Jeg har lett en del etter et veikart som "viser alt" selv når kartet viser eksempelvis en hel kommune. Slik at jeg kan finne feks skogsveier, fjellveier eller ubrukte/gamle veier som det kan være intressant å kjøre.
For feks Google maps viser de fleste veier, men ikke feks "gamleveien" som står ubrukt og man må også zoome veldig langt inn for å finne feks grusveier og skogsveier. Noe som kan gjøre at man enkelt overser dem. Små veier blir også veldig utydelige.
Så uten så mye mer om eller men, Statens Veivesen har et veikart som gjør jobben med å finne veier veldig enkel. Med veikartet kan man stort sett se absolutt alle veier i en hel kommune uten noe om og men. Det er litt tregt men det kan man leve med.
Må bare aktivere "Vis i kart" for å få dem skikkelig godt synlige.
https://tinyurl.com/4hbc864u
Og samme område i google maps med omtrent samme skala.
Lite veikart-tips
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Lite veikart-tips
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Lite veikart-tips
Ja, funker det :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Lite veikart-tips
Funker dette bedre enn kartene på norgeskart.no?
- Canutus
- Innlegg: 613
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Lite veikart-tips
Om en er interessert i grusveier så kan jeg også anbefale appen "Hvor?" der du kan laste ned kart til offlinebruk. Den viser hvor du er, og en kan måle avstander osv. men en får ikke sporlogg, da må en isåfall logge med en annen app. Kartene ser ut som tradisjonelle turkart N50.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Lite veikart-tips
På Norges kart kan du ta ned 711 kartene - i 50 el 25 tusen målestokk - eller ta ditt eget utsnitt - da får du med deg alt. Men Vgvesnest sitt kart syns jeg var bra det. Sjøl har jeg hele Norge 711 serien på disk (alle Hjelpekorps har tilgang) og ellers så har jeg erfart at ser jeg det ikke på google så har man ikke zooma nok.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Lite veikart-tips
Nettopp, og uten zoomen er det vanskelig å se hvor langt veiene går. Du må i grunn bare sitte å scrolle på skjermen, følge hver vei til endes for å se om det havner på et intressant sted.rolf-arne skrev: 12 mar 2021, 20:49På Norges kart kan du ta ned 711 kartene - i 50 el 25 tusen målestokk - eller ta ditt eget utsnitt - da får du med deg alt. Men Vgvesnest sitt kart syns jeg var bra det. Sjøl har jeg hele Norge 711 serien på disk (alle Hjelpekorps har tilgang) og ellers så har jeg erfart at ser jeg det ikke på google så har man ikke zooma nok.
Men vegvesenet sitt kart gir overblikk over er mye større område og outlines av til og med de små grusveiene som går gjennom fjellet. Men ikke nok med det, det gir også overblikk over gamle og stengte veier man ikke nødvendigvis kan kjøre til endes lengre.
Jeg er i alle fall veldig fornøyd, dette kartet har hjulpet meg til å finne flere småveier som feks går inn til fiskevann og demninger som jeg ikke viste eksisterte. Lokale hemmeligheter der enkelte kan være noe av de råeste grusveiene norge har å by på.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Lite veikart-tips
Helt klart en fordel - vi har nok både du og jeg (og mange fler) irritert oss over google-måten å gjøre ting påSilverSmurfer skrev: 13 mar 2021, 02:41 Men vegvesenet sitt kart gir overblikk over er mye større område og outlines av til og med de små grusveiene som går gjennom fjellet. Men ikke nok med det, det gir også overblikk over gamle og stengte veier man ikke nødvendigvis kan kjøre til endes lengre.
Jeg er i alle fall veldig fornøyd, dette kartet har hjulpet meg til å finne flere småveier som feks går inn til fiskevann og demninger som jeg ikke viste eksisterte. Lokale hemmeligheter der enkelte kan være noe av de råeste grusveiene norge har å by på.


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..