Oljelekkasje? trenger tips
Oljelekkasje? trenger tips
Gjelder Ktm Rc 125. 2016. Etter vinterlagring i kald garasje oppdaget jeg noe som ser ut til å være en oljelekasje. Det ser ut til å være en lekkasje fra et rør som kommer ut i fra undersiden av luftfilteret. Det er klissete og fult av olje/slagg. Jeg har åpnet luftfilterboksen og tørket av noe olje inni den. I forkant av luftfilterboksen er det et kammer røret kommer ut i fra. Her kan jeg kjenne med fingertuppene at det er en del olje og det synes som om det er oljen som kommer fra/ lekker ut i røret. Jeg har forsøkt å tømme røret, men det rant mye olje ut og jeg droppet å tømme mer enn max 1dcl i tilfelle det var dumt. Noen som vet hva dette er og hva som kan eller bør gjøres? Supertakknemlig for svar.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Hvis det er drenering ifra luftfilterboks så har du mest sannsynlig fylt for mye olje på motorsykkelen, da vil veivhusventilajsonen føre overtrykksolje, gjerne i form av en slags oljesky, opp i luftfilterboksen.
Kan også forekomme ved feks bakhjulskjøring.
Ellers er det vanlig ved ettermarkedsfilter feks K&N, DNA eller BMC, som må oljes, når de blir overolja ender gjerne denne olja i dreneringa til luftfilterboksen.
Ville sjekka oljenivået på motorsykkelen når du holder den vannrett på en rett flate (altså ikke på støtta) uten at motor er i gang. Har du for mye må du tappe av litt.
Litt olje i dreneringa er også normalt, men har du en kvart dL eller mer så er det noe som ikke stemmer.
Kan også forekomme ved feks bakhjulskjøring.
Ellers er det vanlig ved ettermarkedsfilter feks K&N, DNA eller BMC, som må oljes, når de blir overolja ender gjerne denne olja i dreneringa til luftfilterboksen.
Ville sjekka oljenivået på motorsykkelen når du holder den vannrett på en rett flate (altså ikke på støtta) uten at motor er i gang. Har du for mye må du tappe av litt.
Litt olje i dreneringa er også normalt, men har du en kvart dL eller mer så er det noe som ikke stemmer.
Re: Oljelekkasje? trenger tips
I tillegg til forrige svar så vil jeg bare si at det ikke er farlig å tømme slangen luftfilteroksen for olje. Det er overskuddsolje, trolig etter overfylling av olje eller for mye olje på luftfilteret.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Takk til begge. 
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Slangen fra under luftfilter boksen skal nok tømmes for olje på hver service, lenge siden sykkelen fikk en full service?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Oljer du vanligvis det originale papirfilter ditt med motorolje?cannon skrev:Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.
Er ikke normalt med så mye olje som trådstarter antyder. En liten oljefilm I luftfilterboksen er normalt...
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Er jo veivhusventilasjon dette, og skal sikkert sørge for at oljedamp forbrennes. Derfor er det ført til luftfilterboks. Høres ikke helt bra ut med så mye olje som beskrives her. Hadde pelt det fra hverandre og sjekket om det er tett. Ellers kan det kanskje tyde på slitte stempelfjærer. Enkleste sjekken da er vel å skru av oljepåfyllingsplugg og kjenne hvor mye det blåser ut av hullet. Skal sikkert ikke blåse noe som helst om alt er normalt. Overfylling av olje er også noe som kan forårsake store ansamlinger av olje i boksen.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Nei. Det trengs ikke, utluftingen fra motoren tar seg av det.HeHy skrev: 31 mar 2021, 19:59Oljer du vanligvis det originale papirfilter ditt med motorolje?cannon skrev:Dette har trolig ingenting med feil oljenivå eller andre feil å gjøre. Veivhuset er ventilert og utluftingen går til luftfilterboksen. Slik holdes luftfilter oljet. Bare å la drenering fra luftboksen tømme seg. Det skjer hele sommeren også ved kjøring. Noen sykler har en propp i drenering og den skal åpnes for tømming ved service.
Er ikke normalt med så mye olje som trådstarter antyder. En liten oljefilm I luftfilterboksen er normalt...
Hvis oljen har samlet seg over 5 år så er det ikke unormal med en skvett.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Oljelekkasje? trenger tips
Dette er en ensylindret motor og de pulser ganske bra i luftinga. Noen ganger sitter det en oljeseparator på luftinga. Denne kan jo ha teytrt seg. Eller så har det vært litt mye olje eller bakhjulskjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后