Yazz123 skrev: 30 mar 2021, 18:24
Hei kjellvj!
Har lagt merke til at den behover litt spesiell balanse når det kommer til å gasse så den akkurat greier å komme i gang. Kjøpte den av min bror som min første mc. Har hatt den i litt over et år nå og kjørt 80000 ca. Filteret er byttet og det samme med oljen og tennpluggen. Da jeg også fulladet batteriet så greide den å starte til slutt, men det tærer skikkelig på batteriet som igjen må lades etter en periode med kjøring og kaldstart dag etter dag. Men når du nevner ventiljustering og synkroniserte forgassere så mister jeg det helt

. Er dette avansert å ta en titt på for å vite om det er som det skal være?
Takk for en rask respons btw!
Jeg vil anta at du kan ha god nytte av å bytte batteri. Slik du beskriver batteriet ditt vil jeg anta dette er bortimot defekt, eller kanskje ha bare 60% av opprinnelig kapasitet. Da er batteriet for dårlig til å klare en kaldstart når det er så kaldt som nå. Har du et multimeter så mål hvor mange Volt du har når batteriet er oppladet, eller riktigere vent minst 10 minutter etter at du har tatt av laderen før du måler.
Ventiljusterting og synkronisering er slike ting som skal utføres regelmessig når man tar service. Dette inngår som regel i det som kalles "storservice", på moderne sykler f.eks. hver 40 000 km. På en XJ600 mener jeg det er hver 24 000 km uten å ha sjekket.
Mange gjør dette selv, men siden du spør som du gjør anbefaler jeg ikke at du prøver å gjøre det selv. Dette er mekanikerarbeid for viderekomne, som krever både kunnskap, fingerferdighet, nøyaktighet og riktig verktøy.