Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Domino »

Noen er jo bl.a. avhengige av å leie ut en hybel/leilighet for å klare å betjene huslånet sitt eller for å kunne bruke litt penger på andre ting enn bare det mest nødvendige. F.eks. motorsykkel...

Noen leier ut hytta eller leiligheten i Syden så den blir nesten gratis. Når det gjelder kjøretøy virker det som om mange har et mer personlig forhold til kjøretøyet enn til fritidsbolig/sokkelleilighet.

Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.

Sjøl kjører jeg ca 40000 km i året for å komme meg til og fra jobb, så utleie er ikke aktuelt for meg. Men jeg skjønner godt at noen vurderer det. MC, not so much.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av oivindg »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12
Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
Høres litt ut som Oslotankegang. Det er ikke bare selve kostnaden ved å ta taxi som spiller inn. Hvor mange av oss bor slik til at vi kan få tak i en taxi på kort varsel? Og hva gjør du hvis du skal kjøre søppel til fyllinga eller hente en vaskemaskin på Elkjøp? Krangle med taxisjåføren for å få ham til å ta turen? For ikke å snakke om å sitte på med en sjåfør som kjører på en ubehaglig eller direkte farlig måte?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12
Domino skrev: 05 mar 2021, 10:38 Men det er nok overraskende mange som betaler såpass mye for å eie bil at de kunne tatt taxi de gangene de må ha bil og likevel komme gunstigere ut.
Nettopp, mener å huske at regnestykket på det å kjøpe en ny bil til 450 000 kr for å eie den i 10 år mens man kjører den 15000 km i året var en årlig kostnad på 90 000 kroner, når man tar hensyn til alt av avgifter, forsikring, vedlikehold og verditap.

Og regnestykket blir enda styggere hvis man har lån på bilen og regner med rentekostnader, og enda værre enn det igjen hvis man regner med "opportunity cost", altså det man kunne ha tjent hvis man brukte pengene annerledes. Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
Nå må du ikke kjøpe ny bil, så dette regnestykket gjenspeiler jo ikke hva det faktisk koster å eie bil.
Det finnes mye rimeligere alternativer.
Hva er galt med at alle eier sin egen bil da?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12 Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
En veldig generaliserende påstand. Jeg tror de fleste har brukbar oversikt over egen økonomi og gjør valg som passer for seg og sin situasjon. Unntak finnes så klart, men folk flest er ikke idioter.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Domino »

simpson skrev: 05 mar 2021, 12:38 Hva er galt med at alle eier sin egen bil da?
Det er ikke noe galt med det. Men det finnes en del som ville ha spart penger på å leie bil eller taxi de gangene de trenger bil. Og det er vel ikke noe galt med det heller?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

Det er klart- hvis en ikke bryr seg om tingene (som man har brukt penger på) og driter i om noen mishandler og forsøpler dem og da drive med en masse styr for å få dette fixet og i tillegg basere seg på bruk da ingen andre vil bruke de så er det sikkert greit.

slik funker jo enkelte ekteskap også så... :lol

tv er en annen ting eller vaskemaskinen.. hvorfor ikke bare leie ut dette også? en bruker jo ikke dette hele tiden-noen kan jo vaske mens en er på jobb eller sove i senga mens du jobber...

Nææææ trur ikke det gitt...

men at jeg eier min siste bil nå? ja det kan tenkes.. for når man ikke får kjøre selv men autonomi funker DA kan jeg like godt ta bussen..til flyplassen og stikke til et u-land uten elektrisk infrastruktur. :vs
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 12:41
SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 11:12 Folk vet rett og slett ikke hvor mye de bruker på bilen, og tar det som en selvfølgelighet at alle absolutt må eie en bil.
En veldig generaliserende påstand. Jeg tror de fleste har brukbar oversikt over egen økonomi og gjør valg som passer for seg og sin situasjon. Unntak finnes så klart, men folk flest er ikke idioter.
https://samferdsel.toi.no/nr-10-desembe ... 9-999.html

https://www.aftenposten.no/norge/i/dmbe ... nn-du-tror

Hvis du vil kalle folk idioter så får det være opp til deg. Men de aller fleste har ikke peiling på hvor mye bilen egentlig koster, og de aller fleste tror den koster dem halvparten av det den egentlig koster.

Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke har kontroll på økonomien, å ha kontroll på økonomien kan jo være så enkelt som å se etter hvor mye man har igjen på kontoen hver måned, og at man ikke går i minus.

Men hvor mye bilen koster, det er det relativt få av oss som har kontroll på.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

Nå sa jeg at de fleste IKKE var idioter, men mulig jeg overvurderer folket. Den TØI-undersøkelsen ba folk som svippet innom bensinstasjoner om å anslå marginalkostnaden ved å kjøre en ekstra kilometer - det er en vanskelig øvelse selv med god tid og Excel-kunnskaper. Det er enklere å ha et forhold til totalkostnaden ved bilhold. At Aftenposten lager clickbait basert på en tilfeldig fyr i tidsklemma er skuffende, men ikke så uvanlig.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

Du kan jo rett og slett prøve å stille spørsmålet selv. Se hva folk sier.

Det er mye diskusjon om bil på min arbeidsplass og jeg har sneket meg til å spørre om folk vet hvor mye bilen koster dem et par ganger.

Svarene er stort sett i tråd med at folk tror bilen koster halvparten eller mindre enn halvparten av det den egentlig koster. Spesielt merkbart hvis du spør hvor mye folk bruker på bil i året eller måneden.

Hører folk som svarer 2-3000 på biler som koster godt over en halv million.

Det samme ser du hvis folk samkjører til jobb og deler kostnadene. Eller kjører i lag på en langtur. De fleste tenker ikke så mye lenger enn å dele bensinkostnadene. Mens økonomer mener bensinkostnadene bør ganges med 4 for å finne realkost for den som eier bilen.

Det tilhører sjeldenhetene at du finner folk som faktisk klarer å estimere kostnaden til noe som er i nærheten av riktig nivå.

Det betyr som sagt ikke at folk er idioter, men det er nok heller normalen å ikke vite hva bilen faktisk koster og heller ikke tenke så mye på det.

Det hører også med til historien at jeg ikke har bil selv og ofte får spørsmål om hvorfor. Og på grunn av det har jeg nok vert innom diskusjonen flere ganger enn de fleste.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

Ok, mulig folk flest er bevisstløse på området. Kunne vært interessant med en oppfølgingsundersøkelse ala:

"Om du visste at bilen faktisk koster 100.000kr per år, ville du da solgt den, leid den ut, brukt den mindre eller ikke brydd deg".

Brukeravatar
Maschev
Innlegg: 154
Registrert: 15 apr 2018, 15:32
Motorsykkelen din: 2021 Yamaha Tenere 700
Bosted: Horten

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av Maschev »

Tror neppe jeg kommer til å leie ut min egen motorsykkel nettopp fordi den føles mye mer personlig enn f.eks en bil for meg. Er vel helt sikkert subjektivt det der men. Har ikke eid bil siden 2013 da jeg ikke føler at jeg virkelig trenger det. Nabobil er veldig kjekt når jeg en sjelden gang trenger en bil for å hente varer eller lignende. Sparer mye penger på dette. Skal sies at jeg bor alene og har tilgang til gode kollektivtilbud så er kanskje ikke prima kandidat til å eie bil sånn sett.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 19:23 Ok, mulig folk flest er bevisstløse på området. Kunne vært interessant med en oppfølgingsundersøkelse ala:

"Om du visste at bilen faktisk koster 100.000kr per år, ville du da solgt den, leid den ut, brukt den mindre eller ikke brydd deg".
Det hadde det absolutt vert, men jeg tror de aller fleste ville ha fortsatt å eie samme bil. I alle fall de som bor utenfor storbyene.

Men jeg kjenner også til flere som har solgt bilen sin, eller som aldri har kjøpt seg bil, og som i stedet bruker nabobil eller bilkollektiver.

Spesielt bilkollektiver syntes jeg personlig er helt fantastisk, siden man da kan velge den bilen man vil avhengig av hva man skal den dagen.

https://trondheim-bilkollektiv.no/priser/

1500 kr i året, 2500 kroner i depositum og en kombinasjon av timesats og pris per kilometer. Med biler tilgjengelig over hele byen.

