Hei, jeg har byttet eksosannlegget på min cb650r til et Arrow som i teorien og papirene som medfølger skal være lovlig for gatebruk.
Når jeg leser i motorsykkelforskriften paragraf 16 står det spesifikt "det må ikke foretas ombygginger som gjør motorsykkelen mindre miljøvennlig". Jeg tviler veldig på at den lille brusboks-størrelse katalysatoren i arrow annlegget ikke slipper gjennom mer enn den svære kassa som er original annlegget.
Hvis jeg følger regelverket her da, og bestiller time for visning. Er det en risiko for at jeg brenner meg på det og får avslag? Har noen erfaringer med å dra på selvoppfordret visning hos vegvesenet?
Alternativet er å kanskje en vakker dag få et pålegg om visning etter en trafikk-kontroll.
Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Sist redigert av Loyfex den 11 mar 2021, 08:29, redigert 1 gang totalt.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Så lenge det nye anlegget er godkjent for bruk på vei så skal det ikke være noe problem. Så lenge du har med de riktige dokumentene som bekrefter med samhørende nummer på potte og dokumenter. Mange som får skrevet inn slip on inn i vognkortet for å ha sitt på det rene.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Dersom det er godkjent for samme regelverk og utslipp som orginalen er det godt nok og du har papirer til å vise det. Jeg ville ikke ha bekymret meg.
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Ja, altså anlegget skal være godkjent etter euro4 fra produsentens side. Takker for svar folkens
Det hadde bare vært veldig kjipt å få avslag, og spesielt hvis eneste grunnen til det var at jeg dro dit selv.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Jeg ville som sagt ikke ha bekymret meg, spesielt ikke hvis det er orginaldeler fra et kjent merke som arrow. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvordan Arrow klarer å komme seg forbi regelverket og godkjenningen med en såpass mye mindre eksospotte men jeg går ut i fra at det rett og slett kan være mer liberal bruk av katalysatormaterialer osv.
Samt at mindre eksospotter har en tendens til å være helvettes mye varmere enn orginalpotter som igjen kan føre til brannskader hvis man kommer i kontakt med dem, men en varm potte er bra for utslippene. Reaksjonene skjer fortere da.
Samt at mindre eksospotter har en tendens til å være helvettes mye varmere enn orginalpotter som igjen kan føre til brannskader hvis man kommer i kontakt med dem, men en varm potte er bra for utslippene. Reaksjonene skjer fortere da.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Om jeg skulle hivd på et nytt uoriginalt anlegg med katalysator hadde jeg sikkert beholdt det originale. Kan ikke se for meg at det blir noe bedre enn originalen. Heller omvendt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bekymringer rundt visning hos vegvesenet
Stort sett er effekten lavere med ettermarkedspotter når de brukes i godkjent utførelse- fjærnes demper/ db-killet er det litt å hente men da er støyen høyere og ikke lengere godkjent. Og jo mindre jo mer motstand er det i dem pga støykravet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后