importering
importering
lurte på om nokon har peiling på import,hvilket land som er billigst,og om det lønner seg.
larsen
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Hei larsen56
Jeg har selv importert 2 sykler, 1 fra USA for 6 år siden og 1 fra Tyskland for snaue 2 år siden, og ser meg gjerne om utenlands neste gang jeg skal handle også.
Stort sett vil jeg si at det kommer mye an på valutakursen om det vil lønne seg. For tiden er Euro'n høy og da lønner det seg dårlig å importere fra Europa. Da er det igjen altså tid for USA import, men husk her på å få spesifisert fraktkostnader. Du må nemlig også betale moms på fraktkostnadene!
Ellers vil jeg generelt si at du først og fremst bør vite hva prisnivået er her hjemme før du ser deg om utenlands, det er lett å bli lurt om du ikke vet hva du gjør. Hold deg også til anerkjente forhandlere, og få gjerne en referanse til tidligere norske kunder for å høre deres erfaring før du gjør en avtale. Husk også på at enkelte modeller er det importert så mye av inn til landet at prisnivået er sunket betraktelig her til lands.
Passer du på disse enkle tingene, så kan du spare en god del på å importere selv. Det praktiske er ingen sak å ordne selv, bare du får med alt du skal ha av papirer og kvitteringer som skal fremvises tollvesen og biltilsyn.
Jeg har selv importert 2 sykler, 1 fra USA for 6 år siden og 1 fra Tyskland for snaue 2 år siden, og ser meg gjerne om utenlands neste gang jeg skal handle også.
Stort sett vil jeg si at det kommer mye an på valutakursen om det vil lønne seg. For tiden er Euro'n høy og da lønner det seg dårlig å importere fra Europa. Da er det igjen altså tid for USA import, men husk her på å få spesifisert fraktkostnader. Du må nemlig også betale moms på fraktkostnadene!
Ellers vil jeg generelt si at du først og fremst bør vite hva prisnivået er her hjemme før du ser deg om utenlands, det er lett å bli lurt om du ikke vet hva du gjør. Hold deg også til anerkjente forhandlere, og få gjerne en referanse til tidligere norske kunder for å høre deres erfaring før du gjør en avtale. Husk også på at enkelte modeller er det importert så mye av inn til landet at prisnivået er sunket betraktelig her til lands.
Passer du på disse enkle tingene, så kan du spare en god del på å importere selv. Det praktiske er ingen sak å ordne selv, bare du får med alt du skal ha av papirer og kvitteringer som skal fremvises tollvesen og biltilsyn.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.