Hvis alle bikes blir elektrisk
Hvis alle bikes blir elektrisk
......og dette var lyden av en mc som akselrerte på fullt
Sist redigert av ZZR-Erling den 26 mar 2021, 19:11, redigert 1 gang totalt.
Re: Hvia alle bikes blir elektrisk
bzzzzz
Tenkte litt på det her om dagen da jeg tok "sesongstart" i Oslo-trafikken med noen drag. Rundt meg er det jo stort sett elbiler, så har vel en mistanke om at de fleste syns jeg er en ravende idiot som brøler rundt på den måten
Tenkte litt på det her om dagen da jeg tok "sesongstart" i Oslo-trafikken med noen drag. Rundt meg er det jo stort sett elbiler, så har vel en mistanke om at de fleste syns jeg er en ravende idiot som brøler rundt på den måten

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ingen motorlyd å snakke om...

Tror ikke det ville bety så mye, må jeg være ærlig å innrømme.
Liker mekaniske motorer, men er med årene blitt langt mindre opptatt av motorlyden.
Når et gjelder EL-MC vil si jeg er mer opptatt av rekkevidde og ladetid enn (fraværende...) motorlyd ved akselerasjon...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Hvis alle bikes blir elektriske så er jeg redd MC kan bli totalforbudt ganske så raskt...
Mangel på clutch og en ufattelig akselerasjon vil bety vesentlig mindre sikkerhet for alle.
Jeg liker ihvertfall lyden av mine maskiner, og de fleste andres for den sags skyld. Synes det betyr veldig mye.
Det jeg ikke liker er noe så voldsomt overdrevent lydnivå..det ødelegger også for fremtiden til fossile motorer.
Tenk på mangfoldet som kan bli borte: lyden av 1 syl, R2, V2, B2, R3, V4, R4 ,R6 osv ..og man kan lett høre at en fossiil motor "har potensiale til en R bike", eller momentet og volumet til en Rocket 3.....nei, om det skjer....blir det fryktelig ensfomige greier.
Det jeg ikke liker er noe så voldsomt overdrevent lydnivå..det ødelegger også for fremtiden til fossile motorer.
Tenk på mangfoldet som kan bli borte: lyden av 1 syl, R2, V2, B2, R3, V4, R4 ,R6 osv ..og man kan lett høre at en fossiil motor "har potensiale til en R bike", eller momentet og volumet til en Rocket 3.....nei, om det skjer....blir det fryktelig ensfomige greier.
...nei, de er missunneligepekle skrev: 26 mar 2021, 18:20 bzzzzz
Tenkte litt på det her om dagen da jeg tok "sesongstart" i Oslo-trafikken med noen drag. Rundt meg er det jo stort sett elbiler, så har vel en mistanke om at de fleste syns jeg er en ravende idiot som brøler rundt på den måten![]()

- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Prøvde en Zero for en stund siden og var forbausende fascinert over hvor kult det var å "sveve" lydløst av gårde. Savna overhode ikke motorlyden.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Joda, god gammaldags motorlyd og ikke minst lukten av eksos og bensin har jeg absolutt sansen forZZR-Erling skrev: 26 mar 2021, 18:31 Jeg liker ihvertfall lyden av mine maskiner, og de fleste andres for den sags skyld. Synes det betyr veldig mye.

Men overdreven åpen-rør eksos- og motorlyd har jeg fått langt mindre sans for med årene.
Også helt enig i motorlydmangfoldet, noe jeg alltid har likt. Ikke lett å forklare og kanskje ikke så lett å forstå for de som ikke er interessert, men alle de forskjellige motorvariasjonene i MC-parken er samlet sett en vellydende melodisk motorsymfoni

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Denne her synes jeg har passe fremhevet "karakteristikk":

-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Har vært i Monaco og sett FormelE, og i Valencia og sett MotoE. Mer enn halve morroa er borte, fra et tilskuerperspektiv.
Men, el er nok redningen, både for motorsport og for vei-bruk....
Men, el er nok redningen, både for motorsport og for vei-bruk....

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Eller kanskje hydrogen på litt sikt?cannon skrev: 26 mar 2021, 19:08 Har vært i Monaco og sett FormelE, og i Valencia og sett MotoE. Mer enn halve morroa er borte, fra et tilskuerperspektiv.
Men, el er nok redningen, både for motorsport og for vei-bruk....![]()

Hydrogen er en utmerket måte for smarte investorer å hente ut offentlige subsidier til vidløftige planer, men vil ha begrenset praktisk nytteverdi i min levetid i alle fall.
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Re: Hvis alle bikes blir elektrisk
Jeg husker fetteren min på Kongsberg hadde en CD med opptak av motorlyden på diverse motorsykler. Den blir kanskje et samlerobjekt med tida?