Et veldig kjapt regnestykke tilsier at med mitt årlige bil behov så hadde jeg brukt under 10000 kr i året på bil. Kontra de 50000 kronene i året det ville ha kostet å eie en bil til 200000.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av FredrikE24 »

Ingen får kjøre mine kjøretøy. Det er bare godtroende og naivt at ting vil gå bra.

En kollega fikk en EL-bil stående ubrukt i ukedagene og tenkte at det var kjekt å leie den ut. Det endte opp med retting og lakkering av hele siden på bilen. Vinninga går opp i spinninga da gitt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 19:36
pekle skrev: 05 mar 2021, 19:23 Ok, mulig folk flest er bevisstløse på området. Kunne vært interessant med en oppfølgingsundersøkelse ala:

"Om du visste at bilen faktisk koster 100.000kr per år, ville du da solgt den, leid den ut, brukt den mindre eller ikke brydd deg".
Det hadde det absolutt vert, men jeg tror de aller fleste ville ha fortsatt å eie samme bil. I alle fall de som bor utenfor storbyene.

Men jeg kjenner også til flere som har solgt bilen sin, eller som aldri har kjøpt seg bil, og som i stedet bruker nabobil eller bilkollektiver.

Spesielt bilkollektiver syntes jeg personlig er helt fantastisk, siden man da kan velge den bilen man vil avhengig av hva man skal den dagen.

https://trondheim-bilkollektiv.no/priser/

1500 kr i året, 2500 kroner i depositum og en kombinasjon av timesats og pris per kilometer. Med biler tilgjengelig over hele byen.

Et veldig kjapt regnestykke tilsier at med mitt årlige bil behov så hadde jeg brukt under 10000 kr i året på bil. Kontra de 50000 kronene i året det ville ha kostet å eie en bil til 200000.
Blir litt feil når eksempelvis "kaffelattefolket" sentralt i Oslo skal finne ut hva som er best "uttafor ring2"
Men så var det å få tak i en bil når en trenger det-hvis en ikke bor midt i suppa med kollektivtransport rett utenfor døren som har tilstrekkelig intervall-hvis det er 1.5 mil til nærmeste "leiepunkt"er det ikke bare å jogge bortom heller..
jeg bor veldig sentralt mellom drammen og asker med busser i ganske tette intervaller-men for å komme meg på jobb er ikke kollektivtransport en mulighet da det ikke er tid til først å reise til drammen for så å reise utover for å rekke jobben.
ikke mer enn 25min med bil , men "feil vei" så tidlig på morran for kollektivtilbudet.
Så joda-hadde jeg ikke hatt behov for å jobbe så hadde jeg greid meg uten "eiebil". :sk?

Men foreløpig så synes jeg det er morro å kjøre MIN bil som er akkurat som JEG vil ha, NÅR JEG VIL. ;)

Sjeleløse biler og førere uten interesse for kjøretøy ser jeg nok av i trafikken-JEG er ikke helt der ennå. :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 05 mar 2021, 20:13 Ingen får kjøre mine kjøretøy. Det er bare godtroende og naivt at ting vil gå bra.

En kollega fikk en EL-bil stående ubrukt i ukedagene og tenkte at det var kjekt å leie den ut. Det endte opp med retting og lakkering av hele siden på bilen. Vinninga går opp i spinninga da gitt.
Når folk ikke har noe "eieforhold" til ting så er de heller ikke så nøye på det.. :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 05 mar 2021, 19:23 Ok, mulig folk flest er bevisstløse på området. Kunne vært interessant med en oppfølgingsundersøkelse ala:

"Om du visste at bilen faktisk koster 100.000kr per år, ville du da solgt den, leid den ut, brukt den mindre eller ikke brydd deg".
Skal veldig mye til for at den ene bilen jeg eier i dag faktisk koster meg 100.000,- pr. år.
Kjøpt for 29.000,- kr. ("lommepenger"... ;) ) ferdig reg. og PKK godkjent i sept. 2018 med vel 73.000 km. på telleren og full servicehistoriikk. Km.stand i dag, 2,5 år senere er vel 94.000.

Fyller bensin stort sett alltid på de dagene prisene er lavest og betaler med det som antakelig er de beste kredittbensinkortene her i landet.

Understellsbehandling med FluidFilm til kr. 2.900,- kort tid etter overtakelsen. Etterbehandlet selv i 2020.

Billig forsikring.

Nytt pollenfilter og bytte av håndbrekkvaiere i 2019.

