haakeik skrev: 05 mar 2021, 23:02
Super Tenere var en av syklene jeg vurderte før jeg var så (u)heldig å prøvekjøre Stelvio'n. Mange synes det er en kjedelig sykkel i forhold til GS/GSA og store KTM'er, men det er også mange, spesielt de som kjører mye utenfor asfalt, som mener dette er en særdeles undervurdert sykkel.
Som tidligere TDM 900 eier må jeg beskjemmet innrømme at jeg aldri har prøvekjørt Super Ténéré...

.
Men den var med i vurderingen da jeg hadde bestemt meg for å bytte inn Triumph Tiger 1050 SE sykkelen jeg hadde i 2012.
Da tok jeg det nærmest for gitt at jeg skulle gå fra denne til Truimph Tiger Explorer 1200. Så denne ble da testkjørt, men etterlot intet "må-ha" begjær.
Alternativet var en sykkel av ren nysgjerrighet, nemlig Moto Guzzi Stelvio 1200, som på langt nær var en like heftig sykkel på papiret med sine beskjedne 105 HK i forhold til Tigerens 135, eller hva det var. Husker ikke i farten...

.
Stelvioen og jeg "klikket" umiddelbart og valget om hva min neste sykkel skulle bli ble tatt etter ca. 200 meter i salen på Stelvio sykkelen

.
En håpløst akterutseilt sykkel med "bare" 105 HK i forhold til konkurrentene når det kommer til motoreffekt, vil kanskje mange mene. Dem om det. Jeg tror mange jeg kjørte tur sammen med da jeg var Stelvioeier fikk seg en hakesleppende reaksjon da de så hva denne sykkelen var kapabel til

. "Papirtall" forteller aldri den hele og fulle sannheten...
Dette tror jeg faktisk også kan være tilfelle med Yamaha Super Ténéré. Denne har heller ikke all verdens å slå i bordet med når det gjelder spesifikasjoner.
Men det betyr ikke at den er noen "undermåler", for å si det på den måten. Og komfortmessig virker den jo å være veldig bra.
Jeg tror
kjellv sikter seg inn på en slik og håper å se ham komme på MCsidens tour-treff med en flott Yamaha Super Ténéré, som jeg kommer til å studere ganske så nøye

!