Ja, det er det som er litt utrolig...kaiu skrev: 05 feb 2021, 19:27Det er litt dette jeg ikke skjønner. Hvorfor tar du ikke bare på munnbind når du går inn. 5-10 min senere går du ut og tar det av.AJ skrev: 05 feb 2021, 19:18Nytt ubrukt munnbind er alltid med i lomma når man er i butikken, og klar til bruk når (avstands)situasjonen krever detkaiu skrev: 05 feb 2021, 19:14 Så da er alle enige at man bruker munnbind når man skal inn i butikker e.l hvor det kan være andre og man ikke kan være sikker på at man er 1.5-2m fra. En butikk kan være tom når man går inn, men man vet jo ikke om andre kommer inn mens man er der inne.![]()
![]()
Istede virker det som du går i butikken og når du oppdager en person bak deg skal du ta på deg munnbind til personen er 2+m fra deg og så ta det av igjen osv osv.
Kan du forklare meg hvorfor det er problematisk at du ikke bare tar det på når du går inn og av når du går ut ?
Selv om man ikke har på seg munnbind og holder over 1-2 meter avstand så øker sjansen for smitte. Dette er spesielt idiotisk så lenge man allerede har munnbindet i lomma.
Det er ikek slik at man må nyse folk opp i nesa for å smitte. Man legger igjen sekret hele tiden. Når man puster, snakker, hoster etc. Dette sekretet legger seg på matvarer, gulf, gandlevogner, handlekurver etc som andre tar i.
Jeg ser folk står og tar på frukten med bare hender etc.
Munnbindet vil ikke hindre smitte, men det vil minske smittefaren. Da er det ekstra merkverdig at man ikke tar det på seg, selv om man er alene i butikken. Om ikke annet for å vise litt respekt for andre og eller en smule sympati for de som evt. skulle møte deg som har mistet noen som har hatt Corona.
Jeg gjør sikkert ikke alt korrekt selv, og er på ingen måte noen helgen, men siden jeg ikke har barn og ikke trenger å tenke på smitte via skoler og skolebarn, lærere etc. samt at jeg er for det meste hjemme, så betyr ikke det at jeg fritar meg selv for bruk av munnbind. Selv om det bare er "anbefalt" og ikke påbudt.
Hvis noen her inne skulle møte meg i en butikk uten munnbind, så skal dere få lov til å gi meg en kakk i hodet. Det kommer nemlig ikke til å skje før dem sier at det ikke er nødvendig med munnbind lenger og opphever reglene rundt dette