Nye bremseklosser bak og godkjent PKK i 2020 samtidig med servicearbeid som bytte av reg.reim og girolje. Mest sånn for sikkerhets skyld...

Olje- og filterbytte en gang i året. Har også byttet luftfilter selv.

Nytt Biltema batteri vinteren 2021.

Langt fra noen spennende bil, snarere det motsatte, men mitt beste bilkjøp noensinne :twothumbs: . Helt grei å kjøre på både korte og lange turer. Og folk som har vært med som passasjerer har kommentert at de sitter godt og at støynivået er lavt.

En bil til en kostnad langt under 100.000,- i året.

Hadde jeg villet leie ut denne bilen med en utleiepris så lavt at folk gjerne ville velge denne framfor de dyrere og langt nyere alternativene til dags- og helgeturer, så kunne jeg ganske sikkert dekket inn kjøpersummen og vel så det innen rimelig kort tid.

Og som en ekstra bonus ville leietakeren få en skikkelig nostalgisk bilopplevelse :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av mekkern »

Nybilkjøp 300000kr høst 2017 kjøpt kontant, nedskrivning 10 år (konservativt overslag)
30000,- i året
12000km forsikring 4600,- full kasko
service hver 2 år /30000km-a 4300,-
regreim 200000km/10 år
dekksett hvert 5 år cå 8000,-

38350 kr i året pluss bensin-12000km 0,5-0,6l mil ca 16kr liter nå. ca 11-12000,-
49800,- sånn ca for 12000km i året.

går bilen i 15 år med ca 10-15000,- i deler utenom så kommer jeg ned på underkant av 40000,- i året
Dette er dagens priser men fremtiden er jo uviss.

Dette lever jeg godt med. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av niko »

Er nok av de som ikke helt har oversikten. Så nå sjekka jeg via "hva bruker du penger på pr mnd" i banken min
Bruktbil (2012 mod) kjøpt kontant i 2015 for 275. 000, i dag verdt ca. 150.000. Kjørelengde ca 25.000
Verditap pr år 16.600
Utgifter 2020 i flg banken kr 80.000
Konklusjon altså borti 100.000 i året.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

Bil: 87.000
MC: 62.000

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av FredrikE24 »

Tja mine bilutgifter.

4,5 løk for forsikring og årsavgift. Oljeskift årlig, ca. 500 spenn. Div vedlikehold. 4000kr i snitt pr. År. Innkjøp 20 000kr for 5 år siden.

Nå blir det PKK til våren, regner 3000kr i deler og 1000kr for selve kontrollen.

Totalen er igrunn ganske bra. Skrur selv og det er vel der besparelsen ligger. Satser på to år til så er det rett på skroten og en ny bil til rundt 20-30 papp.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av pekle »

SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 23:16
pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?
Ja, gidder ikke å ha dyrt utstyr stående til pynt i garasjen - det skal brukes :-)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 05 mar 2021, 23:58
SilverSmurfer skrev: 05 mar 2021, 23:16
pekle skrev: 05 mar 2021, 22:42 Bil: 87.000
MC: 62.000
Da går jeg ut i fra at du har et solid antall MC kilometer i året?
Ja, gidder ikke å ha dyrt utstyr stående til pynt i garasjen - det skal brukes :-)
Hvilken sykkel? Hvor mange kilometer?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Utleie av motorsykkel i delingsøkonomien

Legg inn av simpson »

Uansett hvor mye det koster å ha bil, velger de aller fleste av oss nettopp å bruke sine penger på bil.
Smart? Det må jo folk vurdere selv og siden de aller, aller fleste av oss gjør akkurat det, vil jeg si ja.
Klart det er billigere å dele alt av kostnader på flest mulig personer, bruker jo ikke alle rom i huset etter unga flytta ut, kan jo leie ut og starte ett kollektiv :scratch
Nei, tror ikke det. Målet tror jeg for folk flest ikke er å leve så billig som overhode mulig, men faktisk å leve så godt som mulig med den økonomien de har. Eget hus, egen bil, motorsykkel osv.
Hva er vitsen med å spare mest mulig penger hvis du ikke vil bruke de?
Nei, delingsøkonomi skjønner jeg ikke noe av med mindre du er fattig student eller lignende.

Svar