BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ja, den må bare ned fra bordet først.
Den blinket tidligere å, men blinkinga gikk ikke av etter oppstart (feil på sensor?)
Kan hende det var nok å justere sensor samt resette. Hvis det fortsatt er feil blir det testing med diode å telle blink.
Den blinket tidligere å, men blinkinga gikk ikke av etter oppstart (feil på sensor?)
Kan hende det var nok å justere sensor samt resette. Hvis det fortsatt er feil blir det testing med diode å telle blink.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ja, jeg tenker det jeg også, står hall-effekttransistor forran feil blir aldri selv-sjekken ok. Mulig det var det eneste som var feil
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Kan godt hende.
ABS var frakoblet, både hjerne og releer når jeg hentet den. Det som gikk igjen i service papirene var ofte defekt batteri noe jeg mistenker alarmen som var koblet på hadde skylden for, da får man feil på ABS pga. Lav spenning.
Blir spennende å se. Har også sensorer liggende hvis de er defekte.
ABS var frakoblet, både hjerne og releer når jeg hentet den. Det som gikk igjen i service papirene var ofte defekt batteri noe jeg mistenker alarmen som var koblet på hadde skylden for, da får man feil på ABS pga. Lav spenning.
Blir spennende å se. Har også sensorer liggende hvis de er defekte.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Foreløpig suksess!
ABS'en gikk av med å trille sykkelen på garasjegulvet. Får se når den kommer på veien om det dukker opp feil igjen. Uansett fint med instrument uten julebelysning
ABS'en gikk av med å trille sykkelen på garasjegulvet. Får se når den kommer på veien om det dukker opp feil igjen. Uansett fint med instrument uten julebelysning
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Har også fått besøk av en K100RS SE (special edition) dette var siste utgave av 8 ventileren før 16 ventileren kom på markedet. Jeg mener at SE utgaven var den første som kom med ABS. Jeg synes denne fargekombinasjonen er lekker!
Sykkelen lekker fra clutchen (blødehullet) så den må deles for en sjekk. Skal hjelpe eieren litt. Får se hva annet som dukker opp når man demonterer.
Sykkelen lekker fra clutchen (blødehullet) så den må deles for en sjekk. Skal hjelpe eieren litt. Får se hva annet som dukker opp når man demonterer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
SE er fin, men jeg synes 16V er veldig mye finere. Alt ved den egentlig
Digg med slukka lamper. Det funker da, når det er slukket. Har du bremselyssjekk?
Det jeg liker best med K100 er å kjøre på mørk landevei med fjernlys(lyset på disse er dritbra om ledningene er tykke nok) og grønn dash-belysning. Innertier!
Er finere lyd i SE, selv på originalt anlegg er lyden ganske grom!
Er det senka sete på den? Er ikke sideveis hengsling på setet?

Digg med slukka lamper. Det funker da, når det er slukket. Har du bremselyssjekk?
Det jeg liker best med K100 er å kjøre på mørk landevei med fjernlys(lyset på disse er dritbra om ledningene er tykke nok) og grønn dash-belysning. Innertier!
Er finere lyd i SE, selv på originalt anlegg er lyden ganske grom!
Er det senka sete på den? Er ikke sideveis hengsling på setet?
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Ja, har bremselyssjekk på min. Den hvite har lavt sete, derfor den ikke har sidedeksler, men den gummisaken rundt tanken. Litt som på K1.
Fikk laget en kasse å sette under k-sykler. Gjør det hele litt stødigere. Fungerte bra.
Ellers går nedplukking sin gang. Ingen store problemer, samt denne framstår komplett. Blir bytte av simmering og o-ring bak clutch samt oppsmøring av drivlinje med Staburags.
Tar også oljeservice med luftfilter og sjekk av plugger. Bytter også åndinga som er formet som en S bak på blokka. Den gikk i oppløsning. Samt de små toppene på innsuget.
Fikk laget en kasse å sette under k-sykler. Gjør det hele litt stødigere. Fungerte bra.
Ellers går nedplukking sin gang. Ingen store problemer, samt denne framstår komplett. Blir bytte av simmering og o-ring bak clutch samt oppsmøring av drivlinje med Staburags.
Tar også oljeservice med luftfilter og sjekk av plugger. Bytter også åndinga som er formet som en S bak på blokka. Den gikk i oppløsning. Samt de små toppene på innsuget.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1
Da ble det endelig min tur til å kjøre sykkel i år. Alltid litt nervøst på førsteturen etter en større inngripen slik min K100 hadde i vinter. Man tar det pent kan man si.
Turen gikk først innom bensinstasjon på Tiller for å sjekke lufttrykk. Var alt for lite i bakdekket, samtidig lot jeg sykkelen gå på tomgang til vifta slo inn. Kjølesystem ok. Ble en runde ned til sentrum og tilbake, 8-9 grader og tørre veier. Selvtiliten kommer gradvis tilbake, og man kjenner at alt stemmer.
Sykkelen har blitt utrolig god å kjøre samt motoren har det bra. Går fint på tomgang og drar gjevnt på alle turtall. Skikkelig smooth motor.
Dro innom en parkeringsplass med litt grus og testet ABS fram og bak. Begge system fungerer, men mye har skjedd på 30 år. Tregt system
Kjørte tilbake og tok en øl før jeg spylte sykkelen for salt og satte den i garasjen. Kjenner alt er på plass igjen
Turen gikk først innom bensinstasjon på Tiller for å sjekke lufttrykk. Var alt for lite i bakdekket, samtidig lot jeg sykkelen gå på tomgang til vifta slo inn. Kjølesystem ok. Ble en runde ned til sentrum og tilbake, 8-9 grader og tørre veier. Selvtiliten kommer gradvis tilbake, og man kjenner at alt stemmer.
Sykkelen har blitt utrolig god å kjøre samt motoren har det bra. Går fint på tomgang og drar gjevnt på alle turtall. Skikkelig smooth motor.
Dro innom en parkeringsplass med litt grus og testet ABS fram og bak. Begge system fungerer, men mye har skjedd på 30 år. Tregt system
Kjørte tilbake og tok en øl før jeg spylte sykkelen for salt og satte den i garasjen. Kjenner alt er på plass igjen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
BMW traff blink med designet på K100RS16V..! Vakkert! Jeg er enig, ABSen er brutal og treg. Nesten bedre uten
Blir dog bedre i litt fart.

Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
Takk for det. K100 blir mer å mer verdsatt som en klassiker og prisene har begynt å stige igjen.
Oppdaget lekkasje i bremsesylinderen fram. Noen dråper bremseveske på høyre side av tanken. Må nesten stole på bremsen, så etter litt sparring med Fredrik droppet jeg rep. Sett og bestillte nytt. Kommer i løpet av dagen.
Får også gleden av å lufte systemet på nytt

Oppdaget lekkasje i bremsesylinderen fram. Noen dråper bremseveske på høyre side av tanken. Må nesten stole på bremsen, så etter litt sparring med Fredrik droppet jeg rep. Sett og bestillte nytt. Kommer i løpet av dagen.
Får også gleden av å lufte systemet på nytt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
Bremsebeholderen kom fra Mc Tuning dagen etter jeg bestillte den, to timer etter var den montert, brems luftet og sykkel prøvekjørt.
Påska har vært litt kjedelig med skikkelig drittvær. Regn, sludd, hagel og tordenvær. Fikk liksågodt ånden over meg til å male garasjen innvendig. Mangler noe listverk og dekorasjon, men begynner å ligne noe.
Blir flislegging av gulvet i sommer om ting går etter planen.
Påska har vært litt kjedelig med skikkelig drittvær. Regn, sludd, hagel og tordenvær. Fikk liksågodt ånden over meg til å male garasjen innvendig. Mangler noe listverk og dekorasjon, men begynner å ligne noe.
Blir flislegging av gulvet i sommer om ting går etter planen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
Fin garasje allerede!
Blir det ikke glatt med fliser?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
Fliser er tipptopp i en garasje! Man kan gjerne si at epoxy er fint osv. men fliser er bedre spør du meg. Sålenge man passer på å ha fall ut av garasjen betyr mye når man vasker gulvet. Nå har jeg både varmt og kaldt vann i garasjen. Noe som er uhyre digg.
Er også veldig slitesterkt sålenge man ikke tar hammern og slår i filler flisene med vilje.
Er også veldig slitesterkt sålenge man ikke tar hammern og slår i filler flisene med vilje.
Re: Esveen's BMW K100RS + K1 - Første tur 2021
Tenker å legge fliser kun der syklene står, det blir en naturlig inndeling ut fra verkstedet/dørene inn til løftebordet. Tenker å ha på epoksy under der bilen står. Grunnen til dette er at det blir en liten forhøyning slik at vann fra bilen ikke renner under syklene. Skal jeg sparkle fall i hele garasjen blir det fort mye arbeid. Men vi får se, det er ikke gjennomtenkt enda.
Fått kjørt både K1 og K100 de siste dagene. Begge to går godt, men har sine "sjarmerende" småfeil. K100 føles meget frisk nå, men bakdemperen er dårlige greier. Får ønske meg en ny en etter hvert.
Noen bilder:
Fått kjørt både K1 og K100 de siste dagene. Begge to går godt, men har sine "sjarmerende" småfeil. K100 føles meget frisk nå, men bakdemperen er dårlige greier. Får ønske meg en ny en etter hvert.
Noen bilder:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992