvorfor ikke. Så lenge du kan fortsatt lade hjemme, og range ikke blir idiotisk kort vs vekt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Noe som er mye enklere er jo å lage syntetisk drivstoff av co2 -så er kjøretøyene med en gang klimanøytrale..
men dette er ikke så effektivt da det ikke kan taes co2 direkte fra utslipp men MÅ hentes fra atmosfære for å få "grønt stempel"
så her er "den grønne mafiaen" som skal tjene penger på dette i førersetet.
https://energiogklima.no/to-grader/aktu ... -og-strom/
men dette er ikke så effektivt da det ikke kan taes co2 direkte fra utslipp men MÅ hentes fra atmosfære for å få "grønt stempel"

så her er "den grønne mafiaen" som skal tjene penger på dette i førersetet.
https://energiogklima.no/to-grader/aktu ... -og-strom/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Dette har vært diskutert tidligere husker jeg. Ett av ankepunktene var at du leverer inn ditt nye batteri, og får et gammelt og dårlig tilbake som feiler like etterpå, og du sitter igjen med 'svarteper'.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Honda, Yamaha, KTM og Vespa enige om universal batteristandard
Men slik blir det jo ikke, det er ikke slik at dårlige batterier ikke kan byttes på nytt og tilstanden på et batteri samt antall sykluser det har vert i gjennom kan jo enkelt måles.MGR1 skrev: 04 mar 2021, 08:11 Dette har vært diskutert tidligere husker jeg. Ett av ankepunktene var at du leverer inn ditt nye batteri, og får et gammelt og dårlig tilbake som feiler like etterpå, og du sitter igjen med 'svarteper'.
Hvis et batteri er dårlig så vil ladestasjoner enkelt kunne se det og ta batteriet ut av sirkulasjon